Silur
Hej!

Hur högt blir det egentligen Pyrus salicifolia 'Pendula' i zon 2? Hur breda?

Jag har läst att de inte blir högre än 4 meter. Men när jag googlar ser jag enorma exemplar.

Visst finns det två olika sorter: Pyrus salicifolia 'Pendula' och bar Pyrus salicifolia? Stämmer det?

Blir de så bladtäta som på bilderna ?

Ibland läser jag bottenympad och toppympad. Vet ni vad det blir för skillnad?

En granne här i närheten har en som är ca. 4 meter hög med hängande grenar. Mycket fin form och växtsätt och inte så tät. Är det något som man måste fixa fram genom beskärning?

Tack än en gång för era svar.

Silur
Alexander-VG-zon3
det finns både ''vanlig'' och ''hängande'', pendula formen tror jag nog är den vanligare i handeln.

är den toppympad så har man satt ädelsorten (silverpäronet) i toppen av en stam. är den bottenympad har man satt ädelsorten på en rot. är den ympad så kan man själv välja stamhöjd. sedan är det oftast grenarna som fortsätter att växa i höjd och bredd. är den inte ympad kan dom bli stora. höjd ca runt 3-6m.

vill du ha en väldigt utpräglad hängform kan man beskära den så att den får en vacker form, annars växer pendulan så av sig självt.
Silur
CITAT (flaxss @ 14-08-2010, 12:23) *
det finns både ''vanlig'' och ''hängande'', pendula formen tror jag nog är den vanligare i handeln.

är den toppympad så har man satt ädelsorten (silverpäronet) i toppen av en stam. är den bottenympad har man satt ädelsorten på en rot. är den ympad så kan man själv välja stamhöjd. sedan är det oftast grenarna som fortsätter att växa i höjd och bredd. är den inte ympad kan dom bli stora. höjd ca runt 3-6m.

vill du ha en väldigt utpräglad hängform kan man beskära den så att den får en vacker form, annars växer pendulan så av sig självt.

Tack flaxss!

Ska man tänka på något särskilt när man ska beskära den hängande varianten (pendula)? Är det på våren eller höst som du rekommendera att beskära denna sort?
Gunilla T
Pendula formen blir nog vackrast, tycker jag, när den får växa som den vill. Pendula betyder ju hängande och grenarna formar sig så vackert.

Jag hade ett toppympat vackert silverpäron som dog i sommar, tyvärr. Antagligen frostskador vid ympen - kom jättefint i våras men plötsligt så bara dog det här mitt i sommaren.
Österläge
Det här funderar jag också på - jag köpte ett Pyrus salicifolia 'Pendula' som jag tror är toppympat, alltså borde inte stammen växa något mer, eller? Men på lappen stod det att det blir 2 m... (Det är knappt en meter nu). Vad tror ni?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon