Limeblossom
24-01-2004, 10:51
Hej!
Undrar om fjärilsblomster är samma sak som fattigmansorkidee?
Och har den flera namn? Letade frön men hittade inga men några blommor liknade den. Har aldrig sett en på riktigt,bara på bild.
Och gyckelblomster är det samma som fyllfredrik? (törstiga fredrik)
Någon som kan bringa ljus över detta? / Annica
Åsa, mälardalen zon 2
24-01-2004, 11:07
Fjärilsblomster = fattigmansorkidé = fjärilsblomma = Prunkfjärilsblomster (Schizanthus) Impecta har frön till en sort. Även bröderna Nelson har en sort.
Bilder
http://images.google.com/images?hl=sv&lr=&...le-s%C3%B6kningGyckelblomster = törstige fredrik (Mimulus).
Många växter kan ha lite olika namn p.g.a att det kan finnas lokala namn för en växt. +Handeln hittar ibland på namn till växter som redan har ett svenskt namn. Det går lättare att söka växter hos fröhandlarna ifall du tar reda på vilket vetenskapligt namn växten har och då kan du även vara ganska säker på att det är korrekt växt du får.
Fjärilsblomster fick jag några fröpåsar av för några år sedan, och VAD FINA de blev! Blommade hela sommaren och klarade att ringla fram också där det var trångt i äng, rabatt och kruka. Många fascinerande färgvarianter.
Limeblossom
25-01-2004, 20:42
Tack!
Då ska jag se efter vad det var för något dom hade på blomsteraffären.
Tror mig minnas att det började på C.../Annica
Jag har fröer om du vill ha !
Limeblossom
29-01-2004, 21:30
Hej Petran!
Tack för erbjudandet...men jag var in på blomaffären här i byn och hon erbjöd sig att ta hem frön åt mig.
Men som sagt, tack ändå!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.