Solstorm
Linus 15 år dog av borrelia

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7615794.ab

Varför saknar Sverige kompetens för att diagnostisera och behandla borrelia? Varför ingår inte det i läkarutbildningen? Varför kan man inte ta hjälp av utländska läkare för att skaffa den kompetens som saknas i Sverige? Det finns inga säkra test för borrelia därför är borrelia en diagnos som ska ställas kliniskt men läkarna känner inte till alla de mängder olika symptom som borrelia kan ge. När tester tas så klarar de inte att rätt bedömma vilka tester som ska göras på ryggmärgsvätskan och de klarar inte att tolka svaren. Borrelian bryter ner immunförsvaret och utan immunförsvar går det inte att se i testerna om det är borrelia. Det finns ett fåtal läkare som vet vad borrelia är men de allra flesta saknar den kunskapen. Otaliga är de människor, både vuxna och barn, som skickats till psykiatri när de har borrelia. Otaliga är de människor som blir satta att prata om sin potträning när det är borrelia de har.

Linus 15 år dog av borrelia.
Meriona
Usch vad tragiskt. sad.gif
Man kan hoppas att läkarkåren får en ordentlig uppsträckning åtminstone så att de vaknar till. Som det sägs i artikeln, det är nog väldigt vanligt att det inte ens görs borreliaprover alls. Det borde nästan vara standard istället. sad.gif
Solstorm
Man borde testa immunförsvaret också. Om immunförsvaret är nedsatt så visar borreliatesterna fel.
silos
Hemskt är det! crying.gif
abbbe
CITAT (silos @ 14-08-2010, 09:57) *
Hemskt är det! crying.gif

Konstigt att du tycker det! g.gif Om man återföds på nytt borde det inte vara så hemskt?
Inga från Närke
Har en granne som vars bror dog av borelia. Han var rullstolsburen i flera år men till slut orkade inte kroppen mera. Han var runt 50 år när han gick bort. Behandlingarna tog inte eftersom han kom in för sent och att läkarna inte visste först vad det var. När de fick det klart för sig så var det för sent.
mamamaggan
Fy så tragiskt , stackars föräldrar.

Man kan undra varför man inte tog det mer på allvar och gjorde mer ingående undersökningar även om man inte testade för borrelia.

Min erfarenhet av sjukvården och borrelia är helt annan . Jag har haft borrelia 6 gånger ( om jag kommer ihåg rätt ) och varje gång har läkarna förstått att det varit det även om jag inte haft det typiska " märket " alla gånger. En gång var det väldigt långsökt att det skulle var borrelia men även då kom man på det.

Läkarna har sagt till mig att det ibland kan vara problem att se på proverna att det är borrelia men de har via symtomen , för det mesta värk i hela kroppen och feber som vid infuensa , sett att det är det och behandlat det med antibiotika.
Solstorm
Det allra värsta är att alla blir inte hjälpta av doxyferm några veckor. Har man gått med borrelian ett tag innan man får behandling så är den svårbotad men eftersom man fått doxyferm så kopplar man inte alltid ihop senare symptom med borrelian.
CeciliaR
Mycket sorgligt att människor behöver dö av sånt som går att hjäpa sad.gif Jag tror dock att de allra flesta läkare gör sitt bästa och att det är omöjligt att kräva "en perfekt värld" där man alltid hittar rätt även när symptombilden är otydlig eller ovanlig.

CITAT
Otaliga är de människor som blir satta att prata om sin potträning när det är borrelia de har.
Vad föraktfull du är.
malcolm
Jag anser inte att sjukvården nonchalerar det faktum att man kan ha drabbats av borrelia, när jag kom in på sjukhus efter min första stroke -05 gjordes det två tester vilka fö, gjorde förbaskat ont. Man kollade upp allt som gick att kolla men det kanske skiljer från sjukhus till sjukhus och från läkare till läkare.
mamamaggan
CITAT (malcolm @ 14-08-2010, 17:04) *
Jag anser inte att sjukvården nonchalerar det faktum att man kan ha drabbats av borrelia, när jsg kom in på sjukhus efter min första stroke -05 gjordes det två tester vilka fö, gjorde förbaskat ont. Man kollade upp allt som gick att kolla men det kanske skiljer från sjukhus till sjukhus och från läkare till läkare.

Precis vad jag satt och tänkte på . Om man t ex åker till akuten så kan det vara väldigt stressigt och min erfarenhet är att man numera bara bryr sig om just det akuta och har man symtom som vid influensa så blir läkarens slutsats influensa. Man remitterar inte vidare för fortsatt utredning , man måste söka på sin VC för att det ska bli så .
Solstorm
CITAT (CeciliaR @ 14-08-2010, 15:55) *
Vad föraktfull du är.

Förakt är milt sagt mot vad jag känner. Mängder med människor har blivit skickade till psykiater/psykolog när läkarna inte inte förstår att det är borrelia som patienten lider av. De har fått gå på samtal och rota igenom barndom, föräldrarna har blivit kallade till psykolog och man letar efter fel i hemmet för att komma på varför den borreliasjuke inbillar sig att han är sjuk. En del finns att läsa här http://www.borrelia-tbe.se/ Det finns en lång blogg, läs början på den http://lymebloggen.blogspot.com/

I ett fall när mamma stod på sig för att få hjälp för sin svårt sjuka dotter så anmälde läkaren henne för socialtjänsten eftersom hon bråkade så mycket för att få hjälp för sin dotter. Den flickan har blivit bättre efter hjälp utomlands, jag vet inte om hon har blivit frisk ännu.

De som efter lång tids sjukdom har fått hjälp att bli friska har fått den hjälpen utomlands. Om någon enstaka läkare på vårdcentralen skulle missa är kanske förståeligt men det är inte acceptabelt att infektionsläkare vägrar att hjälpa. Tack och lov så kommer där så småningom ett generationsskifte så vi kanske kan få infektionsläkare som har tillgodogjort sig forskning gjord detta seklet.

Du säger att jag är föraktfull. Det är inte starkt nog, jag känner en uppriktig avsky för infektionsläkare som vägrar att hjälpa borreliasjuka. Jag har själv fått min diagnos ställd av vårdcentral, biopsi hos hudläkare, och annan granskning hos bakteriolog. Infektionsläkare vägrar hjälpa. Jag måste skaffa bot på eget sätt, inte via svensk sjukvård. Jag kan själv studera min sjukdom och lära mig hur jag ska göra men väldigt många människor kan inte det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon