Erna113
Hej!

Jag har provat att odla diverse växter i krukor med lavasten istället för jord med
lite blandade resultat.
Det jobbigaste var att jag snabbt fick någon sorts mögel eller liknande på ytan av stenarna som låg längst upp.
Vad kan det bero på och vad kan man göra för att slippa det?

Fenja
Hej och välkommen hit! Mögel brukar ju ofta bero på att det är för fuktigt. Du kan kanske byta ut det mögliga lagret och vara försiktigare vid vattning.
Mvh
Fenja
Erna113
CITAT (Fenja @ 13-08-2010, 16:00) *
Hej och välkommen hit! Mögel brukar ju ofta bero på att det är för fuktigt. Du kan kanske byta ut det mögliga lagret och vara försiktigare vid vattning.
Mvh
Fenja

Tack för tipset till en nybörjare smile.gif
Ska prova att vattna mindre.

//Andreas
johanmoberg
Undvik att vattna på kvällen och möjliggör gärna lite extra luftcirkulation. Har du något annat medium blandat med lavasten eller är det enbart lavasten? Återcirkulerar du näringsblandat vatten eller tar du nytt varje gång? Har du avrinning?
Erna113
CITAT (johanmoberg @ 19-08-2010, 09:36) *
Undvik att vattna på kvällen och möjliggör gärna lite extra luftcirkulation. Har du något annat medium blandat med lavasten eller är det enbart lavasten? Återcirkulerar du näringsblandat vatten eller tar du nytt varje gång? Har du avrinning?

I lavastenen har jag sparat en del jord som plantorna växt i förut, annars är det bara sten. Jag tar nytt vatten varje gång och det skulle tydligen finnas näring i stenen som skulle räcka 1/2 år. Jag har ingen avrinning för jag läste mig till att man skulle plantera i täta krukor.

Jag tycker dock att de växterna jag provat i lavasten (chili och mynta) ser dassiga ut däremot har jag även provat en växt med långa smala blad som jag inte vet vad den heter. Den verkar trivas fin-fint i sten.
johanmoberg
jag tänkte att möglet bildades och växterna blir hängiga av att vattnet ligger kvar alldeles för länge, de får ingen möjlighet att syresätta rötterna..kan det stämma?
Erna113
CITAT (johanmoberg @ 20-08-2010, 09:50) *
jag tänkte att möglet bildades och växterna blir hängiga av att vattnet ligger kvar alldeles för länge, de får ingen möjlighet att syresätta rötterna..kan det stämma?

Kanske får prova att vattna lite oftare men mindre varje gång....
ängsvädd
Hmm, vet inte vad möglet kan bero på. Jag odlar två stycken orkidéer, Phragmipedium besseae, i så kallat fotvatten - de står i skål som konstant har ca 2-3 cm regnvatten - jag får inget mögel men har å andra sidan inte odlat dem så länge i det heller. Tidigare odlade jag dem i levande sphagnum men testade med lavakross eftersom jag hade det hemma och en tjej på orkidéprat sa att det funkade så bra hos henne.

Jag har ingen jord. Ibland vattnar jag igenom med organisk gödning.

Får du mögel i alla krukor med lava?
Erna113
CITAT (ängsvädd @ 20-08-2010, 20:13) *
Hmm, vet inte vad möglet kan bero på. Jag odlar två stycken orkidéer, Phragmipedium besseae, i så kallat fotvatten - de står i skål som konstant har ca 2-3 cm regnvatten - jag får inget mögel men har å andra sidan inte odlat dem så länge i det heller. Tidigare odlade jag dem i levande sphagnum men testade med lavakross eftersom jag hade det hemma och en tjej på orkidéprat sa att det funkade så bra hos henne.

Jag har ingen jord. Ibland vattnar jag igenom med organisk gödning.

Får du mögel i alla krukor med lava?

Nej, jag fick mögel i 3 av 6 krukor totalt. Vissa växter verkar trivas bättre än andra i lavasten helt klart.
Sen är jag ju nybörjare oxå, så det är ju säkert nått knas man har gjort wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon