tristie
12-08-2010, 19:07
Hej. Har drivit upp två luktärtsplantor som är kraftiga och verkar må bra. De blommade båda två för två veckor sedan och jag var noga med att plocka blommorna innan de vissnade. Nu har plantona fortsatt växa men de nya knoppar som kommer har samtliga försvunnit innan de hunnit slå ut. Bara blomstängerna blir kvar. Någon som vet vad det är som händer? Är det någon fågel som knaprar i sig kanske? Läste i någon tråd att de kunde få för mycket näring, om så är fallet hur motverkar man i så fall detta?
Pauline/Sthlm
14-08-2010, 15:58
Rådjur? Mina äter allt som slutar på -ärt eller börjar på någonitng annat.
mamamaggan
14-08-2010, 16:04
Säger också rådjur , de brukar ta knopparna på mina luktärter om jag inte ser upp.
tristie
16-08-2010, 17:24
Tack! Det kanske kan stämma, även om jag aldrig sett några rådjur i krokarna. Nu har ett par blommor fått slå ut i alla fall. Hur håller man rådjuren borta?
mamamaggan
16-08-2010, 22:53
Finns olika saker man kan göra men det jag gör att plantera t ex Kungsängslilja tillsammans med de blommor som jag vill skydda för rådjur. Sedan har jag ett annat knep som har funkat för mig i många år nu , jag sätter vitlök i kanten på rabatten och nu får jag har mina blommor i fred.
Vet att jag läst här om andra saker t ex blodmjöl men jag har aldrig provat något sådant så jag kan inte råda dig om det.
grycken
17-08-2010, 06:59
Jag blev av med mina luktärtsknoppar innan de ens hann slå ut. Jag satte då pinnar runt om med fårullstussar på. Det verkar ha hjälpt för nu blommar luktärterna. :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.