Oiving
[attachment=53703:IMG_3246...ncularis.jpg]

Min kunskapsinhämtning rörande bin satte fart på allvar (från mycket låg kunskapsnivå...) när jag träffade på den här sötnosen en av de sista dagarna i juli. Men det är inte lätt med bin - någon som har förslag på litteratur?

Jag tror mig numera veta att det är ett tapetserarbi (Megachile)- och nu ska jag bygga biholkar för att om möjligt få flera i närheten av stugan. Artportalen hade inte bilder på alla sorterna så jag är inte säker - Mina förslag är smultrontapetserarbi (M alpicola) eller rosentapetserarbi (M sentuncularis).
Någon som kan hjälpa mig att bli mera upplyst?

Oiving
Gossen Ruda
CITAT (Oiving @ 12-08-2010, 20:59) *
[attachment=53703:IMG_3246...ncularis.jpg]

Min kunskapsinhämtning rörande bin satte fart på allvar (från mycket låg kunskapsnivå...) när jag träffade på den här sötnosen en av de sista dagarna i juli. Men det är inte lätt med bin - någon som har förslag på litteratur?

Jag tror mig numera veta att det är ett tapetserarbi (Megachile)- och nu ska jag bygga biholkar för att om möjligt få flera i närheten av stugan. Artportalen hade inte bilder på alla sorterna så jag är inte säker - Mina förslag är smultrontapetserarbi (M alpicola) eller rosentapetserarbi (M sentuncularis).
Någon som kan hjälpa mig att bli mera upplyst?

Oiving

Mycket fin bild på ett Smultrontapetserarbi. Det är det enda med färgerna vit på sidan och mörk på ryggen och röd bukborste. Beträffande litteratur så finns det ingen på svenska, än. Det som används nu är på tyska och är div delar av Fauna Helvetica, dvs Schweiz´ fauna. Av Felix Amiet.
Oiving
Hej och tack för snabbt och nyttigt svar, Gossen Ruda.
Ditt rykte har föregått dig och nått även en sådan total nybörjare som jag är, både på bin och här på forumet. Jag är glad att kunna få ta del av dina kunskaper!

Smutrontapetserarbi, således. Och så blir det till att försöka leta bok på nätet och sedan få fart på saligen avsomnad tyska... Nationalnyckeln dröjer uppenbarligen många år till Humlor/bin.
Oiving
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon