Full version: Spår i rabatten
Myosotis
Vi upptäckte spåren igår morse. Jag kan inte hjälpa det, jag tycker det ser ut som lodjur. Men jag bor i Skåne. Skulle någon kunna vara så snäll och övertyga mig att det är en hund eller nåt?

Gossen Ruda
Björn kanske? rolleyes.gif Nej, det är nog Lo, framfotspåret är 6,5 cm långt och bakfoten 7,5 cm.
Myosotis
fear.gif Nejnej, jag bor i Skåne sa jag. Jag ville höra att det var en hund eller nåt. Menar du allvar?!
Olle A
Lodjur i Skåne är inte alls någon omöjlighet. Vi har flera föryngringar här i Bohuslän, och även i Halland och Småland finns de. Spridningen har visserligen gått långsamt i södra Sverige, men säkert kan de vandra långa sträckor ibland. Dock är det långt ifrån säkert, för hundar kan ha spår som liknar lodjurens både i storlek och form.

Olle
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 12-08-2010, 20:30) *
framfotspåret är 6,5 cm långt och bakfoten 7,5 cm.

stämmer exakt, var ute och mätte igen. Steglängd 48 cm, vad-det-nu-var promenerade sakta genom rabatten. Kattspåren bredvid ser pyttesmå ut.

Olle, jag vet, men jag tycker de är så runda och inga klor syns ju. Men visst, jag har gått bakom en hund som gjorde perfekta rävspår i snön, hade jag inte sett det hade jag varit helt säker på att det var en räv.
Jan Lindgren
Hej!
Vi har ibland föryngringar av lodjur här i Osby. Vilthägnen här måste idag ha ett antal eltrådar för att stoppa lodjuren. Vi får räkna med att en hel del tamdjur kommer att rivas. Personligen så tänker jag transportera alla större rovdjur som jag lyckas fånga till naturresevatet utanför Lund. Jag vill gärna att stadsborna ska få uppleva charmen med att ha rovdjur på nära håll.
MVH
Jan Lindgren
Myosotis
Nu har spåren regnat bort. Jag har kontaktat en uppfödare som jag vet letar efter en bortsprungen hund, en bearded collie, hon säger att spåren är så runda och har rätt storlek. Men jag undrar fortfarande varför inte klorna syns i så fall. Har gjort ett gipsavtryck (någon som har tips hur man får bort jorden?). Länsstyrelsen vill ha rapporter om misstänkta lospår, men där finns inga e-mailadresser. Jag som hatar att ringa rolleyes.gif
Meriona
Hoppas verkligen att det INTE är lodjur, tänk om de äter upp kissemissarna! crying.gif
Myosotis
Äter de katter? Men det gör väl hundar också? Nu när du säger det, jag har inte sett den ena katten på några dagar.
Har faktiskt lyckats övertyga mig själv att det är hundspår. Uppfödaren kom hit idag, tittade på avgjutningen och lät en av sina andra hundar göra spår i samma rabatt. Spåret är verkligen lika runt som ett lodjurs, och klorna var rejäla men gjorde inga avtryck pga den långa pälsen. Så det var med största sannolikhet den sedan 2 veckor försvunna hundstackaren som var här. Återstår att hålla tummarna för matte att hunden kommer hem.

Spår av Bearded Collie

Meriona
Aha det ser man ju nu att det var voffsingen som var i din rabatt! Skönt ändå, för ja - lo äter katt. sad.gif
Hoppas att de hittar honom snart, stackars liten/storen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon