|
Solstorm
14-08-2010, 14:02
Vet egentligen inte i vilken avdelning den här tråden hör hemma. Den skulle kunna passa både i prat om trädgård, husdjur, natur och småprat. Visste ni att det i sedan flera år världen över dör mängder av bin varje år. Jag tror att USA och Canada är allra värst drabbade, men även Europa och Sverige har drabbats hårt. Hos en del biodlare har alla samhällen dött. Det kallas Colony Collapse Disorder. Ingen vet med bestämdhet vad det beror på, det har genom åren spekulerats i massa olika orsaker men det lutar alltmer åt att man tror att det är bekämpningsmedel på åkrarna som är den stora boven. Det tas ju fram nya grödor som ska ge så stora skördar som möjligt men som kräver besprutning för att klara sig. Är det någon som kan gissa vilka företag det är som tar fram de nya grödorna? Har hört att biodlare i USA lever på sina pollineringsuppdrag och att honungen bara är en biinkomst  . Pollineringen har så stor betydelse för växtligheten att utan pollinerande insekter skulle det vara en katastrof. Biodlare märker ju direkt om ett samhälle är tomt på bin men det finns ju anledning att tro att andra pollinerande insekter också drabbas även om det inte märks lika tydligt. http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamn...ticle7613703.abhttp://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/2...=art_art-s1/124
Gunilla T
14-08-2010, 14:55
Ja,, det är förfärligt det som sker. I Kina pollineras fruktträd för hand eftersom bekämpningsmedel dödat pollinerarna och i USA/Canada "bussar" man runt bisamhällen då det inte längre finns några bin.
mamamaggan
14-08-2010, 15:08
Såg på TV ( Trädgårdsfredag ?) där någon sa att det kan bero på mobiltelefonerna , egentligen strålningen från masterna. Någon mer som såg det ?
Man pratade också där omatt det kan vara bekämpningsmedel. Människan är ett konstigt djur , det enda djur som försöker utrota sig själv! För så bir det ju i en förlängning kan man säga.
Gunilla T
14-08-2010, 15:17
Det globala värdet av pollinerarnas arbete beräknas till 1500 miljarder kr/år och 80% av de grödor vi äter är beroende av pollinerare.
Solstorm
14-08-2010, 16:34
Det stod i artikeln: CITAT Bara i Sverige är binas arbete värt cirka 70 miljarder kronor om året enligt Jordbruksverkets beräkningar, och då är inte honungsproduktionen inräknad. Också i Sverige vandrar storbiodlarna med sina samhällen, främst till rapsfälten. Jordbrukarna betalar för pollineringstjänsten. Med jättestora fält där det är ensidig odling finns det inte pollen och nektar för bina att klara sig på den tid då rapsen inte blommar. Hos jordbruksverket finns tabeller på hur mycket skördarna ökar med hjälp av bina och det ekonomiska värdet av skördeökningen. Rapsfälten besprutas mot rapsbaggen (tror jag att den hette). En del hävdar att det kan finnas mikroskopiska rester av giftet i honungen, jag vet inte om det är sant. Det vi alla kan göra för att bidra med att rädda bin och andra insekter är att när vi köper rapsolja så kan vi välja den giftfritt odlade rapsolja och strunta i den vanliga.
Myosotis
15-08-2010, 09:10
Ja, jag har sett det på tv. Det är mycket allvarligt!
Red Top
15-08-2010, 10:31
Här i trakten, Dannemora, dog nästan alla bisamhällen förra året. Här tror jag det var ngt virus, när jag frågade visste inte biodlarna ännu vad det var. Det var i alla fall inte varroakvalstrets fel. Det är verkligen trist. Saknar bina. Vi hade ett eget samhälle i en av våra lönnstubbar. "Min" ekologiska bonde hyr in bikupor för pollinering av sina vitklöverfält. Det är trevligt när de är här, för det är alltid några bin, som förirrar sig in på vår tomt. Var det inte ett annat problem oxå med bina i USA? Jag tror det handlade om något "mördarbi", som någon brasilianare tagit fram genom att korsa europeiska bin med afrikanska honungsbin. Människan gräver verkligen sin egen grav genom all manipulation och förstörelse.
Solstorm
15-08-2010, 15:45
Blev nyfiken och sökte på var Dannemora ligger någonstan. Nya Zeeland fick jag upp? Kikade på din profil men tyckte allt att det så väldigt svenskt ut.
Det finns ju många otrevliga sjukdomar bl a amerikansk yngelröta. Drabbas man av den så måste man bränna kupor mm.
Mördarbina har tagit sig upp i södra Nordamerika, tror de drar sig norrut med 1-2 km per år, minns inte säkert.
Sverige importerar bin men risken att få hit mördarbin är mikroskopisk. Värre är att vi riskerar få hit nya sjukdomar och parasiter med bina. De undersöks och kollas noga när de kommer hit men det är bara stickprov man tar. Det skulle mycket enkelt kunna slinka med något som vi inte vill ha. Här finns flera olika bisorter, det förekommer renparningar där drottningar paras på öar för att vara säker på vad de parar sig med. Många biodlare låter bina fripara sig utan att ha koll på vem de parar sig med. Det är ju bra att man drar upp drottningar på olika sätt. Det genetiska bredden är stor i Sverige, vi skulle inte alls behöva importera drottningar ur ett sådant perspektiv. Det finns också ett annat perspektiv, det ekonomiska. För storbiodlare som behöver flera hundra drottningar är det lönsamt att importera istället för att dra upp egna drottningar eller att köpa i Sverige. De skyller på att det inte odlas tillräckligt många drottningar i Sverige, men det är en marknadsfråga. Om de bara är beredda att betala så skulle det vara lönsammare att syssla med drottningodling och fler skulle slå sig på det.
Man brukar säga att om man frågar tre biodlare om vad som är rätt så får man fem olika svar. Det jag har skrivit är inte oomtvistat, många andra åsikter finns.
Jan Lindgren
15-08-2010, 17:14
Hej! Det var ju bra att biodlarna påpekade att det inte finns något som tyder på att ev bidöd har med förgiftningar att göra. I USA är bina väl hårt inavlade så det finns misstankar att det är orsaken till bisamhällenas kollaps. Det kan diskuteras om vi inte är på väg åt samma håll i Sverige.
Alternativet till att hyra bisamhällen är att hyra humlebon. Jag funderar på att göra det nästa vår. Jag har en bekant som gör det med gott resultat. Att underlåtta för solitärbin är också ett bra sätt att gynna pollineringen.
Det stora problemet med minskad mängd honungsbin i Sverige är att alltför få vill ha besväret att sköta bin. "Bigubbarna" håller på att dö ut. Jag hade förr 15 bisamhällen men insåg att alternativet var att sluta med bi eller satsa rejält och då sluta med växterna. Jag valde växterna och sedan kom varroan vilket dödade all lust att skaffa nya bin. MVH Jan Lindgren
Red Top
15-08-2010, 18:17
CITAT (Solstorm @ 15-08-2010, 16:45)  Blev nyfiken och sökte på var Dannemora ligger någonstan. Nya Zeeland fick jag upp? Kikade på din profil men tyckte allt att det så väldigt svenskt ut.  Dannemora finns lite varstans. Det ökända Dannemora Prison, N.Y. t ex. Själv bor jag i vallonbygdernas Dannemora socken i Norra Uppland, Östhammars kommun. Så svenskt det kan bli.
Solstorm
16-08-2010, 10:26
CITAT (Jan Lindgren @ 15-08-2010, 18:14)  Hej! Det var ju bra att biodlarna påpekade att det inte finns något som tyder på att ev bidöd har med förgiftningar att göra. I USA är bina väl hårt inavlade så det finns misstankar att det är orsaken till bisamhällenas kollaps. Det kan diskuteras om vi inte är på väg åt samma håll i Sverige. De skriver att det inte finns några belägg, de har alltså inte lyckats bevisa att det är så här i Sverige, det innebär inte att det inte finns några misstankar om förgiftning. De skriver: CITAT Vad beträffar förluster i Sverige finns för närvarande inga belägg för att de orsakats av neonikotionider, varken genom damm eller guttationsdroppar. Om du läser vad som står innan så kan du se att forskningen inte har skett på bin ute i fält utan i lab. Det står också: CITAT De omfattande dödsfall av bin som förekommit i bland annat Norditalien och Sydtyskland på våren till följd av neonikotinoider har berott på damm av medlen som uppkommit vid såning, dels pga. felaktig utrustning och dels pga. felaktig betning av fröna. Vilken roll neonikotinoinder i guttationsdroppar har spelat i samband med förgiftningarna är ännu inte klarlagt. Nog finns det anledning att tro att olika miljögifter sätter ner immunförsvaret hos bina, de drabbas ju av olika ämnen såväl genom besprutning och vanliga luftföroreningar. Mannen i klippet har tänkt till: http://www.youtube.com/watch?v=wJwy6oVhM7U...feature=related
Skrämmande att detta sker för det kan få förödande konsekvenser. Inavel kan ställa till det snabbt speciellt bland djur som lever en kort tid som bin gör.
Solstorm
16-08-2010, 12:50
Det inavlas mycket sk linjeavel eller renparning men jag tror inte att det är något stort problem. Många biodlare låter sina bin dra upp en egen drottning och låter henne fripara sig. Hon parar sig med många drönare (man är inte överens om hur många men fler än 10 är det i alla fall). De drönare hon parar sig med kan komma så långt som två mil ifrån. Ibland så kan bina bli riktigt ilska och då köper man kanske in en renparad drottning, annars skulle alternativet många gånger vara att sluta med bin som börjar likna mördarbin. Men den renparade drottningens avkommor får fripara sig och det dröjer inte länge förrän inaveln är utparad igen. Det finns en trevlig blogg som en biodlare skriver. http://blogg.aftonbladet.se/archive/biodlaren/2010/08
Tycker tåten är viktig och intressant och vill lära mig mer för att förstå allvaret.. Undrar vad "utparad" innebär? Har Googlat på både utparad och på renparad. Hittade inget på utparad.
Solstorm
16-08-2010, 13:33
Utparad är nog inget ord som brukar användas i bivärlden egentligen. Det jag menade är att om man har en inavlad individ som får para sig med icke inavlade individer så brukar ev inavelsdepression försvinna på väldigt få generationer. Så är det med däggdjur och man får väl anta att det gäller samma för bin. Eftersom biodlare tycks vara ett väldigt egensinnigt släkte så tror jag inte risken är så stor att alla bin ska bli inavlade. Biodlarna kommer aldrig att enas tillräckligt, de vill göra på sitt eget sätt och sätten är många.  Man kan läsa i olika forum om bin och där kan det osa rejält hett ibland utan att det finns några småpratstrådar
Jo, jag landade i forumet som jag länkade till och har kommit fram till att småprat på odla är fridsamt i jämförelse.
Ska botanisera lite till bland biodlarna och annat. Tycker siffrorna på värdet av det bina gör när dom pollinerar är skrämmande med tanke på om dom slutar pollinera. Vill förstå hur känsliga bina rimligtvis kan tänkas vara.
Gossen Ruda
16-08-2010, 14:10
Jaså, biodlare är så snarstuckna! Inga drönare då.
Solstorm
16-08-2010, 14:41
Även om det har kommit till en del biodlare som är kvinnor och yngre så är de flesta äldre män. De vill gärna var auktoritära. Om de talar om hur något är så kan ett enkelt varför uppfattas som kritik och ifrågasättande istället för nyfikenhet. Och de tycker inte om att bli ifrågasatta av nybörjare. Även de med många års erfarenhet bråkar sinsemellan. Tycker att de själva gör rätt och är föraktfulla mot andra som gör på annat sätt. Sedan finns det nybörjare som är mycket pålästa som gärna vill vara världmästare gentemot de erfarna trots att deras egen erfarenhet är väldigt kort. Det finns precis hur mycket som helst att bråka om och det görs. Tur att det inte går att dressera bina, då hade säker många av de mest adrenalinstinna biodlarna haft kampbin. Fast egentligen är de flesta biodlare mycket fridfulla. Så länge ingen säger emot dem.
Jan Lindgren
16-08-2010, 17:02
Hej! Börjar man läsa lite om bidöden så upptäcker man att det troligen inte bara är en orsak till skadorna.. Neonicotinoider lär vara förbjudet i Frankrike men det förändrar inte bidöden där. I USA har man kollat 108 angripna kupor, i tre hittade man spår av neonicotinoider. Troligen är det alltså inte neonicotinoider som är orsaken. En misstänkt orsak är den relativt nya vinterutfodringen med fructose. Ett annan orsak kan vara infektioner med olika virus. May Berenbaum från University of iIllinois har upptäckt att de sjuka binas ribosomer är skadade, möjligen på grund av virus. Man talar också om överdriven vandring med bina vilket kanske orsakar stress. Andra misstänker att bina får för ensidig kost. Ofta sätts de på drag av bara en växt. Bina kanske behöver många olika växter. Påverkas bina negativt av medlen mot varroa? Nya aggresiva former av nosema?
Som tur är pågår det massor med forskning så vi får hoppas att man finner en lösning. I USA börjar man nu studera soltärbin eftersom de är bättre pollinerare än honungsbin. Det blir kanske lösningen. MVH Jan Lindgren
malcolm
16-08-2010, 17:23
Mördarbin i USA härstammar från Afrika, det var någon som tog med sig denna art till Amerika för att kunna producera mer honung men dessa bin smet och bildade egna vilda samhällen utan kontroll och varje år dör både människor och djur av deras attacker. Man har hittat kroppar med hundratals bistick och det visar än en gång att människan är en art i vår fauna som inte begriper någonting utan styrs av girighet.
Tror iof. sig inte att mördarbina från USA har minskat beståndet här i Europa utan lutar mer år att det är miljöförstöring etc. som är orsaken.
När man läser detta blir man lite stolt över ens 8-åring som stolt räddade en humla från att drunkna i går, trots att han är rädd för dem.
Satt och funderade om det nu är så för bina hur är det för dom andra pollinerarna?
Jag har en balkong knökfull med växter, i år beslöt jag mig för att ge katten i löss och skadedjur, bara plockat bort det jag sett med händerna. Jag undrar hur stor skada gör vi glada amatörer när vi använder bekämpningsmedel på våra petunior?
Efter ha läst lite på solstorms länk om hur biodlare tänker. Så får jag intrycket att det är ännu värre än i katt hund världen. I katt världen använder man inte ordet inavel utan kallar det linjeavel fast det är samma sak men låter bättre. I katt världen liksom som i bi världen vill man förstärka vissa egenskaper då tar man genvägen via inavel. Tyvärr så får man då många individer med samma/liknande genbas. Vilket leder till svaga och sjuka djur.
Red Top
17-08-2010, 08:35
CITAT (malcolm @ 16-08-2010, 18:23)  Mördarbin i USA härstammar från Afrika, det var någon som tog med sig denna art till Amerika för att kunna producera mer honung men dessa bin smet och bildade egna vilda samhällen utan kontroll och varje år dör både människor och djur av deras attacker. Man har hittat kroppar med hundratals bistick och det visar än en gång att människan är en art i vår fauna som inte begriper någonting utan styrs av girighet.
Tror iof. sig inte att mördarbina från USA har minskat beståndet här i Europa utan lutar mer år att det är miljöförstöring etc. som är orsaken. Som jag antydde tidigare, så är det en brasiliansk genetiker och entomolog, Warwick Estevam Kerr, som är ansvarig för att brasilianska bin, s.k. mördarbin spridits på den amerikanska kontinenten. Bina är en korsning mellan afrikanska och europeiska honungsbin. Vi borde nog inte vara så blåögda att vi litar på att genforskning bara är till nytta. Det är som du säger, det är bara profit som styr.
Gunilla T
17-08-2010, 08:50
CITAT (Rihane @ 17-08-2010, 01:11)  Satt och funderade om det nu är så för bina hur är det för dom andra pollinerarna?
Jag har en balkong knökfull med växter, i år beslöt jag mig för att ge katten i löss och skadedjur, bara plockat bort det jag sett med händerna. Jag undrar hur stor skada gör vi glada amatörer när vi använder bekämpningsmedel på våra petunior? En eloge till dig Rihane  önskar att fler kommer till den insikten. Det verkar som om människan blir alltmer allienerad inför naturen och inte förstår att det kryllar av småkryp, larver och insekter överallt. De är alla en förutsättning för vårt odlande, utan detta liv kan ingenting växa! Vi som amatörodlare behöver inte använda gift i naturen, vi är inte ekonomiskt beroende av våra odlingar och att döda enbart av kosmetiska skäl tycker inte jag är försvarbart. Bekämpningsmedel är inte selektivt , inte ens såpvatten är det utan dödar nyttoinsekter också. Jag odlar ekologiskt och har inga problem med löss t.ex. har inte sett en bladlus på hela sommaren. ...och nu kommer snart någon av de stora elefanterna trumpetande och försöker tala om för mig hur dum jag är men det bjuder jag på
hattstugan
17-08-2010, 09:23
Har inte haft ngr löss här i sommar! Men massor av bin och humlor trivs hos mig! Det bor ett par humlesamhällen i väggen bla! Använder dock såpvatten en elller två ggr/sommar men inget annat! För oss amatörer är det viktigt tycker jag att odla sådant som främjar alla små flygfän som behöver blommor för sin överlevnad! Att det blir lite kalätet och inte alltid så snyggt står man ut med!
Gunilla T
17-08-2010, 09:32
CITAT (hattstugan @ 17-08-2010, 10:23)  Har inte haft ngr löss här i sommar! Men massor av bin och humlor trivs hos mig! Det bor ett par humlesamhällen i väggen bla! Använder dock såpvatten en elller två ggr/sommar men inget annat! För oss amatörer är det viktigt tycker jag att odla sådant som främjar alla små flygfän som behöver blommor för sin överlevnad! Att det blir lite kalätet och inte alltid så snyggt står man ut med! Jamenvisst hattstugan!...jag hoppas fler och fler tänker som du, att vi skall hjälpa till där vi kan och i övrigt göra så lite skada som möjligt. Ingen kan ha undgått att moder Jord mår dåligt just nu.
CITAT (Gunilla T @ 17-08-2010, 09:50)  En eloge till dig Rihane  önskar att fler kommer till den insikten. Det verkar som om människan blir alltmer allienerad inför naturen och inte förstår att det kryllar av småkryp, larver och insekter överallt. De är alla en förutsättning för vårt odlande, utan detta liv kan ingenting växa! Vi som amatörodlare behöver inte använda gift i naturen, vi är inte ekonomiskt beroende av våra odlingar och att döda enbart av kosmetiska skäl tycker inte jag är försvarbart. Bekämpningsmedel är inte selektivt , inte ens såpvatten är det utan dödar nyttoinsekter också. Jag odlar ekologiskt och har inga problem med löss t.ex. har inte sett en bladlus på hela sommaren. ...och nu kommer snart någon av de stora elefanterna trumpetande och försöker tala om för mig hur dum jag är men det bjuder jag på  BRA skrivet!!!
Gossen Ruda
17-08-2010, 10:26
CITAT (Gunilla T @ 17-08-2010, 09:50)  En eloge till dig Rihane  önskar att fler kommer till den insikten. Det verkar som om människan blir alltmer allienerad inför naturen och inte förstår att det kryllar av småkryp, larver och insekter överallt. De är alla en förutsättning för vårt odlande, utan detta liv kan ingenting växa! Vi som amatörodlare behöver inte använda gift i naturen, vi är inte ekonomiskt beroende av våra odlingar och att döda enbart av kosmetiska skäl tycker inte jag är försvarbart. Bekämpningsmedel är inte selektivt , inte ens såpvatten är det utan dödar nyttoinsekter också. Jag odlar ekologiskt och har inga problem med löss t.ex. har inte sett en bladlus på hela sommaren. ...och nu kommer snart någon av de stora elefanterna trumpetande och försöker tala om för mig hur dum jag är men det bjuder jag på  
Såg i någon av länkarna att biodlarna pga försiktighet mot sjukdommar inte får flytta bisamhällena över länsgränserna utan tillstånd. Funderar då över att jag läste någonstans att mördarbina inte överlever kylan i Sverige. Då undrade jag lite för mig själv att kanske något ljushuvud bestämmer sig för att korsa några arter så något liknande mördarbina överlever kylan i Sverige. Om jag förstått saken rätt så är mördarbina farliga men mycket goda pollinerare, det är just därför dom används. Om det fanns ekonomiska intressen för det skulle vi kanske få en annan variant hit. Men om man inte får flytta bin över länsgränserna så kanske det finns regler för hur man korsar bina också?
Tänker man längre så kanske x antal människors död pga ilskna bin i praktiken värderas lägre än många människors föda.
När man läser på forumen för biodlare är min tankar långsökta. Ville bara lufta dom lite...
Gossen Ruda
17-08-2010, 15:41
CITAT (Rihane @ 17-08-2010, 16:04)  Såg i någon av länkarna att biodlarna pga försiktighet mot sjukdommar inte får flytta bisamhällena över länsgränserna utan tillstånd. Funderar då över att jag läste någonstans att mördarbina inte överlever kylan i Sverige. Då undrade jag lite för mig själv att kanske något ljushuvud bestämmer sig för att korsa några arter så något liknande mördarbina överlever kylan i Sverige. Om jag förstått saken rätt så är mördarbina farliga men mycket goda pollinerare, det är just därför dom används. Om det fanns ekonomiska intressen för det skulle vi kanske få en annan variant hit. Men om man inte får flytta bin över länsgränserna så kanske det finns regler för hur man korsar bina också?
Tänker man längre så kanske x antal människors död pga ilskna bin i praktiken värderas lägre än många människors föda.
När man läser på forumen för biodlare är min tankar långsökta. Ville bara lufta dom lite... Det är så enkelt att honungsbin normalt inte kan övervintra i Sverige om de inte får hjälp av människan i form av isolerade kupor mm. Har sett en uppgift om att den naturliga nordgränsen går i Centraleuropa men den har kanske krupit något norrut i takt med uppvärmningen.
Solstorm
17-08-2010, 23:06
Det finns en gammal nordisk bisort men hur gammal den är vet jag inte. http://www.nordbi.nu/ De kallas ibland för mordiska bin eftersom de är så ilska men de är duktiga på att dra in mycket honung. Vet inte om det beror på att bina är duktigare eller att de är vanligare i Norrland och där kan jobba nästan dygnet runt tack vare ljuset. Sedan drar de ju mer också om om blomrikedomen är stor och varierande så att där finns nektar hela säsongen. Naturligtvis har de bina sina försvarare också och det finns biodlare som hävdar att de är snälla. Biodlare är ALDRIG överens. Bin lär ha övervintrat flera år i gamla övergivna hus och trädstammar men det är nog inte så vanligt. Då hade man ju träffat på bisamhällen ute i naturen lite då och då och jag känner nog ingen som har gjort det, i så fall är det en "färsk" svärm. Man får inte ens lov att flytta bina över församlingsgränsen utan bitillsyningsmannens tillstånd. Fast bina flyger ju själva över församlingsgränserna, speciellt när det är parning på gång då kan de flyga ett par mil. Om det i ett område är en bisort som dominerar hos biodlarna så är det inte så populärt att skaffa en annan sort menvist korsar de sig ändå. Mördarbina lär vara helt enormt duktiga på att samla honung men jag tror inte att det är någon som vill ha dem ens i Sydamerika. De är helt enkelt för farliga.
Myosotis
18-08-2010, 07:49
CITAT (Solstorm @ 18-08-2010, 00:06)  ...Bin lär ha övervintrat flera år i gamla övergivna hus... Mina sommarstugegrannar har bin i väggen. De har haft huset i typ 38 år tror jag, och jag tror de har sagt att bina alltid har funnits där. Huset är i ganska dåligt skick, bina flyger in i ett litet hål i gavelväggen. Ingen begriper var de kommer ifrån, det är vanliga honungsbin. Jag måste erkänna att jag vet väldigt lite om bin, trodde nog att det i vanlig ordning bara var drottningen som övervintrade, men är det arbetare också? Kan de sitta i väggen hela vintern?!
Gossen Ruda
18-08-2010, 07:58
CITAT (Myosotis @ 18-08-2010, 08:49)  Mina sommarstugegrannar har bin i väggen. De har haft huset i typ 38 år tror jag, och jag tror de har sagt att bina alltid har funnits där. Huset är i ganska dåligt skick, bina flyger in i ett litet hål i gavelväggen. Ingen begriper var de kommer ifrån, det är vanliga honungsbin. Jag måste erkänna att jag vet väldigt lite om bin, trodde nog att det i vanlig ordning bara var drottningen som övervintrade, men är det arbetare också? Kan de sitta i väggen hela vintern?! I de sällsynta fall när honungsbin klarar av att övervintra är det hela samhället som gör det, honan och en massa arbetare. Inga hanar, de slängs ut på hösten.
Solstorm
18-08-2010, 08:10
CITAT (Myosotis @ 18-08-2010, 08:49)  Mina sommarstugegrannar har bin i väggen. De har haft huset i typ 38 år tror jag, och jag tror de har sagt att bina alltid har funnits där. Huset är i ganska dåligt skick, bina flyger in i ett litet hål i gavelväggen. Ingen begriper var de kommer ifrån, det är vanliga honungsbin. Jag måste erkänna att jag vet väldigt lite om bin, trodde nog att det i vanlig ordning bara var drottningen som övervintrade, men är det arbetare också? Kan de sitta i väggen hela vintern?! Bina har ju mycket kort levnadstid men de som föds på hösten lever längre. På vintern går de i vinterklot. Sitter still och samlade för att hålla värmen. Rör sig mycket sakta över kakorna och äter det insamlade fodret. De klarar vintern utan isolering men det är våren som är vansklig. Drottningen börjar lägga ett fåtal ägg tidigt och ynglen måste ha 34 grader för att klara sig. Det gäller att de ynglen klarar sig för på våren börjar bina som föddes i höstas att dö och om inte de nya bina klarar sig så kan det gå galet för samhället. Våren är den tid då det är minst bin i samhället, kanske bara 8 000 eller så. Drottningen startar äggläggningen försiktigt, det måste finnas bin som kan mata och värma ynglen. När hon är som mest produktiv i maj så lägger hon 2000-3000 ägg per dygn. På sommaren kan det vara mer än 100 000 bin i ett samhälle Wow att bina klarat sig så länge på samma plats i så många år, och det nu i varroatider. Jag antar att de inte varroabekämpar i väggen  Ni borde kontakta bitillsyningsmannen, tänk om där finns några starka friska gener som skulle vara till nytta för andra bin.
Myosotis
18-08-2010, 08:37
Tack för bra svar! Jag tycker själv att det är helt fascinerande, men jag har inte varit medveten om det i så många år. Jag måste fråga om det verkligen alltid har funnits bin där. De skulle nog gärna bli av med dem (kvinnan i familjen har fobi för getingar och bin och sånt), men tydligen får inte anticimex ta bort bin så de har fått vara kvar. Bitillsyningsman? Hur får man kontakt med en sådan?
Solstorm
18-08-2010, 08:59
Lista över bitillsyningsmän i Skåne http://www.lansstyrelsen.se/NR/rdonlyres/6...msida10juni.pdfBitillsyningsmannen får betalt för sina uppdrag från länstyrelsen och det ska vara gratis att anlita dem.
Myosotis
18-08-2010, 09:09
Tack! Det ska jag tipsa grannarna om när de kommer till helgen. Finns info någonstans om vad en bitillsyningsman är/gör?
Solstorm
18-08-2010, 09:39
http://www.sormlandsbi.se/Bitills2.htmDet finns mycket mer att läsa om dem men jag hittar inte länkarna nu. Det är jordbruksverket som håller i det och länstyrelsen i alla fall.
Solstorm
18-08-2010, 10:54
Här står om bitillsyningsmannens rättigheter och skyldigheter http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/252/1/
Tulipanaros
18-08-2010, 12:24
När jag var liten hade vi ett stort bisamhälle på vinden som satt så illa till att ingen kom åt det. Efter några år försvann/dog samhället, men honungen var kvar och lockade till sig getingar i stället, i många år framåt... Det låg alltid högvis med döda getingar vid fönstren när man kom hem efter semestern. -- Så fick jag det i alla fall beskrivet för mig, och jag var för liten för att ifrågasätta något. Låter det rimligt?
ängsvädd
18-08-2010, 16:08
CITAT (Gunilla T @ 17-08-2010, 09:50)  En eloge till dig Rihane  önskar att fler kommer till den insikten. Det verkar som om människan blir alltmer allienerad inför naturen och inte förstår att det kryllar av småkryp, larver och insekter överallt. De är alla en förutsättning för vårt odlande, utan detta liv kan ingenting växa! Vi som amatörodlare behöver inte använda gift i naturen, vi är inte ekonomiskt beroende av våra odlingar och att döda enbart av kosmetiska skäl tycker inte jag är försvarbart. Bekämpningsmedel är inte selektivt , inte ens såpvatten är det utan dödar nyttoinsekter också. Jag odlar ekologiskt och har inga problem med löss t.ex. har inte sett en bladlus på hela sommaren. ...och nu kommer snart någon av de stora elefanterna trumpetande och försöker tala om för mig hur dum jag är men det bjuder jag på  Ingen kan säga att du är dum - din odling bevisar ju att ekologisk odling fungerar:) Jag fick lära mig att det gäller att ha en trädgård/natur i balans. Börjar man spruta mot vissa insekter blir det en lucka i ekosystemet. Dessa insekter kanske var nödvändiga för att äta upp bladlössen o andra skadeinsekter.
Jan Lindgren
18-08-2010, 17:23
CITAT (Gunilla T @ 17-08-2010, 09:50)  En eloge till dig Rihane  önskar att fler kommer till den insikten. Det verkar som om människan blir alltmer allienerad inför naturen och inte förstår att det kryllar av småkryp, larver och insekter överallt. De är alla en förutsättning för vårt odlande, utan detta liv kan ingenting växa! Vi som amatörodlare behöver inte använda gift i naturen, vi är inte ekonomiskt beroende av våra odlingar och att döda enbart av kosmetiska skäl tycker inte jag är försvarbart. Bekämpningsmedel är inte selektivt , inte ens såpvatten är det utan dödar nyttoinsekter också. Jag odlar ekologiskt och har inga problem med löss t.ex. har inte sett en bladlus på hela sommaren. ...och nu kommer snart någon av de stora elefanterna trumpetande och försöker tala om för mig hur dum jag är men det bjuder jag på  Hej! Ett bra sätt att undvika bladlöss är att göra som Gunilla. Odla surjordsväxter! Jag har aldrig haft några problem med bladlöss på mina rhododendron och ljung. Däremot så finns det andra marodörer. Stephanitis kan orsaka stora skador på rhododendron. Oftast överlever plantan men är då kraftigt försvagad. Enligt mina erfarenheter så är sticklingar från angripna plantor nästan omöjliga att rota. Utseendet på bladen gör inte att plantan inte ängre kan anses vacker. Växtskyddsmedl eller acceptera förstörda plantor? Det finns faktiskt selektiva växtskyddsmedel att använda just mot bladlöss. Bladlusangrepp varierar mellan olika år. I år exempelvis var det ovanligt lite bladlöss på bondbönorna däremot var det gott om vinbärsbladlöss som orskar estetiska skador men inte minskar skörden nämnvärt. Alltså meningslöst att spruta. "Ekologisk" odling skyddar absolut inte mot ohyra dessutom sprutar "ekologiska" odlare snarast oftare än andra. En liten anmärkning bara. Det går synnerligen bra att odla utan småkryp, larver och insekter. Bara för att många av dessa djur inte behövs så är det absolut inget skäl att utrota dem. MVH Jan Lindgren
Gunilla T
18-08-2010, 17:27
CITAT (ängsvädd @ 18-08-2010, 17:08)  Ingen kan säga att du är dum - din odling bevisar ju att ekologisk odling fungerar:) Jag fick lära mig att det gäller att ha en trädgård/natur i balans. Börjar man spruta mot vissa insekter blir det en lucka i ekosystemet. Dessa insekter kanske var nödvändiga för att äta upp bladlössen o andra skadeinsekter.  ängsvädd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|