Monarda
Tidigare hade jag massor av nässelfjärilar här men nu verkar dom vara i avtagande. Ett och annat påfågelöga har dykt upp och idag första citronfjärilen som jag sett på länge.

[attachment=53758:P8131563.jpg]
fuchsian
Hej,

Det har blivit mer i år, för trädgården har mer blommor nu än innan, då vi gjorde om det och det tog 3 år, men dom rackarna har råkat komma in gm fönster, så då har jag kunnat få dom ute igen utan att de skadas. Man får vara rädd om dom.
Dessa som jag har sett inne har varit mer färgstarka än den enfärgade gula. .............fuchian.....
zaaritha
Citronfjärilar, sorgmantel, nässelfjärilar, m fl.
Men; inte alls så många fjärilar vi brukar ha här--tyvärr!
MrMurphy
Jag har haft riktigt mycket fjärilar i sommar, men tror att flertalet av växterna i rabatterna är sådana som lockar dit dem. Använder stäppsalvia mer eller mindre som en marktäckare, världens mest tacksamma växt. Ett stort lyft, men har dock ingen aning om vad fjärilarna heter. Citronfjärilen är väl den enda som jag har koll på och den har varit en flitig besökare jämfört med tidigare.
spacepingo
Förra året fick jag ett ryck att jag ville ha mer fjärilar i trädgården. Jag planterade in två buddlejor och lät halva oreganoplantan blomma och andra halvan fick bli krydda. Då hade jag mest nässelfjärilar. I år är det ännu mer fjärilar än förra året, men egentligen bara sen nån dryg vecka tillbaka. Inte så många nässelfjärilar men jaghar sett sorgmantel, påfågelöga, blåvinge, citronfjäril, kålfjäril och nån orangebrun sak som jag inte kunnat identifiera.
Monarda
En nykomling idag! Tyvärr var den inte så villig att slå ut sina vackra vingar och fjärilsboken hittar jag inte.
Någon som vet?
[attachment=53811:P8141579.jpg] [attachment=53812:P8141581.jpg]
Bengalow
Jag menar nog, att vi har lite mindre antal fjärilar idag än förra året. Då var det "massor" med Nässelfjäril, samt enstaka Amiraler, Nu är det precis tvärtom. Kålfjäril är dock vanligast. På vildängarna inne i kommunen är det en hel del Blåvingar vi ser, när vi går runt med Ouzo.
På vår Trädgårdshibiscus surrar det av hundratals stora humlor. Vi får väl trösta oss med dem.
Ingela i Segersberg
CITAT (Monarda @ 14-08-2010, 13:25) *
En nykomling idag! Tyvärr var den inte så villig att slå ut sina vackra vingar och fjärilsboken hittar jag inte.
Någon som vet?

Det är en Tistelfjäril.
Bengalow
...på en Rudbeckia. Det är både humlors och fjärils favorit blomma hos oss. 3-4 stycken av dom kan trängas på samma blomma, fast det finns andra blommor av samma sort alldeles bredvid!
Olle A
Det är tur att jag inte har slagit ängen än, för nu fladdrar massor av fjärilar omkring bland blommorna. Här är några nytagna bilder:

Citronfjäril

[attachment=53829:Citronfj_ril.jpg]

Påfågelöga

[attachment=53830:P_f_gel_ga.jpg]

Slåttergräsfjäril

[attachment=53831:Sl_tterg...igerad_1.jpg]

Vitfläckig guldvinge

[attachment=53832:Vitfl_ck...uldvinge.jpg]

Olle
Monarda
Nu verkar det som alla fjärilar kommit igång och jag fladdrar efter med kameran. Det väldigt varmt här idag och en otroligt hög luftfuktighet, verkar vara drömväder för alla insekter. Flera guldbaggar har jag också sett idag.

Buddlejan har äntligen slagit ut, trodde ett tag att den gått hädan efter den stränga vinter.
[attachment=53847:P8230574.jpg]

Amiralen tycktes nöja sig med en trävägg.
[attachment=53848:P8220549.jpg]
zaaritha
Waoow!
Som sagt; här syns endast citronfjäril, nässelfjäril o
kålfjäril!
Ja! Såg en sorgmantel i förrgår!
ängsvädd
Jaaa Olle, verkligen bra att du inte slår ängen för tidigt. Det sker ju slåtter redan i juli, vilket är på tok för tidigt för fjärilarna. Om man ska ta djurfoder vill man nog slå tidigt så näringsvärdet, proteinhalten blir högre.

Fina bilder på fjärilarna smile.gif

Jag har inte så mycket blommor på min äng, men även gräs verkar vissa fjärilar ha gillat. Kan dock inte identifiera många sorter, tycker det har varit många små arter.
Olle A
Tack Ängsvädd! smile.gif

Olle
xlxl67
Härlig syn för ögat. Även om det är färre arter nu så är 2-3-generationen mer flertalig...

Någon som vet?

...så vackert...Även Olles bilder..
spacepingo
Någon som vet?
[attachment=53812:P8141581.jpg]

CITAT (Ingela i Segersberg @ 14-08-2010, 13:59) *
Det är en Tistelfjäril.

Det är denna som kommer och hälsar på hos mig också, det är alltså en tistelfjäril. Bilden skulle kunna vara tagen hemma hos mig, de sitter nästan bara på mina röda solhattar. Ser faktiskt en där just nu från min plats i soffan.
Tulipanaros
Ganska mycket fjärilar hos mig, men inte som riktiga fjärilssomrar. Här några av besökarna:

Slåttergräsfjäril:

allmän slåttergräsfjäril.jpg

Allmän nätfjäril:

allmän nätfjäril.jpg

Vinbärsfuks, men den var nästan omöjlig att fotografera; riktigt dålig bild med skärpan fel:

vinbärsfuks.jpg

Blåvingarna har också varit svåra att fånga på bild, men jag har haft ganska många av dem. Men mest har jag sett pärlemorfjärilar. Jag är usel på att bestämma dem mer exakt än så, men här är tre av dem:

pärlemorfjäril a.jpg

pärlemorfjäril b.jpg

pärlemorfjäril c.jpg

Ingela i Segersberg
CITAT (Tulipanaros @ 18-08-2010, 10:52) *
Ganska mycket fjärilar hos mig, men inte som riktiga fjärilssomrar. Här några av besökarna:

Slåttergräsfjäril:

allmän slåttergräsfjäril.jpg

Allmän nätfjäril:

allmän nätfjäril.jpg
Vinbärsfuks, men den var nästan omöjlig att fotografera; riktigt dålig bild med skärpan fel:

vinbärsfuks.jpg

Blåvingarna har också varit svåra att fånga på bild, men jag har haft ganska många av dem. Men mest har jag sett pärlemorfjärilar. Jag är usel på att bestämma dem mer exakt än så, men här är tre av dem:

pärlemorfjäril a.jpg

pärlemorfjäril b.jpg

pärlemorfjäril c.jpg

Jättefina bilder!! tummenupp.gif
Olle A
Fina bilder, Tulipanaros! Pärlemorfjärilarna är silverstreckade, först två hanar och nederst en hona.

Olle
Tulipanaros
Tack Ingela & Olle, också för bestämningen av pärlemorfjärilarna!
Tikka
Trevlig slinga med att se så fina bilder o lära sig lite namn på fjärilarna man ser ute smile.gif

Ute med båten på havet ser jag ofta makaonfjärilar det är en av mina favoriter.
Tyvärr har jag än så länge inte lyckat ta bild på någon då de fladdrar iväg för vidare uppdrag wink.gif

gnon49
Nu har det faktiskt blivit fler fjärilar i trädgården än vad som varit fallet tidigare i sommar. Även småhumlor i stort antal. Och min favorit, trollsländan. Så graciös, så vacker att se på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon