Full version: Mitt första såår
flouee
För ungefär ett år sedan började jag planera för att börja fylla upp mina nya rabatter med egna frösådder, och ganska snart hittade jag hit för att få tips och råd smile.gif

Jag sådde i slutet av januari, hade god belysning men allt stod inne i lägenhet (säkert 24-25 grader...), tills alla plantor fick flytta ut utanför fönstret i början av maj. Utplantering i slutet av maj/början av juni.

Nu tänkte jag dela med mig om resultatet, för det blev faktiskt över förväntan! Jag hade inte vågat hoppas på att så mycket skulle växa så bra, och en hel del har tom blommat!

Rudbeckia, har växit så det knakat och blommar helt fantastiskt! Har satt dem framför klätterrosen Etude (som också blommat helt underbart!), efter inspiration från Kajsa här på forumet. Jag tycker om hur de starka färgerna kontrasterar varandra.
[attachment=53728:DSC_2654.JPG]

Purpursporre, som jag trodde skulle bli betydligt högre. Vad tror ni, blir de högre nästa år eller borde jag flytta fram dem i rabatten? Har så smått börjat blomma nu!
[attachment=53729:DSC_2655.JPG]

Till vänster ser vi akleja, som inte hann blomma. Sedan purpurklätt som blommar nästa år. Längst bak står volruta, som jag också trodde skulle bli högre. Vad tror ni om den? Hur hög blir den egentligen? [attachment=53730:DSC_2657.JPG]

Anisisop (den blå) har växt alldeles förskräckligt och nästan kvävt stackars Constance Spry som finns någonstans bakom.... Växten lite längre fram är också en anisisop, Apache Sunset, som har hållt en mer behaglig storlek och som blommat lite sporadiskt. Blir den blå anisisopen alltid så här stor? Eller är det just den här varianten?
[attachment=53731:DSC_2658.JPG]

Temyntan har också växt så det knakat. Har fullt med knoppar nu.
[attachment=53732:DSC_2659.JPG]

Solhatten Primadonna Deep Rose, den första blomman men många fler på väg.
[attachment=53733:DSC_2661.JPG]
kerstin z5-6
Violrutorna blir höga nästa år , över en meter höga.Detta gäller fö allt man sår , och de flesta av dina sådder kommer att växa till i både höjd o bredd..år ett är babystadiet
Sen blir man nästan alltid tvungen att ha rallyflytt år två-man hittar bättre kombinationer, något blir mkt högre än man trott osv...ett tips om man fort vill ha en riktigt bred o stor perenn planta är att sätta dem tre och tre i en triangel,då tar det kortare tid att få stora praktex av perenner..när man sår själv har man ju ofta många av dem -=Lycka:)
Grattis till så fina såddder.Du har lyckats jättebra!
Lämna det som det är nu och njut bravo.gif
flouee
Hela rabatten är kantad av frösådd lavendel, Hidcote superior. Blommar med enstaka blommor. Närmast sitter några röda anisisop jag inte hade plats för någon annanstanns :S
[attachment=53734:DSC_2662.JPG]

Röd anisisop
[attachment=53735:DSC_2664.JPG]

Det här skulle föreställa flikrabarber, men ingen av plantorna är särskilt lik... Eller vad säger ni? Trodde dne skulle vara mycket mer röd? Vad kan det annars vara?
[attachment=53736:DSC_2666.JPG]

En typ av potentilla, som ska blomma med röda blommor. Men jag har inte lyckats hitta något sådan sort på nätet, vad tror ni? Till höger står en stenkyndel.
[attachment=53737:DSC_2670.JPG]

Aubrieta som växt fint och blommat lite sporadiskt.
[attachment=53738:DSC_2672.JPG]
kerstin z5-6
Potentilla atrosanguinea
Potentilla hybrid "Arc en Ciel"
är bägge röda.
flouee
Hmmm, just det ja.. Men är de verkligen marktäckare? Den här verkar inte bli mycket högre än 10 cm, och på fröpåsen stod "röd marktäckare"..
flouee
CITAT (flouee @ 13-08-2010, 10:55) *
Rudbeckia, har växit så det knakat och blommar helt fantastiskt! Har satt dem framför klätterrosen Etude (som också blommat helt underbart!), efter inspiration från Kajsa här på forumet. Jag tycker om hur de starka färgerna kontrasterar varandra.
[attachment=53728:DSC_2654.JPG]

Jag måste fråga.. Är den här rudbeckian verkligen perenn? Jag fick fröna från frökedjan, men som den växt och blommat börjar jag fundera på om det är en rudbeckia hirta? Indian Summer kanske?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon