Min man ska åka dit och jobba i slutet på november skulle vilja vet hur klimatet är där i Shanghai "vinter" eller "sommar"och vilka vaccinationer ska man ta,intressant att höra från någon som varit där :)visst man kan läsa mycket på nätet men det är bättre att få direktinfo;)från någon som varit där!tips emotages gärna:)
ninnisky
12-08-2010, 21:47
Var i Shanghai för tre år sedan, men i mars. Stan är oerhört häftig och säkert har det hänt en hel del ytterligare sedan dess. Shopping i massor, gamla China Town, ett underbart konstmuseum, vackra trädgårdar m m.
Tyvärr vet jag inte hurdant vädret är i november men borde vara lite småkallt och inte alltför mycket regn.
Har du tillfälle att åka med - så gör det!
Vad gäller vaccinationer så måste du kolla det aktuella läget. Som turist behöver man sällan mer än ett bra grundskydd av polio, stelkramp och gulsot (gammaglobulin)
Visst kan jag åka med om jag vill men det blir ganska tråkigt för mig,jag kan bara Engelska och tyska inte så bra på kinesiska (kantonesiska)hade det varit fler fruar som följt med !ja då så:)men sitta på ett Hotellrum i en vecka ensam inget kul alls,inte lätt i Kina om man inte kan språket,hade det varit Hong Kong då hade jag följt med på direkten.OCH någon måste vara här och ta hand om kissekatt

Vet du hur det ligger till med vad som är köpvärt ?hur är det med smycken tex Elektronic är väl billgt mot här ?tex filmkamror MP3 osvvill ha en kamera som man kan ta bilder på småkryp med
Bengalow
13-08-2010, 09:03
Varenda hotell har tips på guidade turer runt om i Shanghai, Motti, så att "sitta på ett hotellrum" i en vecka, behöver du då rakt inte! Staden har 18 miljoner invånare, så även om du stannar en vecka, så hinner du inte se allt intressant ändå.
Varuhusen är oerhört intressanta, och det som är billigt är framför allt kläder, skor, väskor och elektronik. Det är en makalös upplevelse att handla på de större varuhusen. Dom har i princip ALLT att erbjuda, och kommersen var mer än livlig. Prutning är ett obligatorium. Man köper inget innan priset är here i ca hälften av vad som begärs. Jag har nästan aldrig prutat i hela mitt liv, men säljarna var lika glada för det dom fick, antagligen betalade jag för mycket ändå.
Vi var där förra året, och det var den i särklass mest intressanta resa vi gjort, och det gör vi gärna om igen. Vi var där i slutet av april. Jag fylldes med förundran, för landet/staden var inte alls vad jag hade föreställt mig. Diktaturen såg man inte ett spår av, det var bara en handfull militärer vi så på 14 dagar.
Shanghai ligger på ungefär samma breddgrad som t.ex. Kairo, så du räkna ut att det är ganska varmt, även om september räknas som bäst på hösten. Jag vet inte om Världsutställningen håller på ännu, men området lär inte rivas på ett tag.
Gack sta och följ med din man!