CITAT (gnon49 @ 13-08-2010, 13:11)

Vet inte hur många humlor jag räddat varje sommar. Deras iver att få i sig nektar när man sätter dom på en blomma, är rörande. Efter en stund har dom tankat och kan flyga. Varken bin,getingar eller humlor sticker utan anledning. Undantag finns givetvis. Men i stort är det harmlösa o nyttiga insekter vår natur o trädgård inte kan vara utan.
Det är även min erfarenhet. När jag spikade fasad den varma sommaren 1994 så stod jag där och höll spiken med vänster hand och hammaren med höger och getingarna kröp på mina smalben. Antagligen för att få lite svett i torkan. Trots att det kryllade av getingar överallt så fick jag inte några stick.
Jag har haft getingbo utanför ytterdörren men inte heller då blivit stucken.
Visst är det rörande med humlorna. Jag brukar också sätta dem på en blomma för det mesta och då tankar de medan de sitter kvar på fingret.
CITAT (Myosotis @ 13-08-2010, 12:08)

Ja det är klart, den ser ju lite blöt ut. Vet du om att du kan rädda till synes döda insekter? Om man hittar en livlös insekt i vattnet tar man upp den, torkar av lite och lägger den på ett torrt varmt ställe, gärna i solen och täcker den sedan med salt, en hel liten hög som täcker hela insekten. Har man tur lever den och kravlar sig upp ur högen när saltet dragit ut fukten. Holken hade jag byggt själv, har en humlebok med ritningar. Ibland kan de välja en fågelholk också. Men man måste ha rätt många holkar för att man ska få inneboende. De lär gilla musbon, jag vet inte om det är sant att man kan locka dem genom att lägga materialet från ett gammalt musbo i holken?
Har du provat det där med saltet? Det lät lite drastiskt. Jag har nog trott att de är döda när de inte ger minsta livstecken ifrån sig men jag har kanske fel.