Full version: Summersnow
Maria i Mälaren
Hej!

Igår trodde jag mig inhandla en en vitalba, Summersnow. Först efter att ha planterat den (i helskugga) läste jag ordentligt på etiketten. Där stod det bl.a. följande: "Clematis 'Paul Farges' (Summersnow) vitalba-klematis, höjd 2-3 m, små vita klasar i juli-september". Paul Farges är väl inte en vitalba, eller? Och hur ska jag nu veta hur den ska beskäras? Jag har klippt ner den nu vid planteringen och tänker så göra nästa vår också. Om den (mot förmodan) blommar nästa år, då måste den väl vara en Paul Farges. Men finns det inte något annat sätt att skilja sorterna åt? Om det är en Paul Farges borde jag väl flytta den till en soligare plats, eller kan den också tåla helskugga?

Hoppas att någon kan reda ut begreppen åt mig!

/Maria
Red Top
Jag köpte en Summersnow från Hortogreen i våras. Så här står det i deras beskrivning:

Stjärnklematis 'SUMMER SNOW'
(Vitalba-gruppen) Småblommig. Blommar med mängder av krämvita, doftande blommor i juli-sep. Mycket starkväxande och härdig. Höjd 5-7 m. SOL-HSK. Zon 1-5 (6).

Planteras lika djupt som krukan
Beskärning ner till 25-30 cm på våren
Blomstorlek 4-6 cm
Odlare: M.A Beskaravainasa i Ukraina 1962
Synonym: Paul Farges

Det måste ju innebära att den tål helskugga.

Kajsa
Båda tillhör Vitalba- gruppen och liknar varandra.
Vitalba eller Skogsklematis, får mindre blommor än Summer Snow, ca 2 cm i diameter och får sedan luddiga fröställningar. Kan visst bli 10 m, har planterat en i vår som inte haft särskilt bråttom. Titta på bilder på Clematis on the web.

Summer Snow ( Paul Farges ) får större blommor ca 5 cm i diameter, ena föräldern är C.vitalba. Ca 7 -8 m hög.
Min Summer Snow frös i botten i vinter för första ggn och jag är tveksam till att jag får blommor i år ? Normalt klipper jag den inte, den får bli stor. Du kan kolla bilder i mitt album/Klematis. Det där med helskugga är jag lite tveksam till, min blommade inte under flera år, först när vi tog ner en björk och den fick sol halva dagen så blommar den överdådigt.
Maria i Mälaren
Tack för svar! Jag chansar och låter den stå kvar ett par år. Om den överlever, men inte blommar trots utebliven beskärning flyttar jag den till soligare läge. Det där med plantering på samma djup som i krukan oroar mig dock. Jag grävde ner den rejält... Borde jag kanske hissa upp den?
Kajsa
Nej det blir bra klematis ska ner ca 15 cm djupare än krukans övre kant. Några nävar benmjöl gillar dom också som man slänger ner i botten. Den kommer inte ha problem överleva i mälardalen jag bor själv i Västerås, den ska klara zon 4 - 5. Att min frös ner i vinter var den extrema vintern som vi normalt inte har, annars fryser den aldrig ner en cm.
Vattna varje vecka nu i början om det inte regnar.

Finn Klematis
Kajsa och alla andra klematis-vänner!

Nu blir det överkurs.

Här är det stor förrvirring. Detta beror på flera orsaker.

1. Att dom flesta klematis-källor felaktigt uppger att Paul Farges
är en Vitalba.
Paul Farges är en hybrid. Moderplanta en Faresioides, pollengivare
en Vitalba. Då man enligt alla vedertagna regler nämner moderplantan
först är det således en faresioides hybrid.

2 Att två olika klematis säljes under namnet Summersnow.

A. Paul Farges. Vita blommor ca. 3-3,5 stora, rankor ca 7 m. långa,
steril små fröställningar, tillhör klippgrupp 3 klippes ca 20 cm.
över marken.

B. Vitlba. Vita blommor ca 1-1,5 cm. stora, rankor över 10 m. långa,
fertil, frösår sig mycket lätt, stora fröställningar, tillhör klippgrupp 1
blommar på årets långrankor men dessa slår från flerårsved. Klipper
man ner en Vitalba kan det ta två år tills den blommar.

Handelsnamn är av ondo dom ställer till oreda, dock måste jag hålla
med att sommar snö är ett passande och beskrivande namn på dessa
klematis.

Finn
Kajsa
Ja du Finn man tror ju på vad man läser i böckerna och Clematis on the web, där båda står under klippgrupp 3 vitalba gruppen. När jag nu köpt en vitalba i vår ska jag komma ihåg att inte klippa ner rankorna. Jag har jämnfört bladen i sommar och min Summer Snow är spetsigare i bladen medan Vitalba var mera runda, har du tänkt på det ?
Blommorna skiljer, Summer Snow får större blommor än Vitalba där är alla överens, så någon sommar när båda blommar här får man ut med linjalen.
Maria i Mälaren
Finn, det var just det som du beskriver som gjorde mig förvirrad när jag lusläste etiketten på min klematis. Stämmer det som jag har fått för mig, att "äkta" vitalba är mer skuggtålig än Paul Farges?
Monarda
CITAT (Finn Klematis @ 13-08-2010, 10:54) *
Kajsa och alla andra klematis-vänner!

A. Paul Farges. Vita blommor ca. 3-3,5 stora, rankor ca 7 m. långa,
steril små fröställningar, tillhör klippgrupp 3 klippes ca 20 cm.
över marken.

Finn

Så här ser min Paul Farges ut och den har jag då aldrig klippt ner till 20 cm. Det kommer ju nya skott ur den gamla veden så jag putsar den bara på våren.
[attachment=53816:P8141571.jpg]
Finn Klematis
Hej!

Ja så ser det ut när man inte klipper den och det kommer att bli värre.
Den kommer att bli helt kal nertill.

Finn
Monarda
Hallå Finn!
Då har förhoppningsvis idegransbuskarna växt till sig och döljer stammen. Men om jag nu hade klippt ner den till 20 cm hur mycket tror du då den skulle hinna växa till sig på en säsong i zon 4? Man ser det inte på bilden men som den är nu är den långt upp på hustaket.
Finn Klematis
CITAT (Monarda @ 14-08-2010, 16:27) *
Hallå Finn!
Då har förhoppningsvis idegransbuskarna växt till sig och döljer stammen. Men om jag nu hade klippt ner den till 20 cm hur mycket tror du då den skulle hinna växa till sig på en säsong i zon 4? Man ser det inte på bilden men som den är nu är den långt upp på hustaket.

Hej!

Den växer ca 7 m. om den är nerklippt. Blir nen nerklippt blommar den hela
vägen från marken och upp. Helt klart vill man ha blommor högre upp, så
klipper man den inte.

Mvh.
Finn
Maria i Mälaren
Vilka maffiga exemplar ni visar! Jag kommer nog att klippa min, men hoppas förstås att den blir rejält stor ändå. Finn, Monarda och alla andra - har ni samma erfarenhet som Kajsa av Paul Farges i helskugga, dvs. att den då inte blommar?
Red Top
Får jag haka på med en fråga oxå?

Vad är det jag har köpt? Hur ska jag tolka texten på beskrivningen?
Kajsa
Om Summer Snow/Paul Farges inte är en vitalba får väl de lärda tvista om. Ännu ligger den i klematis böcker och Clematis on the web under gruppen vitalba även om det är en hybrid.
Varför ändrar man då inte detta i alla texter, för överallt står det vitalba gruppen ? Nyligen utkomna boken " Klematis " av Ulla Hårde samma sak där !

Låt din Summer snow/Paul Farges blomma så går du ut och mäter blommorna en sommar, den ska ha 4 - 5 cm stora blommor, medan vitalba/Skogsklematis har ca 2 cm stora blommor och luddiga fröställningar, då lär man ha svaret om man fått rätt sort. Antar att dom blandar ihop dessa två klematis också när man köper dom, både namn och växt.

Artikel från Odla

vitalba
Maria i Mälaren
Fniss, ja, efter att ha läst artikeln om vitalba vet då i alla fall jag vilken sort jag hoppas att jag inte köpt... "risigt grenig" och "små vitaktiga blommor som sitter i yviga men glesa samlingar"... låter inget vidare i mina öron!
Bolltistel
Härliga exemplar ni visar, särskilt den som täcker in hela taket. Jag tycker nakna stammar kan vara snygga, men gillar man dem inte kan kanske någon annan mer svagväxande klematis slingra sig upp där. Eller blomman för dagen. Eller lite bönor kanske.

Jag har två Paul Farges som växer på bra och blommar nu, planterade i juni. En står i en stor korg (med svart plastpåse i med små hål i för dräneringen) och klättrar på en tall. Vad tror ni, kan den stå kvar i sin korg över vintern eller dör rötterna då? Jag bedömde det som omöjligt att plantera den på konventionellt sätt i närheten av tallen.
Kajsa
Blir det perioder med sträng kyla, ingen snö som skydd antar jag hela korgen fryser, kan du tex sno in den med bubbelplast, ställa korgen på frigolit, skydda med flera lager väv osv. bygga in i en låda ? Gör allt du kan så kan det kanske gå vägen. Klematisen ska klara zon 4 - 5 men då är den ju nergrävd.
Kajsa
Eller klipper du ner den sen höst och ställer korgen i ett svalt utrymme där den inte fryser.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon