bbjurstr
13-08-2010, 05:35
[attachment=53716:DSC01109.JPG]Mina potatisar har drabbats av ett angrepp som jag inte kan härleda. Alla 5 sorterna jag har, även de härdiga, har liknande angrepp. Någon som vet vad det är och vad man kan göra?
Preussen
13-08-2010, 07:23
skorv(streptomyces scabies) tycker jag det ser ut som. har den gått djupare in i potatisen? det är ett gäng svampar i jorden som orsakar detta, dessa svampar finns i de flesta jordar men den varma och torra sommaren har gjort att de nog trivts bättre i år.
skorv är mest en ytlig skada så smaken blir inte sämre. dock kan lagringdugligheten bli sämre.
Christa
13-08-2010, 07:48
Jag har fått filtsjuka på min potatis i år men den ser värre ut än den på bilden. Man kan få skorv om potatisen fått för lite vatten.
Är det filtsjuka så blir det också en vit filt längst ner på potatisblasten.
Åsa, mälardalen zon 2
13-08-2010, 08:36
Det finns fler än en sorts skorv, vanlig skorv orsakas ofta av för lite vatten + högt pH men det finns ju även sånt som pulverskorv och liknande som man får på dåligt dränerade jordar så även för blött kan ge skorviga potatisar.
Här kan man hitta bilder och info om potatissjukdomar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.