Christa
Lite nyfiken bara.
silos
Min signaturbild handlar om lek och glädje...
Christa
Aj då, jag skrev fel i rubriken. Det skulle stått "min signaturbild". Det är ju ett foto så man behöver inte gissa som med de som har symboler men jag undrar bara om någon sett vad som händer på min bild.
fuchsian

Det har jag gjort, men har inte hunnit tänka på det, och de som finns är inte alla så roliga. Från mina egna bilder har jag inte tänkt och ta något för kan inte få fram det rätt. gjorde några försök, men just nu är det annat som jag måste ta hand om (min mamma dog 6 dagar sedan) det praktiska med mina syskon, men vem vet, nåt hittar jag på ... kanske vore kul ..... fuchian ....
Myosotis
Du matar väl en humla i handen, förmodligen en drottning med sockervatten? Har läst att om man vill övertala dem att flytta in i en humleholk ska man försiktigt fånga och mata dem, att de skulle vara mera benägna att acceptera bostaden om de är mätta när de tittar på den. Men jag har aldrig vågat, och min humleholk var så sliten så den fick jag slänga. Det var bara humlor i den en enda gång.
Christa
CITAT (Myosotis @ 13-08-2010, 11:30) *
Du matar väl en humla i handen, förmodligen en drottning med sockervatten? Har läst att om man vill övertala dem att flytta in i en humleholk ska man försiktigt fånga och mata dem, att de skulle vara mera benägna att acceptera bostaden om de är mätta när de tittar på den. Men jag har aldrig vågat, och min humleholk var så sliten så den fick jag slänga. Det var bara humlor i den en enda gång.

Jag matar den med honung annars var det rätt. Jag brukar rädda humlor ur vattenfyllda hinkar ibland. När jag sticker ner fingret i vattnet så kryper humlan upp på det. Jag har gjort det många gånger och de har aldrig stuckit mig. Den som fick honung var så medtagen så den inte ville lämna handen och när den fick honung så satte den genast igång att äta. Sedan flög den iväg.

Humlor är verkligen fredliga. Om man närmar sig dem så sätter de ofta upp benen från ena sidan som skydd. När jag räddat dem ur någon vattenfylld hink så vill de ofta inte lämna handen. De får ju lite värme därifrån och de behöver ju lite startvärme.

Är det en speciell humleholk som du har köpt? Jag har hört att man kan använda upp och nervända lerkrukor som man gräver ner i jorden. Vi har tänkt att prova det.
Myosotis
Ja det är klart, den ser ju lite blöt ut. Vet du om att du kan rädda till synes döda insekter? Om man hittar en livlös insekt i vattnet tar man upp den, torkar av lite och lägger den på ett torrt varmt ställe, gärna i solen och täcker den sedan med salt, en hel liten hög som täcker hela insekten. Har man tur lever den och kravlar sig upp ur högen när saltet dragit ut fukten. Holken hade jag byggt själv, har en humlebok med ritningar. Ibland kan de välja en fågelholk också. Men man måste ha rätt många holkar för att man ska få inneboende. De lär gilla musbon, jag vet inte om det är sant att man kan locka dem genom att lägga materialet från ett gammalt musbo i holken?
abbbe
Bränns de inte?
gnon49
Vet inte hur många humlor jag räddat varje sommar. Deras iver att få i sig nektar när man sätter dom på en blomma, är rörande. Efter en stund har dom tankat och kan flyga. Varken bin,getingar eller humlor sticker utan anledning. Undantag finns givetvis. Men i stort är det harmlösa o nyttiga insekter vår natur o trädgård inte kan vara utan.
Christa
CITAT (gnon49 @ 13-08-2010, 13:11) *
Vet inte hur många humlor jag räddat varje sommar. Deras iver att få i sig nektar när man sätter dom på en blomma, är rörande. Efter en stund har dom tankat och kan flyga. Varken bin,getingar eller humlor sticker utan anledning. Undantag finns givetvis. Men i stort är det harmlösa o nyttiga insekter vår natur o trädgård inte kan vara utan.

Det är även min erfarenhet. När jag spikade fasad den varma sommaren 1994 så stod jag där och höll spiken med vänster hand och hammaren med höger och getingarna kröp på mina smalben. Antagligen för att få lite svett i torkan. Trots att det kryllade av getingar överallt så fick jag inte några stick.

Jag har haft getingbo utanför ytterdörren men inte heller då blivit stucken.

Visst är det rörande med humlorna. Jag brukar också sätta dem på en blomma för det mesta och då tankar de medan de sitter kvar på fingret.

CITAT (Myosotis @ 13-08-2010, 12:08) *
Ja det är klart, den ser ju lite blöt ut. Vet du om att du kan rädda till synes döda insekter? Om man hittar en livlös insekt i vattnet tar man upp den, torkar av lite och lägger den på ett torrt varmt ställe, gärna i solen och täcker den sedan med salt, en hel liten hög som täcker hela insekten. Har man tur lever den och kravlar sig upp ur högen när saltet dragit ut fukten. Holken hade jag byggt själv, har en humlebok med ritningar. Ibland kan de välja en fågelholk också. Men man måste ha rätt många holkar för att man ska få inneboende. De lär gilla musbon, jag vet inte om det är sant att man kan locka dem genom att lägga materialet från ett gammalt musbo i holken?

Har du provat det där med saltet? Det lät lite drastiskt. Jag har nog trott att de är döda när de inte ger minsta livstecken ifrån sig men jag har kanske fel.
Myosotis
CITAT (Christa @ 13-08-2010, 14:07) *
Har du provat det där med saltet? Det lät lite drastiskt. Jag har nog trott att de är döda när de inte ger minsta livstecken ifrån sig men jag har kanske fel.

Ja, jag har gjort det många gånger och för det mesta har de levt. Men är de döda så är de döda så klart. Bara att testa om du inte tror mig, det finns ju inget att förlora?
ingrids
Det var inte alldeles meningen, men jag har just suttit och sett hur en geting mumsade av marmeladen på min macka. Jag väntade på att den hade ätit klart och flög iväg innan jag åt upp min macka själv. Den kom tillbaka två gånger och letade förgäves efter marmeladmackan. Kände mig nästan lite taskig som inte lämnade en klutt ...
Whiskuchi
CITAT (Myosotis @ 13-08-2010, 12:08) *
Holken hade jag byggt själv, har en humlebok med ritningar. Ibland kan de välja en fågelholk också. Men man måste ha rätt många holkar för att man ska få inneboende.

Då hade jag tur förra året, som fick humlor i en av mina fågelholkar (första och enda gången just den holken varit bebodd)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon