Full version: 'Romano Mixed'
Jultorpet
Är det någon mer än jag som odlar paprikan 'Romano Mixed' i år? Köpt här på Odla.nu.
Har ni smakat på den?

Jag tog in några i dag(fortfarande gröna) och blandade i en salsa eftersom jag hade mycket stora tomater mogna. Kände redan när jag sköljde ur fröna under kranen att det stack i halsen så jag smakade ganska försiktigt på en bit och den var stark! Brände ordentligt i läppen ett tag efteråt faktiskt.
Jag skulle inte kalla den söt paprika, det är helt klart en chili. Söt kan den i o f s bli ändå när den mognar, hann inte känna så mycket annat än hettan på biten jag smakade.
abbbe
Off topic, men du har den finaste signaturbilden på odla.nu tycker jag! smile.gif
Jultorpet
CITAT (abbbe @ 13-08-2010, 19:48) *
Off topic, men du har den finaste signaturbilden på odla.nu tycker jag! smile.gif

Tackar! biggrin.gif

Egen bild tagen för några år sedan, tyvärr har jag varken sett till Echinacean eller amiralen i år.
Jultorpet
Ingen mer än jag som odlar 'Romano Mixed'??
Neta 52
Ser ditt inlägg först nu, ett år senare, men jag odlar Romano Mixed för första gången. Jag har nu en hel del frukter på plantan så det är dags att börja skörda. Jag är glad att jag läste ditt inlägg, för jag trodde det skulle smaka som söt paprika, men det gör det tydligen inte. Om du läser det här skulle jag vilja fråga dig om de var starka hela tiden eller om de blev mildare när de fick ligga ett tag. Fick du även olika färger på din frukter? Mina är bara gröna.

Mvh
Neta 52
Har nu skördat några frukter och det är definitivt paprika, inte chili. De är lite krispiga, men smakar egentligen inte så mycket, så kanske det var fel frön i din påse, Jultorpet, då du tycktes få chili i stället för paprika.
Jultorpet
Har inte varit här på ett tag så det var ju kul att jag fick se det här!

Det var lite olika på olika plantor visade det sig senare. På en del var de inte alls starka och det var ganska olika form på frukterna på olika plantor. På en del var de längre och smalare och på andra kortare och tjockare men ändå spetsiga. Har för mig att de som var starka var de stora, långa frukterna, de var som stora morötter, som spetspaprikan som brukar finnas i affären men jättestarka. "Jättechili"!! devil.gif

Har för mig att ingen hann få färg innan det blev för kallt men att en del fick ligga inne och blev då röda, men inte blev det väl de färgerna som var på bilden precis!

Har du köpt fröna i år? Då kan det ju vara bättre kvalitet på dom, det vet man ju inte. Jag har sått i år också men hade en påse kvar från förra året, råkade få dubbelt. Får se hur de blir i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon