Kesigul
Under en regning tur såg jag något underligt utmed promenadvägen. En potatispåminnande blomma på lång ranka kröp upp mellan stenarna i en gammal gärdsgård, som jag sedemera fann troligen vara en Solanum crispum. Solanum crispum

Funderar på att ta frön från den och se om jag kan få fram någon planta. Frågan är, hur i all sin dar har den hamnat där? Är det någon av er som har någon erfarenhet av denna blomma? När jag såg den minns jag att jag sett den tidigare men då var jag inte så intresserad av växter, så den är härdig, åtminstone där den står just nu.
inkans
Det låter som ett spännande experiment tycker jag! Googlar man på Solanum crispum och kikar på bildträffarna så ser man ju att de trivs att växa kring t ex stenmurar - så en "rymling" är det nog.

Kanske har någon i närheten haft den i sin trädgård. Eller också kommer den via någon fågel från södra Europa.

I mina hemtrakter i Västerbotten växer det en underlig Sibirisk gran som tros ha hamnat "fel" med hjälp av någon fågel som ätit frön och sedan transporterat fröna en bra bit. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon