Full version: Jag vet inte
Gåsis
Känner någon igen den här växten och kan tala om för mig vad den heter?

/Åsa
Ezereht
Gissar... plymspirea kanske?
Monarda
Eller älggräs av något slag?
Gåsis
Dom blomklasar som syns på helbilden är överblommade, den vita fluffiga är i blom. Den har kommit till mig från scotland.

/Åsa
kerstin z5-6
Det är varken älggräs, eller plymspirea..och vad det än är tigger jag härmed frö!:)smile.gifsmile.gif
Eva 33c
Hur stora är varje blomma i klasen egentligen? Är det en riktig närbild du tagit? För bladen och växtsättet påminner jättemycket om filipendulans, alltså just älggrässläktet. Det finns flera arter att välja på, du kan få namnen i SKUD om du söker på "filipendula" och sen googla på varje art.
Men i verkligheten ser man inte den enskilda blomman så tydligt utan mer hela klasen eftersom de är så små. När man fotograferar kan man ju ta bilder som visar mer än man vanligen ser med blotta ögat.
Men om blommorna är ganska stora stämmer det inte med filipendula...
Gåsis
Eva, du kan nog ha rätt. Jag tyckte först inte bladen stämde men när jag söker lite mer ser jag att det kan visst stämma. Ja, det är en hyfsat nära bild. Vi kör på filipendula så länge! Tack!

/Åsa
Fågelvägen
Filipendula rubra liknar väl ganska mycket?
Doftar blommorna?
lilla mamma
Gåsis- ge kerstin första fröportionen så kan jag tigga den andra..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon