|
lenabritta
14-08-2010, 11:02
Har av en bekant fått en kastanj i kruka som de drivit upp i sitt växthus. Vågar jag mig på att plantera ut den om jag väljer skyddat läge? Bor i Västerdalarna på gräns mellan zon V-VI. Eller säkrast låta den stå kvar i sin kruka inne i vinter? Extra ljus eller klarar den vanliga inomhusförhållanden (lite svalare gissar jag?).
Åsa, mälardalen zon 2
14-08-2010, 11:12
Det beror ju lite på vad det är för kastanj, äkta kastanj eller hästkastanj?? Jag skulle dock övervintra växten runt nollgradigt och mörkt första året oavsett (det är en lövfällande växt som går i vintervila). Är det hästkastanj kan man ju ha chans att få växten att överleva men äkta kastanj som är härdig i zon 1(2) kan nog vara svår att få att överleva i såpass hög zon.
Är det hästkastanj kan det vara bra om växten har stor och djuo kruka, växten har pålrot och får växten rotsnurr och liknande brukar det ofta ge ett träd med ostabilt rotsystem som inte har så väl förankring = trädet kan blåsa omkull vid höststormar.
Alexander-VG-zon3
14-08-2010, 11:17
hittar du ett väldigt skyddat och bra läge och odlar den i lucker jord. så kan det gå, den finns ju odlad upp till zon 5. men mycket beror ju på snödjupet, då den nog kan frysa ner till snödjupet. sedan kan du ju skydda den extra så att den klarar sig. om det nu är äkta kastanj du fått. det blir inga träd men en buske.
Ezereht
14-08-2010, 11:19
Det växer någon form av kastanjer (hästkastanj?) här i Umeå. Det är zon 5. Så lite hopp finns det väl antar jag. Dom blir ju gigantiska träd så det kommer ju inte gå ha inne/växthus i längden.
Alexander-VG-zon3
14-08-2010, 11:26
det är nog Hästkastanj - Aesculus hippocastanum såfall om dom blir som stora träd i zon 5. Castanea sativa - Äkta kastanj blir inte så väldigt stora ens i södra sverige. mycket beror ju förstås på läge och vinterklimat.
Huggorm
14-08-2010, 11:29
CITAT (flaxss @ 14-08-2010, 12:26)  det är nog Hästkastanj - Aesculus hippocastanum såfall om dom blir som stora träd i zon 5. Castanea sativa - Äkta kastanj blir inte så väldigt stora ens i södra sverige. mycket beror ju förstås på läge och vinterklimat. Finns det inte ganska rejäla äkta kastanjer i södra Sverige, typ östra Skåne där somrarna är som längst och varmast? Mina båda fröplantor kommer från träd som står i Stockholm, och dom är rejäla nog att lämna grobart frö i alla fall
Alexander-VG-zon3
14-08-2010, 11:41
CITAT (Huggorm @ 14-08-2010, 12:29)  Finns det inte ganska rejäla äkta kastanjer i södra Sverige, typ östra Skåne där somrarna är som längst och varmast? Mina båda fröplantor kommer från träd som står i Stockholm, och dom är rejäla nog att lämna grobart frö i alla fall jo fast jämfört med en hästkastanj så ligger dom i lä. visst finns det stora äkta kastanjer i södra sverige, men jag har aldrig sett så stora som 30m (inte ens i östra skåne). kanske skrev otydligt innan och ber om ursäkt såfall men bara för jag aldrig sett äkta kastanj på 20-30m så menas det att det inte finns så stora i södra sverige. hade varot ganska häftigt om det finns.
Huggorm
14-08-2010, 11:51
CITAT (flaxss @ 14-08-2010, 12:41)  jo fast jämfört med en hästkastanj så ligger dom i lä. visst finns det stora äkta kastanjer i södra sverige, men jag har aldrig sett så stora som 30m (inte ens i östra skåne). kanske skrev otydligt innan och ber om ursäkt såfall men bara för jag aldrig sett äkta kastanj på 20-30m så menas det att det inte finns så stora i södra sverige. hade varot ganska häftigt om det finns. Har du sett häststanjer så höga som 30m? Det har i alla fall inte jag, här brukar dom som mest bli 15-20m, och då står dom lite inträngt och skuggigt, och är dessutom mycket gamla och grova. De flesta som står öppet blir bara 10-15m och i stället mycket breda
Alexander-VG-zon3
14-08-2010, 14:20
CITAT (Huggorm @ 14-08-2010, 12:51)  Har du sett häststanjer så höga som 30m? Det har i alla fall inte jag, här brukar dom som mest bli 15-20m, och då står dom lite inträngt och skuggigt, och är dessutom mycket gamla och grova. De flesta som står öppet blir bara 10-15m och i stället mycket breda nej jag har inte sett så höga vad jag kan komma på, men läser man i böcker och nätet står det att dom får en max höjd i sverige på ca 20-25-30m. vilket för kastanj som har en max höjd på ca 10-15m i sverige. några länkar http://www.naturcentrum.se/jattetrad/storsta/kastanj.htmlhttp://www.aot.bonnier.se/tradgardslistor/...-hippocastanum/http://www.aot.bonnier.se/tradgardslistor/...astanea-sativa/http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=1596353http://www.salomonsensplanteskole.dk/sv/catalog/castaneamen jag håller nog ändå fast vid att, Äkta kastanj inte blir så stora som Hästkastanj (inte ens i södra sverige). men visst sedan finns det ju alltid äkta kastanj som blir större än hästkastanj beroende på det lokala läget och klimat. men Hästkastanj har större chans att nå sin max höjd än vad kastanj gör. nere i Europa blir äkta kastanj klart mycket större än här.
Huggorm
14-08-2010, 17:24
CITAT (flaxss @ 14-08-2010, 15:20)  men jag håller nog ändå fast vid att, Äkta kastanj inte blir så stora som Hästkastanj (inte ens i södra sverige). men visst sedan finns det ju alltid äkta kastanj som blir större än hästkastanj beroende på det lokala läget och klimat. men Hästkastanj har större chans att nå sin max höjd än vad kastanj gör. nere i Europa blir äkta kastanj klart mycket större än här. jodå, det är klart
Ezereht
14-08-2010, 18:53
Fast dom som drivit upp den i växthus, bor dom också i zon 5-6? För ett växthus skyddar inte så mycket på vintern ändå, så har den klarat sig där kan det inte vara en sån "som bara klarar sig i skåne" etc.
Alexander-VG-zon3
14-08-2010, 19:03
fast äkta kastanj klarar sig inte bara i skåne. sedan finns det både för och nackdelar med att övervintra i växthus
fördelar - ingen vind, ingen nederbörd, längre frostfriperiod.
nackdelar - ingen snö, kan bli för torrt, när solen ligger på kan det bli väldigt varmt på dagen och kallt på natten (speciellt när det verkligen blir kallt ute och under vårvintern annars under hösten, förvintern, våren, sommaren brukar det hålla några grader högre även under natten).
sedan är det ett växthus som håller frostfritt så är det ju inga problem med att driva upp äkta kastanjer i zon 8.
Huggorm
14-08-2010, 19:07
CITAT (Ezereht @ 14-08-2010, 19:53)  Fast dom som drivit upp den i växthus, bor dom också i zon 5-6? För ett växthus skyddar inte så mycket på vintern ändå, så har den klarat sig där kan det inte vara en sån "som bara klarar sig i skåne" etc. En del träd klarar väldigt mycket kyla, bara den får en lång och varm sommar att bygga upp styrka under. Äkta kastanj klarar -35, men bara om den haft en lång och varm sommar. Den klarar sig knappt hos mig här på västkusten där det sällan blir kallare än -15, beroende på att somrarna är svala. Hästkastanj klarar -40, men bara sommaren är varm och det inte kommer plötsliga frost sent på våren eller tidigt på hösten
Alexander-VG-zon3
14-08-2010, 19:11
ja får den ett bra läge tål den kyla, i Ludvigs bok står där att den finns odlad till zon 5 (annars är den väl satt att klara zon 1-2). kanske Ludvig vill berätta mer om det.
den nordligaste jag har sett har varit strax söder om Göteborg ett ganska fint men brett träd (kanske har den frusit i toppen, den hade växt konstigt men ändå vackert). men den finns ju mycket nordligare än så i sverige som huggorm skrev längre upp i östra sverige.
Huggorm
14-08-2010, 19:21
CITAT (flaxss @ 14-08-2010, 20:11)  ja får den ett bra läge tål den kyla, i Ludvigs bok står där att den finns odlad till zon 5 (annars är den väl satt att klara zon 1-2). kanske Ludvig vill berätta mer om det.
den nordligaste jag har sett har varit strax söder om Göteborg ett ganska fint men brett träd (kanske har den frusit i toppen, den hade växt konstigt men ändå vackert). men den finns ju mycket nordligare än så i sverige som huggorm skrev längre upp i östra sverige. Det finns längre upp i Västsverige också. Jag har som sagt två, som båda överlevde föregående vargavinter. Dock är dom ju så små att dom övervintrade under snön  Min granne har också en som är större, den har dock fått lite frysskador men så har hon ett lite mera vindutsatt läge också.
Ezereht
15-08-2010, 01:36
Coolt, skulle ju vara roligt att få nötter. Dom där pygméexemplaren som överlever mot alla odds, får dom nötter? Eller orkar inte blomma?
Om man vill se stora (häst)kastanjer i Umeå (för den intresserade) kan man köra på Blå vägen mot Ica Maxi (från stan). När man passerat sjukhuset ska man snegla mot vänster upp mot husen på Sofiehem. Kommer ett hus som har två stycken planterade mot vägen, strax efter ett blått hus som är restaurang/kebab/pizza etc. Jättefina är dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|