Full version: chlli
ingalinga994
Trots att ha följt alla skötselråd på fröpåsen är mina chilli fortfarande gröna. Enligt påsen skall dom bli röda.
är det någon som vet varför
Platinum
De ändrar färg när de mognat (vilket kan ta tid). Chili kan man skörda både som omogen och mogen, men den ändrar karaktär i olika mognadsstadium.
omk
Jag planterade frön från röd chili jag köpte i affären i våras.
Kanske 50 frön. Trodde att ev 5-10 stycken skulle ta sig, men oj !! ohmy.gif
Tror jag fick 45 plantor ! smile.gif

Nu finns det chiliplantor över halva Västsverige, från 2 frukter !! tummenupp.gif

Jag har dock samma problem som ingalinga. Det händer liksom inget med färgen. Frukterna är stora och fina (fullmatade) men färgen blir inget annat än grön ! Inte ens en skymt av gult eller rött.

Platinum, hur lång tid är "lång tid" ? Några månader till ? confused.gif
Isf har mina skyddslingar säkert gått till sällare jaktmarker pga kyla/frost, ÄVEN om jag, sen några veckor tillbaka, är noga med att ha dem i växthuset på natten.
Åsa, mälardalen zon 2
6-8v är nog normal tid för frukterna att ändra färg. Om det skulle börja bli risk för frost kan man ju klippa av plantorna (alt. ta in plantorna ifall de sitter i krukor) och hänga dem upp och ner inomhus enligt min erfarenhet brukar frukterna mogna och ändra fär inomhus då.
omk
Tack för svar Åsa !
Peztis
Bra att veta för här hänger det vackert gröna chilisar på sina plantor (i krukor). Borde kanske ta in dem på altanen som visserligen är varm men inte lika solig som uteplatsen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon