Hej,
jag har en fråga angående flytt av klematis. Tyvärr är jag inte säker på vilken sort det är då de stod här när vi flyttade in i huset. Den ena blommar just nu och den andra har nyligen blommat klart. Vår planering har behövts ändras lite så de behöver flyttas redan nu eftersom de står mot husväggen och vi behöver fixa dräneringen där. Är det någon som flyttat klematis mitt under blomning/precis blommat klart? Kommer de klara det? Ska man klippa ner de innan flytt? Hur mycket i så fall? Vad ska man tänka på vid en flytt av de?
Tack på förhand.
Finn Klematis
14-08-2010, 15:15
Hej!
Du kan flytta dom nu. Klipp ner dom till ca 1m. Gräv upp dom se till
att får med hela roten. Sätt dom i vatten i 30 minuter. Gräv en stor
planteringsgrop 60 cm djup och 60 cm. i diameter. plantera dom i
Hasselfors U-jord. Vattna. Klipp dom 15-20cm över marken tidigt
nästa vår.
Lycka till.
Finn
Tack för svaret. Då är det bara sätta igång och gräva och flytta de.
fuchsian
28-08-2010, 10:48
Hej,
Jag har också en klematisfråga,
Den ena Nelly moser, är planterad i en jättebalja utomhus och den har en halvrund ställning att klättra på.
Den har legat under takutsrånget och jag har vattnat den v.b.
Den var lite seg i början, i våras, men nu har den 2 rankor som har växt över sin ställning och jag har stöbundit den lätt och "snirklat" stängslen ut och in i ställningen.
Nu blommar den för fullt i topparna, vilka underbara blommor? Min fråga är, kan den stå ute i sin balja över vintern om jag täcker den nertill?
Jag köppte av Odla 2 st klematis i våras, White ... nåt, var namnet. Den är storblommig och väldigt vit och vacker i blommorna.
Jag planterade båda i samma kruka, den stora, svarta självbefattnande krukan fr. Ikea.
de har vuxit upp till sin ställning och de har blommat i olika omgångar och fler knoppar finns.
Kan jag övervintra dessa i den kruka de är i?
Kan jag låta den stå i växthuset över vintern, med skydd runt stammen nertill?
Växthuset är nästan 15 kvarat, har en bädd grus och sen cementplattor över och över dessa finns en annan platta av hårdplast. vi brukar ha billiga Ikea mattor på golven och var sin vilstol.
Jag har mest pelargoner och annat smått där, och gardiner att dra för när solen är stark, annars har jag minikivi och ett labruskavin i liknande krukor och alla ser friska ut. tacksam om svar. ... fuchian...