Pernilla i villa
Hej!

Jag har en förhållandevis gles rhododendronbuske, men som är på god tillväxt efter lite omsorg. Nu skulle jag gärna plantera någon marktäckare undertill, istället för att jämt och ständigt rensa gräs/ogräs. Jag funderar på vintergröna. Är det någon som har erfarenheter av den kombinationen? Andra förslag på lämplig samplantering?

Pernilla
Aqvakul
Det låter som en bra idé! tummenupp.gif
Jan Lindgren
Hej!
Det är en kombination jag använt. Det finns många varianter av Vinca minor så välj en du gillar. Det finns massor av marktäckare som går att använda i surjordsrabatter men är det skuggit så är vinca en av de bättre.
MVH
Jan Lindgren
Pernilla i villa
Det är alltid lika roligt att ställa sina frågor för alla snabba svar, STORT TACK!

Den främsta anledningen till vintergrönan, är att jag upptäckte att jag hade den på ett annat ställe på tomten smile.gif Vad gör man inte för att minska behovet av köpta plantor när det finns "många hål i trädgården att fylla med pengar ...!"

Hur tar man bäst skott av vintergröna?

Tack än en gång för snabba svar smile.gif

MVH, P
abbbe
CITAT (Pernilla i villa @ 13-08-2010, 20:46) *
Det är alltid lika roligt att ställa sina frågor för alla snabba svar, STORT TACK!

Den främsta anledningen till vintergrönan, är att jag upptäckte att jag hade den på ett annat ställe på tomten smile.gif Vad gör man inte för att minska behovet av köpta plantor när det finns "många hål i trädgården att fylla med pengar ...!"

Hur tar man bäst skott av vintergröna?

Tack än en gång för snabba svar smile.gif

MVH, P

De brukar faktiskt ha rötter direkt på rankorna, se om du hittar vid närmare kik. Om inte så kan du rota de i vatten eller kruka.
Bolltistel
Jag har precis den kombinationen - rhododendron med vintergröna. Båda frodas. Precis under buskarna växer det inte dock inte särskilt mycket eftersom jag lassat på en massa tallbarr där som gödning och täcke mot ogräs. Jag klippte rankor förra hösten av vintergröna och grävde ner grunt eftersom jag inte orkade vara mer noggrann. Många av dem rotade sig. De har rotämnen längs sina rankor som bara väntar på rätt tillfälle att få bli riktiga rötter.
Pernilla i villa
Tack, vad bra!
Då ska jag sätta igång omedelbums!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon