Bettson
När något tråkigt händer så upptäcker man vilka som är ens bekanta, vilka man trodde var vänner och vilka som är det.
Ett varmt tack från både mig och min man för blomstercheckarna från alla odlavänner, de kommer väl till pass när vi skall flytta hem igen. Speciellt tack till Ann som ordnat det hela.

Alla krukväxter utom två dog av röken, de sista två dog av saneringen så nu är första gången sedan jag flyttade hemifrån som vi inte äger en enda blomma.

Jag har dröjt med att tacka för att checkarna var via diverse adresstrassel lite på avvägar. Tack vare superdetektiven Ann så nådde de mig i förrgår kväll. Jag tror bestämt hon borde byta signatur till Sherlock eller liknande.
Ann har lagt ner ett jättejobb på att ordna denna överraskning till mig.

Huset skulle vara färdigsanerat i bostadsplanen nu till helgen men det upptäcktes mera röklukt så saneringen fortsätter. Fortfarande har jag lite problem med tillgången till bredband, ström och värmen till mitt kontor men det skall väl ordna till sig. Jag kommer tillbaka i full skala om några veckor.

Än en gång ett superhjärtligt TACK Ni är underbara.

Bettson
vickeva
Vad skönt att höra att du är vid så gott mod. Man kan ju inte låta bli att undra hur ni har haft det den senaste tiden. Och visst var det så att du inte så långt innan detta hände, skrev i ett inlägg här om hur läskigt det var med alla raketer som smällde och hur otäckt det var att man skulle behöva sitta brandvakt för att inte huset skulle börja brinna...? Obehagligt att bli så sannspådd, även om det inte var en raket (väl?).

Hoppas att ni får rätsida på alltihop, och
kramar till både dig och din man från
pa kalmar
Det känns jättekul att på ett så enkelt sätt glädja en människa. Tänk om vi alla gjorde så oftare vilket skönt samhälle vi skulle bo i.
lolo
Håller med ovanstående talare! Jag hoppas att signaturen Bettson och hennes familj får uppleva ett betydligt trevligare år 2004! Bettson - jag har inte bidragit till blomstercheckar, men om du ger mig er adress till min privata email så skänker jag dig gärna lite blomskott av inomhusväxter - om du vill, alltså! Jag tänker på er!
mvh
Ann-Louise i Lycksele
Kajsa
Bra idé lolo vi kan skicka blomskott i vår, har hela huset fullt av krukväxter
hör bara av dig så ordnar vi det. rolleyes.gif
yla
ja bettson skriv en önskelista på de blommor du vill ha så tror jag nog att vi ska kunna återställa de flesta om vi alla hjälper till
pejori
instämmer.
jag har också mycket blommor, och har därför många skott att bidra med.
*Felix matte*
Ser att du Bettson just nu är inloggad och vill därför sända dig en hälsning
Sticklingar har jag inte så mycket att bjuda på men jag hoppas att de andra på forum har desto mer.
Hoppas det reder sig snart med sanering och hemflytt.
Bettson
Jag kan inte låta bli att kika lite ibland. Har egentligen inte tid att skriva. Jag kommer att svara på alla trevliga mail jag fått så småningom.

Sitter fortfarande och jobbar. Saneringsfirman som skulle ta hand om huset har klantat sig ganska rejält flera gånger. Strömavbrott i pluralis.
De försökte tvätta källaren utan att täcka elskåpen (med högtryckstvätt) och då blev det minst sagt problem med elen. Ungefär ett femtontal strömavbrott på en vecka.
Till slut glömde de att säga till när de slog av strömmen helt så jag han inte logga ur datorn.

Säkerhetskopiorna fungerade inte eftersom jag haft ett flertal mindre avbrott där indexfilerna blivit skadade innan det stora. Resultatet blev två månaders förlorat arbete. Sitter och knattrar så många timmar på dygnet som jag bara orkar. Är framme i senare delen av december nu. Men nu börjar sängen locka.

Vad snälla alla är som vill ge mig blomskott. Hur skickar man sånt, kan man göra det på något billigt sätt typ brevporto eller så??

Tack för hälsningen Det känns fint att ha någon att kommunicera med när man sitter helt allena på kontoret.

Bettson
*Felix matte*
CITAT (Bettson @ 24-01-2004, 22:44)
Jag kan inte låta bli att kika lite ibland. Har egentligen inte tid att skriva. Jag kommer att svara på alla trevliga mail jag fått så småningom.

Sitter fortfarande och jobbar. Saneringsfirman som skulle ta hand om huset har klantat sig ganska rejält flera gånger. Strömavbrott i pluralis.
De försökte tvätta källaren utan att täcka elskåpen (med högtryckstvätt) och då blev det minst sagt problem med elen. Ungefär ett femtontal strömavbrott på en vecka.
Till slut glömde de att säga till när de slog av strömmen helt så jag han inte logga ur datorn.

Säkerhetskopiorna fungerade inte eftersom jag haft ett flertal mindre avbrott där indexfilerna blivit skadade innan det stora. Resultatet blev två månaders förlorat arbete. Sitter och knattrar så många timmar på dygnet som jag bara orkar. Är framme i senare delen av  december nu. Men nu börjar sängen locka.

Vad snälla alla är som vill ge mig blomskott. Hur skickar man sånt, kan man göra det på något billigt sätt typ brevporto eller så??

Tack för hälsningen Det känns fint att ha någon att kommunicera med när man sitter helt allena på kontoret.

Bettson

Varför använder de inte Ozonbehandling som man i vanliga fall tar till vid brandskador?
Högtryckstvätt??? De hör väl till bensinmackarna!?

Min systerson råkade ut för svår brandskada i huset... men allt gick att rädda tack vare Ozon behandling. smile.gif Till och med så klarade sig alla krukväxter... stora som små.

Har du tagit ett allvarligt prat med ditt försäkringsbolag?... Inte kan de väl strunta i Ozonbehandling.... Alla försäkringsbolag använder sig av det numera.
Lycka till! hoppas allt löser sig till det bästa.
Caprice
Hej Bettson,
och välkommen tillbaka...!

Hoppas 2004 blir ett trevligt år för er, och att ni får ordning därhemma tillslut... smile.gif

Önskar Caprice
Bettson
Förts måste sotet tvättas bort. Inte en kvadratcentimeter får glömmas.
Kan tyckas inte vara så svårt med graden av svärta som var hos oss.
Men se det finns många små gömda ställen i ett hus. Törs knappt tänka på hur många.

Alla textilier skulle ut ur huset fort som bara den och tvättas.

Under tiden som tvättning pågår så har de en "joniseringsmaskin" gående. Någon typ av rökätare, vete sjutton hur den fungerar.

Alla elgrejor transporterades bort för sanering på annan plats. Elektronik tål inte ozon. Datorerna tvättas med avjoniserat vatten.(trodde min äldsta son skulle svimma när han hörde att hans älskade dator skulle genomgå den behandlingen)

Svåraste ställena och omålade träytor har spärrmålats. Efter det bommade de huset en hel helg och ozonbehandlade. Då dog de sista två blommorna.

I källaren var själva brandhärden. Först var det sortering. Saneringbolaget ville slänga allt men se det gick vi inte med på. Man får ju knappt något på försäkringen för begagnade grejor och verktyg och annat är dyrt.
Mycket jakt och ridkläder gick tyvärr inte att rädda. Massa byggmaterial vi köpt till resten av renoveringen av huset gick tyvärr heller inte att använda.

Sedan skulle det högtryckstvättas. Elskåpet var naturligtvis inte gjort för att bli blött men det blev det i alla fall. Sedan har de försökt hitta alla kryphål till övervåningen. Taket behövde bytas helt ett par meter i brandrummet. All el ikällaren skulle i framtiden vara en brandfara så den kommer att bytas. Putsen på väggarna hade lossnat på stora delar av värmen. En del vatten och värmerör bytas eftersom svetsfogarna skadats av värmen.
I nya pannan fick vi byta all elektronik, den hade smält. alla ytor i källaren har spärrmålats.

Alla ytskickt görs åldersavdrag på, så man får inte ut speciellt mycket på försäkringen för dessa. Så denna helg står maken och sönerna och målar och putsar hela källaren. Elektrikerna kommer på måndag och skall göra färdigt på onsdag. Rören isoleras på torsdag.

Just nu körs en ny joniseringsomgång uppe i lägenheten. Efter det får vi ha ny luktgenomgång och vi hoppas kunna flytta hem på övervåningen nästa helg. Annars blir det nytt detektivarbete och ny ozonbehandling. Huset var ganska svårt sotskadat.

Vi har varit riktigt i strid med försäkringsbolaget angående saneringsfirman. vi var inne på att byta ett tag men det fanns inte så mycket att byta till.
Det västa var faktiskt den nonchalans de visade mig. Eftersom jag inte har högklackat och kritstreckrandigt så såg jag inte ut som en redovisningskonsult i deras ögon. När det gäller yrkesmässig verksamhet så är det högre krav vad gäller elförsörjning osv än vid vanlig villabrand.
Förmodligen så såg jag inte så yrkesmässig ut. Vad vet jag.

Jag gick i taket när de gett elbolagets gubbe tillåtelse att bryta strömmen utan att säga till. Då klappade dom mig på armen och talade om att jag skulle ta det lugnt. Strömmen skulle komma tillbaka redan om en kvart så då skulle jag kunna fortsätta att jobba. Att jag förlorat två månader jobb genom den manövern kan de inte fatta. MAn får väl hopas att det är okunnighet.

Ibland får man ett riktigt psykbryt. Men som han Elofsson sa: det är bara att gå hem och bryta ihop och komma igen. Trots att jag inte låter så lustig i skriftspråk så skrattar jag mycket. Tycker helt enkelt man mår bättre av att skratta än att gråta åt eländet. Ungefär som spik i foten ..... jajamensan!

Och vad som än händer så finns det alltid något som kunda vara värre.
2003 var ett himla olyckligt år på många sätt. Massor av tråkiga saker hände. Men människan ska ha en viss del bra och en viss del dåliga saker i livet. Därför tror jag att 2004 kommer att bli ett kanonår... ta i trä.

Nu skall jag logga av leta rätt på en tonårsson och gå hem och lägga mig.
Skall starta tidigt i morgon. Helgen är ju garanterat fri från onödiga klantiga strömavbrott så det gäller att utnyttja tiden.

Kvällshälsningar

Bettson
*Felix matte*
CITAT (Bettson @ 24-01-2004, 23:49)
Tycker helt enkelt man mår bättre av att skratta än att gråta åt eländet. Ungefär som spik i foten ..... jajamensan!

Och vad som än händer så finns det alltid något som kunda vara värre.
2003 var ett himla olyckligt år på många sätt. Massor av tråkiga saker hände. Men människan ska ha en viss del bra och en viss del dåliga saker i livet. Därför tror jag att 2004 kommer att bli ett kanonår... ta i trä.

Hoppas verkligen att detta år blir ett Superbra år
för dig och familjen. wub.gif
Kajsa
Himmel stackars er, jag kan inte ens föreställa mig hur tufft det är.
Du frågade hur vi skulle göra med skotten, jag har platta lådor som jag
fått växter i från Rockdala som kom direkt i postlådan, det går ner många
skott i en sådan. Det blir en lätt låda så det blir inte så dyrt, bara frimärken.
Men vi får vänta tills våren med tanke på kylan.
Ella
Ja så är det elende kommer i flock. Skönt att höra att du tar det så bra, men kämpigt för dig att du får göra jobbet två gånger.

Du har säkert investerat i en cd-brännare nu. En annan sak som jag ibland utnyttjar när jag vill komma åt filer från flera ställen är att skicka dem till mig själv och via webmailen flytta just det mailet så att det aldrig kommer hem i datorn. Nackdelen med att göra så är att de flesta webmailer har en hållbarhet på filerna som går att de plötsligt bara försvinner... Dt gäller att känna sin webmail.

Jag håller tummarna för att det presis som du skriver kommer ett jättefint 2004 till dig nu efter elendesåret.

Kram Ella
renate
Välkommen tillbaker till oss,det var skönt att höra att det värsta är över nu,och att du kan skratta åt elendet,vad skall man göra?olyckan kan man inte göra någonting åt.Så bättre skratta än gråta. tongue.gif
Önskar dig allt gott.... Renate
Eva St
Skönt att höra att du trots allt är vid gott mod. Starkt tycker jag efter allt vad ni gått igenom. Hoppas verkligen År 2004 blir ett kanonbra år för dig det är du mer än värd!!!
Kram Eva St
Eva i Skåne
Fy, vilken massa jobb och problem ni haft. Detta måste vara något man inte önskar sin ovän och förstås tänker man att det händer inte mig, men en dag är olyckan framme.
Jag hoppas ni kommer väl i ordning och snart kan njuta av tillvaron igen.

Jag kunde inte låta bli att skratta när jag läste om sonens panik över datortvätten smile.gif .
Iris i V-botten
Lycka till Bettson !
Bakom molnen finns alltid solen
Ewa L
Så skönt att höra ifrån dig! Har precis som de andra här tänkt och funderat mycket på hur du har det. Härligt att galghumorn finns där. Det är alltid som mörkast före gryningen! Du skall se att din gryning blir fantastiskt vacker!! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon