Full version: Hamster bekymmer
boxer2
Min hamsterkille har fått svarta fläckar i sin bruna pälls.
Den på höger sida känns som en liten bula, den andra känns inte och den på huvudet har jag ej kännt på. Någon som vet vad det kan va? Någon som vet var jag kan vända mig? Förutom vetrinären. Han har oxå blivit smal, det syns ej på han, men det känns när jag håller han. Han äter jätte bra.
Meriona
Varför inte fråga Svenska Hamsterföreningen?
Är din vet också usel på smådjur? (Ökenråttor kan de ingenting om)
malcolm
Fråga på djuraffären där du köpte honom, de brukar veta en del.
Meriona
Det finns naturligvis duktiga djuraffärsinnehavare, men min erfarenhet är tyvärr den rakt motsatta. Man vet mycket mer än dem helt enkelt när man haft en djursort ett tag. Så tragiskt är det ofta, de är inte särskilt intresserade av smådjur.
Men har du tur Boxer så bor du i en stad där det är annorlunda. Hoppas det, annars hör med SHF.
malcolm
CITAT (Meriona @ 13-08-2010, 13:06) *
Det finns naturligvis duktiga djuraffärsinnehavare, men min erfarenhet är tyvärr den rakt motsatta. Man vet mycket mer än dem helt enkelt när man haft en djursort ett tag. Så tragiskt är det ofta, de är inte särskilt intresserade av smådjur.
Men har du tur Boxer så bor du i en stad där det är annorlunda. Hoppas det, annars hör med SHF.

Man skall prata med ägaren som driver affären ifråga, de anställda/vikarier vet i allmänhet inte så mycket.
Meriona
Det gör tyvärr inte ägaren heller, utom som jag skrev i undantagsfall. sad.gif De kan en himla massa om katt och hund, och ibland även kanin, men där nånstans tar intresset slut. I tvåstad som det kallas här (Trollhättan/Vänersborg) finns 6 (eller 5 nu kanske?) djuraffärer och de anser att mer kunskap än det står i den lilla A4-broschyr de delar ut när de säljer ett djur krävs inte, varken av dem eller av köparen för att sköta det.
Jag har gett upp. När de inte ens vet att en gerbil är en gnagare och inte en ödla, då kan man ju fundera. Och när man får tamråttor med mycoplasma och vill lämna tillbaka dem så vet de inte ens vad det är, utan sätter glatt tillbaka det obotligt och svårt sjuka djuret i buren igen och lämnar tillbaka pengarna. Alltid kan de lura nån annan?

Det var många år sen jag köpte djur från djuraffär, för den enda butiken här som sålde hemuppfödda djur lade av, nu är det grossistinköpta allihop. sad.gif De är ofriska och inavlade redan från början.

Men det hjälper ju inte Boxer alls, det här snacket? Men jag tror att Boxer får bättre hjälp av att vända sig till en intresseförening än till djuraffären. OM som sagt hon inte har tur och bor i en stad som tillhör undantagen. Jag köper mina djur från en uppfödare och kan vända mig till både henne och till föreningen, det är en oerhörd trygghet.

Boxer! om du går in på SHF:s hemsida så kan du se bilder på sjukdomar där, kanske är det något som liknar din lilles utslag?

malcolm
Det bästa är trots allt att vända sig till en veterinärklinik men först ringa och kolla om de behandlar smådjur eftersom det inte är alla som gör det men man får bereda sig på att det kan bli dyrt. Det är inget ovanligt att hamstrar får tumörer men är man beredd att lägga ner ett par tusen för att försäka rädda ett djur som kostar ett par tre hundra i inköp och kanske bara lever i ett par år...?
Meriona
CITAT (malcolm @ 13-08-2010, 19:35) *
Det bästa är trots allt att vända sig till en veterinärklinik men först ringa och kolla om de behandlar smådjur eftersom det inte är alla som gör det men man får bereda sig på att det kan bli dyrt. Det är inget ovanligt att hamstrar får tumörer men är man beredd att lägga ner ett par tusen för att försäka rädda ett djur som kostar ett par tre hundra i inköp och kanske bara lever i ett par år...?

Vad okänslig du är! Boxer vill ha hjälp, resten begriper hon hon väl själv?
Det kanske inte alls är så allvarligt, bara några eksem! Fast jag vet inget om sjukdomar på hamster, det har jag aldrig haft, trots att jag är med i hamsterföreningen sen många år.
malcolm
CITAT (Meriona @ 13-08-2010, 19:39) *
Vad okänslig du är! Boxer vill ha hjälp, resten begriper hon hon väl själv?
Det kanske inte alls är så allvarligt, bara några eksem! Fast jag vet inget om sjukdomar på hamster, det har jag aldrig haft, trots att jag är med i hamsterföreningen sen många år.

Är definitivt inte okänslig och här har passerat flera hamstrar under årens lopp och visste jag vad som fattades Boxer´s hamster eller hade några idéer om vad det kunde vara så skulle jag självklart dela med mig om mina erfarenheter. Hamstrar brukar inte bli mer än två år gamla men vi har haft sådana som blivit fyra år. Faktum kvarstår dock, tumörer hos hamstrar (smågnagare) är inte ovanligt.
Meriona
Det vet nog både Boxer och alla andra, att tumörer är vanliga i alla överexploaterade djurarter. Men om man ingenting vet så behöver man inte förutsätta att det kostar flera tusen kronor. Att gå till vet med undersökning av smådjur brukar kosta ett par hundralappar. Resten behöver du inte spekulera i. Jag tycker att det är okänsligt att skriva på det sätt du gjorde/gör före man vet nåt mer.
malcolm
CITAT (Meriona @ 13-08-2010, 19:57) *
Det vet nog både Boxer och alla andra, att tumörer är vanliga i alla överexploaterade djurarter. Men om man ingenting vet så behöver man inte förutsätta att det kostar flera tusen kronor. Att gå till vet med undersökning av smådjur brukar kosta ett par hundralappar. Resten behöver du inte spekulera i. Jag tycker att det är okänsligt att skriva på det sätt du gjorde/gör före man vet nåt mer.

Vi lade ner nästan 4000 kr på en kanin med tumörer för några år sedan och min mening var inte att vara okänslig men att man måste se till realiteterna. Det kan blir dyrt att besöka veterinärkliniker och att man behöver vara medveten om det. Självklart vill jag att den aktuella hamstern skall bli frisk och som sagt, hade jag haft några goda råd att ge så skulle jag gjort det.
Meriona
Det blir INTE dyrt att besöka en vet, det blir dyrt om man beslutar sig för att operera. Det är en jäkla skillnad! Att besöka vet för att få ett besked om vad det är, konstatera att det är något obotligt och sedan avliva djuret är INTE dyrt! Att du opererat din kanin för tumörer hör inte hit alls.
Sen att vet inte kan nåt om smådjur,det är rent jäkla tragiskt. Men så är det tyvärr, vare sig man har marsvin, hamster eller gerbil så ska man ha tur att hamna hos rätt vet (företrädesvis i Sthlm) för att få någon som helst hjälp.

boxer2
CITAT (Meriona @ 13-08-2010, 12:02) *
Varför inte fråga Svenska Hamsterföreningen?
Är din vet också usel på smådjur? (Ökenråttor kan de ingenting om)

Tck för förslaget och ditt stöd i tråden. smile.gif
Jag ska skriva till shf och höra vad dom säger. biggrin.gif thanks.gif
Meriona
Håller tummarna för den lille killen! kompiskram.gif Han ser jättegullig ut!
malcolm
Önskar dig också lycka till med den lilla kompisen och hoppas du får bra hjälp! yes.gif
boxer2
Tack båda för er hjälp och stöd, han har blivit värre i pällsen nu. Jag är medlem shf men jag lyckas inte lägga in någon bild där, trots att jag beskärit bilden. Här kan ni själva se hur han är nu på ryggen.
Meriona
Men lille plutten, det ser obekvämt ut. crying.gif Kan hamstrar få kvalster/skabb som marsvin tro? Hoppas du får svar kvickt!

trostar.gif
boxer2
CITAT (Meriona @ 15-08-2010, 19:10) *
Men lille plutten, det ser obekvämt ut. crying.gif Kan hamstrar få kvalster/skabb som marsvin tro? Hoppas du får svar kvickt!

trostar.gif

Ja dom kan få hårsäckskvalster. Jag får inte in min bild på shf, så dom kan se. sad.gif Bilden är för stor och vet ej hur jag ska göra.
Meriona
CITAT (boxer2 @ 16-08-2010, 13:10) *
Ja dom kan få hårsäckskvalster. Jag får inte in min bild på shf, så dom kan se. sad.gif Bilden är för stor och vet ej hur jag ska göra.

Jag öppnar mina bilder i paint och väljer bild/ändra storlek och anger 30% i vågrätt och lodrätt och sparar sen med nytt namn. Så är den mycket mindre sedan. Jag är själv kass på bildredigering, men det där klarar jag. Du kan ju pröva?
malcolm
CITAT (boxer2 @ 16-08-2010, 13:10) *

* Öppna bilden i Paint.
* Välj "Bild" högst upp.
* Klicka på "Ändra storlek/snedställ".
* Ange ett %-tal (tex. 50) i rutorna för vågrätt resp. lodrätt.
* Klicka på OK
* Under Arkiv längst upp till vänster väljer du "Spara som...."
* Byt filnamn på bilden om du vill ha originalet kvar, det går bra att förminska en bild men blir sällan lyckat om man vill förstora den igen.

Lycka till!

CITAT (Meriona @ 16-08-2010, 13:34) *
Jag öppnar mina bilder i paint och väljer bild/ändra storlek och anger 30% i vågrätt och lodrätt och sparar sen med nytt namn. Så är den mycket mindre sedan. Jag är själv kass på bildredigering, men det där klarar jag. Du kan ju pröva?

Attans också, du hann före. cool.gif
boxer2
CITAT (Meriona @ 16-08-2010, 13:34) *

Tackar, det ska ag genastpröva. wink.gif
Motti
jag skulle vilja veta hur gammal din hammster är ?du vet väl att medelivslängden på en hammster är 2 år,en del hammstrar kan bli 2,5 år på sin höjd med vissa undantag.Vi har haft Hammsteruppfödning så därför vet jag.Hammstern har samma medelivslängd som Råttor 2 år,tänkte bara att han kanske börjar bli gammal och därav knölarna och sämre päls.något som är väldigt viktig när man har Hammstrar är att man inte stoppar i dom människogodis typ poppkorn chipps och sådant,det förkortar deras livslängd betydligt,Hammstrar har väldigt små njurar som inte tål salt socker och för mycket fet.tTycker du ska ta kontakt med en Zooaffär och prata med dom.

Mvh Motti
Penningtäd
Hej!

Jag har inga husdjur och aldrig haft hamster men tycker att de ser mkt söta o gulliga, och har ofta velat ha just hamster. Egentligen har jag aldrig köpt ett husdjur för mig själv. Jag föddes till en familj med katt, så katten var min första barndomsvän. Katten är så skön att ha för att den är mer självständig än ngt annat husdjur. Sedan fick jag undulat från en kusin. Svårt med katt o undulat. Katten fick tränas en del, och en gång fick katten nästa undulaten. Vi alla försökte fånga undulaten som flög, men ändå lyckades just katten. Sedan sprang den rakt ner under sängen, men pappa lyckades ta undulaten från den, och undulaten repade sig...tack o lov. Hörde om att katter kan hipnotisera bur fåglar och få de ut ur stängda burar. Om man frågar mig skulle jag tillåta människor endast katt ev kanin, råtta, inga exotiska djur. Varför? Jo vad händer om de råkar hamna i naturen, hur ska de överleva där? Men nu är det som det är eller hur... Önskar att en mkt rik man/kvinna börjar ett projekt att köpa undulater från folk och föra de tillbaks till australien där man låter de gradvis vänja sig vid att leva i naturen. Men undulater är duktiga flygare de skulle KANSKE kunna vänja sig vid att leva även som flyttfåglar ... bra långsökt eller hur...
På TV såg ett program hur en hamster fick en bulle och veterinären tyckte att de kunde räddat den om man kommit tidigare. Sedan såg jag för flera år sedan hur en kvinna med hund hade fått veta från vet att man måste avliva hunden o att en annan vet däremot hjälpte hunden utan avl., och hunden blev inte av. Det var på nyheterna för några år sedan.
Känns av egen erfarenhet som om vet för snabbt o lätt föreslår avlivningar. Och när man får veta att det finns vet som på fritiden är jägare, då förstår man att husdjurets inst. skräck när husdjuret måste till en sådan.
De har argument att djuren inte ska få lida, men varför kan man inte ge smärtstillande, och en slags paliativ omvårdnad istället... Tänker bara hur gnagare används i många djurförsök, men när det kommer att hjälpa de då blir det avlivning istället. Hur som helst som djurägare är man tacksam att det finns veterinärer.
Lycka till!/ Mvh
malcolm
Hamstrar av hankön brukar leva längre än honor och vi har haft hamstrar här hemma som blivit 4 år.
KRT
Hoppas hamstern blivit bättre! Det är inte revorm han fått? Visserligen ser det inte ut som kala fläckar, men jag föreställer mig att det tar lite tid innan fläckarna bli kala? Tumörer är naturligtvis alltid en realitet, men vid hudtumörer brukar det snarare bli sår än färgförändrade fläckar. Kliar fläckarna? Är huden/pälsne kladdig? Verkar han irriterad? Att han äter bra är ett gott tecken eftersom htt djur som mår dålig i allmänhet äter sämre och verkar mindre aktivt. Jag har inte så mycket erfarenhet av hamstrar, men lite av möss och jag hade nyligen några som helt plötsligt fick kala/tunnhåriga fläckar men i övrigt mådde bra. Dessa djur blev mycket bättre av att baddas med klorhexidinlösning 2 ggr per dag. Troligen hade de klåda som orsakades av en obalans i normalfloran (de bakterier som normalt finns på huden). Ett tips alltså.
Annars är det nog bara veterinären som gäller, men det kan kosta. Å andra sidan, när jag operareade min undulat för en näbbtumör kostade sövning och operation 300 kr, så det behöver inte bli hysteriskt dyrt - MEN då var det en lätt diagnor, inga prover och en enkel operation.

Förresten, kan man inte försäkra hamstrar precis som vilka smådjur som helst?
boxer2
CITAT (KRT @ 22-08-2010, 09:46) *
Hoppas hamstern blivit bättre! Det är inte revorm han fått? Visserligen ser det inte ut som kala fläckar, men jag föreställer mig att det tar lite tid innan fläckarna bli kala? Tumörer är naturligtvis alltid en realitet, men vid hudtumörer brukar det snarare bli sår än färgförändrade fläckar. Kliar fläckarna? Är huden/pälsne kladdig? Verkar han irriterad? Att han äter bra är ett gott tecken eftersom htt djur som mår dålig i allmänhet äter sämre och verkar mindre aktivt. Jag har inte så mycket erfarenhet av hamstrar, men lite av möss och jag hade nyligen några som helt plötsligt fick kala/tunnhåriga fläckar men i övrigt mådde bra. Dessa djur blev mycket bättre av att baddas med klorhexidinlösning 2 ggr per dag. Troligen hade de klåda som orsakades av en obalans i normalfloran (de bakterier som normalt finns på huden). Ett tips alltså.
Annars är det nog bara veterinären som gäller, men det kan kosta. Å andra sidan, när jag operareade min undulat för en näbbtumör kostade sövning och operation 300 kr, så det behöver inte bli hysteriskt dyrt - MEN då var det en lätt diagnor, inga prover och en enkel operation.

Förresten, kan man inte försäkra hamstrar precis som vilka smådjur som helst?

Han är försäkrad, så visst kan mdet. smile.gif
Jag fick ett tips att bada han i chinchillasand och det gör jag när jag ändå pysslar i buren och det verkar hjälpa lite, men det kommer hela tiden tillbaka på han. Nej han har ingen klåda eller verkar påverkad av det annars. Har är som han alltid varit och han har blivit sitt gammla vanliga tjocka jag igen. Men det är inte så illa med pälsen som det har varit, så om jag inte märker fler förändringar tycker jag det är onödigt att ta han till en vetrinär, har ju fått mycket hjälp av er här. smile.gif Men jag undrar ändå varför han blev så smal ett tag, han åt ju precis som innan, han har väldigt god aptit. wink.gif Men han har som sagt gått upp i vikt igen nu. Så det ordnar sig säkert. Tack alla för hjälpen. biggrin.gif Såhär ser han ut idag.
[attachment=54727:Lucky_sussar_s_tt..JPG] Han märkte inte ens att jag tog fotot på han. hehe.
Motti
Finns det inget Hammsterforum här på internet ? vi jag och min dotter har haft hammsteruppfödning men jag har väl inga bra råd att ge igentligen mer än att ta kontakt med en Veterinär,ta ett hudskrap och se vad det ger,eller kanske du ska se över kosten vad du matar din Hammster med ,ofta stoppar vi i dom en massa konstigheter som dom inte fixar att ta i sin lilla kropp.Har du en <hammsterbok så läs om kosten där och se över vad du ger den,jag tror problemen kan ligga i fodret .Inga konstigheter bara hammsterfoder inget så kallat godis osv eller färgat foder eller choklad.Jag önskar dig allt gott med Hammstern kompiskram.gif
Meriona
Vilken söt bild, boxer 2! wub.gif wub.gif
Skönt att han fått upp hullet igen åtminstone!
KRT
CITAT (boxer2 @ 06-09-2010, 12:27) *
Han är försäkrad, så visst kan mdet. smile.gif
Jag fick ett tips att bada han i chinchillasand och det gör jag när jag ändå pysslar i buren och det verkar hjälpa lite, men det kommer hela tiden tillbaka på han. Nej han har ingen klåda eller verkar påverkad av det annars. Har är som han alltid varit och han har blivit sitt gammla vanliga tjocka jag igen. Men det är inte så illa med pälsen som det har varit, så om jag inte märker fler förändringar tycker jag det är onödigt att ta han till en vetrinär, har ju fått mycket hjälp av er här. smile.gif Men jag undrar ändå varför han blev så smal ett tag, han åt ju precis som innan, han har väldigt god aptit. wink.gif Men han har som sagt gått upp i vikt igen nu. Så det ordnar sig säkert. Tack alla för hjälpen. biggrin.gif Såhär ser han ut idag.
[attachment=54727:Lucky_sussar_s_tt..JPG] Han märkte inte ens att jag tog fotot på han. hehe.

Det kanske är ett rent ålderstecken? Ofta kan ju äldre individer få problem av alla möjliga slag som egentligen inte beror på något annat än ålder. Vilket ju fö gäller människor också smile.gif
Om han inte har ont, inte kliar, inte verkar besvärad av det, äter bra och har gått upp i vikt så är det nog bara att hålla koll och låta honom vara. Onödigt att släpa med honom till veterinär, det är en traumaisk upplevelse och inget man vill utsätta ett äldre djur för om man itne måste.
Kanske har han bara lite svårt att hålla pälsen ren som förr, han är kanske lite stel och kommer inte åt att putsa sig på ryggen mer och då hjälpen kanske sanden till?

Lycka till och jag hoppas att han får förbli frisk länge till!

boxer2
CITAT (KRT @ 07-09-2010, 09:41) *
Det kanske är ett rent ålderstecken? Ofta kan ju äldre individer få problem av alla möjliga slag som egentligen inte beror på något annat än ålder. Vilket ju fö gäller människor också smile.gif
Om han inte har ont, inte kliar, inte verkar besvärad av det, äter bra och har gått upp i vikt så är det nog bara att hålla koll och låta honom vara. Onödigt att släpa med honom till veterinär, det är en traumaisk upplevelse och inget man vill utsätta ett äldre djur för om man itne måste.
Kanske har han bara lite svårt att hålla pälsen ren som förr, han är kanske lite stel och kommer inte åt att putsa sig på ryggen mer och då hjälpen kanske sanden till?

Lycka till och jag hoppas att han får förbli frisk länge till!

Jag tror du har rätt i att det är ett ålderstäcken, han är ju 1år. Och det är ju en hög ålder??? på en hamster som inte blir mycket mer än 2år så. Ja han når nog inte ryggen som förr och då får ju jag hoppa in och hjälpa han där. Ja sanden hjälper till i alla fall. wink.gif Har haft 5 hamstrar innan och de två fick tumörer, ena fick äggvitesamlingar med uppsvullen buk som resultat och den ena fick wet tail och blev lite infekterad och den ena höll sig helt frisk. Så jag hoppas han oxå får hålla sig frisk resten av hans liv. Han är den ända som jag kan plocka upp, som blivit riktigt tam. Så han är lite speciell för mig. smile.gif

Tack alla för ert engangemang. blomma.gif

Annie-72
Visst finns det ett hamsterforum.. Här är jag reggad, även där som Annie-72..

http://hamster.ifokus.se/

Det jag på rakarm kan säga är att du bör ta bort hö/halm ur buren och enbart ha spån, toalettpapper och sådant att boa med. Hamstrar har väldigt känsliga kindpåsar som kan få fula skador av hö och liknande...

Lycka till, Annie
boxer2
CITAT (Annie-72 @ 07-09-2010, 13:27) *
Visst finns det ett hamsterforum.. Här är jag reggad, även där som Annie-72..

http://hamster.ifokus.se/

Det jag på rakarm kan säga är att du bör ta bort hö/halm ur buren och enbart ha spån, toalettpapper och sådant att boa med. Hamstrar har väldigt känsliga kindpåsar som kan få fula skador av hö och liknande...

Lycka till, Annie

Jag använder inte spån utan papperspellets, han nyser så mycket när han har spån.
Det finns även svenska hamsterföreningen. Där är jag medlem. smile.gif
Men det kännde jag inte till då jag ställde frågan här.
Men som jag alltid säger; man lär så länge man lever. biggrin.gif
Annie-72
CITAT (boxer2 @ 08-09-2010, 12:35) *
Jag använder inte spån utan papperspellets, han nyser så mycket när han har spån.
Det finns även svenska hamsterföreningen. Där är jag medlem. smile.gif
Men det kännde jag inte till då jag ställde frågan här.
Men som jag alltid säger; man lär så länge man lever. biggrin.gif

Jag har också papperspellets "Toalätt".. Spånen var överallt efter hamstrarna och jag höll på att bli galen.. Vad bra att du har hittat SHF.
Själv har jag nu en stor guldis på rymmen. Krupit ner i golvet vid golvslingorna. Hoppas vid min gud hon hittar fram igen för det golvet går inte att bryta upp... sweatingbullets.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon