|
Meriona
14-08-2010, 14:55
Var ute och gick idag, och i kanten av spåret växte det en massa soppar. Jag känner mig väldigt osäker på soppar, det är så många lika. Jag är ganska säker på att alla dessa går att äta (den stora kanske är lite väl angripen) men jag skulle gärna vilja veta vad de heter? [attachment=53823:aspsopp_kanske.jpg][attachment=53823:aspsopp_kanske.jpg] Denna tror jag är aspsopp (ganska säker) Men sen kommer dessa som är ganska lika varann, men växte på ollika ställen, alla tre: [attachment=53824:ok_nda_str_vsoppar.jpg][attachment=53825:_ten_sopp.jpg] Nån som är duktig på detta? Jag vet att det finns flera här som är jätteduktiga, men har ni tid?
Det ser ut som björksoppar! (utom den första, aspsopp) Dom brukar bli angripna och mjuka väldigt fort så man kan sällan kasta dom i grytan.  Men ätliga är dom !
Meriona
14-08-2010, 17:08
malcolm
14-08-2010, 18:08
Så vitt jag vet finns det inga direkt giftiga soppar även om gallsopp smakar vedervärdigt, min egen favorit bland soppar är slemsopp även om namnet låter suspekt. Den har den egenheten att "skinnet" ovanpå blir lite snorigt vid fuktig väderlek men det är lätt att ta bort och sedan är det en jättegod svamp.
Meriona
14-08-2010, 18:20
Djävulssopp är giftig, men jag har för mig att den bara finns på Gotland eller nåt. Slemsopp lät ju lite speciellt ja...  Får se om jag hittar en sån också framöver.
zaaritha
14-08-2010, 18:43
Slemsopp, är det detsamma som smörsopp?
Meriona
14-08-2010, 18:49
Nej det är två olika arter. Fast nu när jag kollar i boken så skrivs slemsopp som oätlig för att den är äcklig. Så det är nog smörsopp som Malcolm menar, det är den man drar av hatthuden på. Jag är dålig på soppar, det är dem och kremlor jag vill lära mer om, det är därför vi går på kurs.
Myosotis
15-08-2010, 08:01
De översta får jag till eksopp eller möjligen tegelsopp, de två underst till vänster är jag ganska säker på är björksoppar båda två, den stora till höger ska jag låta vara osagt. Du kan äta alla soppar om du undviker dem som är röda under (samt gallsopp som dock inte är giftig, bara besk). Vi är jättefega och tar bara kantareller (bara vanliga gula) och soppar, det är helt idiotsäkert. Du missar någon matsvamp som också är röd under men du kan vara säker på att inte få med någon giftig. Sopp sopp sopp om jag skriver sopp en gång till börjar jag tro att det inte heter så, vilka idiotiska ord det finns alltså
vildvittra
15-08-2010, 11:17
det finns en släkting till smörsopp som heter grynsopp den kan få en slemmig hatthud i fuktigt väder jag tycker att svamp 1 ser ut som en aspsopp http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Leccinum_rufumnr 2 gissar är nog en björksopp http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Leccinum_rufumsoppar är den perfekta nybörjarsvampen, ett tips dock är att rensa den redan i skogen-den är mäkta populär hos allehandla steklar och flugor
malcolm
15-08-2010, 11:23
CITAT (Meriona @ 14-08-2010, 19:49)  Så det är nog smörsopp som Malcolm menar, det är den man drar av hatthuden på. Ja, det var smörsopp jag menade. Blandade ihop de båda i hastigheten.
Meriona
15-08-2010, 18:30
[attachment=53908:stensopp.jpg] Den här hittade jag idag. Om det är finluden stensopp eller vanlig KarlJohan låter jag vara osagt, men jag tror på finluden. Den var såklart full av hyresgäster, trots att den var liten.  Bara att hiva. Jag var ute egentligen enbart för att promenera både igår och idag, och hade varken svampkniv eller korg/papperspåse med mig. De jag mötte glodde lite konstigt på mig när jag gick och bar på allehanda svampar i famnen.
http://svampklubben.org/sept2006.htmlHittade bra bilder på olika strävsoppar! Och dagens svamp skulle jag nog ta för 'Kalle'! Har er kurs börjat redan?
Meriona
15-08-2010, 20:02
Nej, imorgon är första gången.  Det ska bli jättekul, hoppas nu att vi hittar lite svamp också. Men det finns ju, jag såg gula kremlor idag (sort obestämd) men de iddes jag inte bära på. Så visst finns det massa kul! Stackars er om jag blir svamp-manisk....  Och det var fina bilder Lokan!  Fast jag tycker att björk/ek och allt vad det är-sopparna är jättelika.
Kan man kremlor o soppar,förut kantareller så klarar man sig bra i svampskogen. Andra svampar får experterna plocka. Jag vill vara 100 på vad jag stoppar i korgen. En svampkurs är ett bra sätt att få ut mer av svamputflykten.
Lycka till o hälsa Karl-Johan
Meriona
15-08-2010, 20:16
Tack gnon, jag ska hälsa om jag ser Kungen!
 Men .... man måste ju kunna trattkantareller, rödgul- och svart trumpetsvamp också !!!?
Meriona
15-08-2010, 20:27
CITAT (Lokan @ 15-08-2010, 21:17)   Men .... man måste ju kunna trattkantareller, rödgul- och svart trumpetsvamp också !!!? Jaaaa, men dom kan jag redan!  Fast svartisarna har jag aldrig hittat. Däremot en hel skog som vi efteråt insåg var grå kantarell. Vi trodde det var trattisar som farit illa av frost.
CITAT (Lokan @ 15-08-2010, 21:17)   Men .... man måste ju kunna trattkantareller, rödgul- och svart trumpetsvamp också !!!? Du har så rätt. Trattkantareller brukar man alltid hitta om gulingarna gömmer sig.
Ha så skoj imorgon på kursen Meriona  Du kommer väl in här sen o talar om vad ni hittat?  Här är lite till om ädelsoppar som man kan läsa om. Även jag tror det är KJ du hittat.
Meriona
15-08-2010, 21:27
Hihi, kanske inte visar mig imorgon kväll då kursen slutar sent, men om ni inte hör av mig på tisdag, så är jag nog besviken och sur för att jag ingenting hittat.  Bra länk! Attans att KarlJohan ska vara så poppis hos kryp!
Platinum
17-08-2010, 05:02
Om det bara vore kryp ändå, de två ex. av rödbrun stensopp jag hittat hittintills har varit snyltade.
malcolm
17-08-2010, 17:09
Stolt fjällskivling är min favorit tillsammans med champinjoner
Meriona
17-08-2010, 18:49
Vi hittade kantisar, KJ, vin- och tegelkremlor plus citronslemskivling igår på kursen. Fast jag ramlade och bröt/spräckte nåt litet ben i handen, det gör jätteont. "Fröken" hittade trattisar, det var en överraskning, så här tidigt!
Nämen ajaj inte bra  Har du varit på akuten ? Viktigt att göra det! Jag gjorde nåt liknande för ett tagsedan o det är viktigt att gå så snart som möjligt! Stackars dig Skoj ni hittade trattisar
Meriona
17-08-2010, 19:08
Haha, nåt liknande? Nej knappast du var ju helt inpaketerad. Det här är nåt litet pyttigt, inget som har nån funktion säkert. I övergången handled/hand. Det läker säkert av sig självt.  Men jag retar mig på att jag är så klantig!
Myosotis
17-08-2010, 19:14
 du kanske borde röntga i alla fall så det inte läker ihop fel eller nåt...
Meriona
17-08-2010, 19:18
Nej det tror jag inte, det är säkert inget ben alls som är trasigt, bara jag som är kinkig. Men när sonen skulle hjälpa mig upp, så tramade han sönder mitt diadem som flugit av (rätt redig vurpa alltså). Tur det var mitt gamla och inte det jag fått av dig, Myo.
Ja du jag trodde du kanske hade pajat båtbenet som är mellan tummen pekfingret o det är inte skoj men tur det inte var det då  Men du har kollat upp dig iallfall ??? Förrförra gången jag ramlade trodde dom det var det som pajat för mig men hade tur då! Denna gången jag var helt inpacketerad var det ledbanden i fingrarna o då gipsar dom Vi kanske ska ut o snubbla ikapp till den där sköna stubben vi kan sitta o fika o bara vara nån dag ?
Meriona
17-08-2010, 19:37
Ja det ser oförskämt trevligt ut! Men jag vill nog inte ramla riktigt så våldsamt som du håller på med.
Näää vem vill det
Meriona
17-08-2010, 20:07
Hur kan man leva i områden där det inte finns skog?  Stackars människor.
Jag lever ju där i asfaltsdjungeln Får ju åka ut för att få skogen på mig
Meriona
17-08-2010, 20:34
Ja det måste allt jag med, men den är ändå inom räckhåll, det är inte 5 mil ändå.
har lärt mig att aldrig plocka vita eller bruna med skivor under, en ganska bra regel om du vill veta av dom som kan så gå in på svampguiden där får du hjälp och dom har kunskap
Meriona
17-08-2010, 21:36
JO men inte vita svampar med vita skivor och inte bruna svampar med bruna skivor, så har jag fått lära mig.
CITAT (Meriona @ 17-08-2010, 22:36)  JO men inte vita svampar med vita skivor och inte bruna svampar med bruna skivor, så har jag fått lära mig.  japp precis vad jag sa  men på svampforumet får du svar från utbildade på svamp, vad dom nu heter där kan du ju fråga så vet du exakt..
Meriona
17-08-2010, 21:42
Jo fast där figurerar (eller har gjort, har inte varit där på några månader) ett par jokrar ibland också som påstår sig kunna men som jag inte litar på ett jota.
Meriona sa: "Ja det måste allt jag med, men den är ändå inom räckhåll, det är inte 5 mil ändå." Det blir det för mig...närmst är botaniska med ängårdsbergen, dit kan jag gå
CITAT (Meriona @ 17-08-2010, 22:42)  Jo fast där figurerar (eller har gjort, har inte varit där på några månader) ett par jokrar ibland också som påstår sig kunna men som jag inte litar på ett jota.  hmmm ja tyvärr finns dom ju på alla forum  men be att få svar från dom som har * dom är utbildade så dom kan du lita på.
Meriona
17-08-2010, 21:54
CITAT (Bettis @ 17-08-2010, 22:45)  hmmm ja tyvärr finns dom ju på alla forum  men be att få svar från dom som har * dom är utbildade så dom kan du lita på. Jag är obstinat och säger emot. Klas Jaederfelt har stjärna och hans bok har jag köpt. Och använder ALDRIG! Han rekommenderar svampar som Pelle Holmberg (Nya svampboken bla) skarpt avhåller sig ifrån. Och Pelle är den som alla svampkonsulenter jag träffat litar på, Klas J och Bo Nylen ger de inte mycket för. Nej när det gäller ätbara saker som är teoretiskt möjligt giftiga litar jag aldrig på nån på ett forum.
CITAT (Meriona @ 17-08-2010, 22:54)  Jag är obstinat och säger emot. Klas Jaederfelt har stjärna och hans bok har jag köpt. Och använder ALDRIG! Han rekommenderar svampar som Pelle Holmberg (Nya svampboken bla) skarpt avhåller sig ifrån. Och Pelle är den som alla svampkonsulenter jag träffat litar på, Klas J och Bo Nylen ger de inte mycket för. Nej när det gäller ätbara saker som är teoretiskt möjligt giftiga litar jag aldrig på nån på ett forum.  ja du kanske har rätt, du avgör ju själv vilket som är bäst man ska ju vara försiktig.... själv plockar jag bara det som jag vet att jag kan äta
Meriona
17-08-2010, 22:17
Jag vet att jag är ûberkinkig, men jag har bara en njure och är extra känslig för ev. gifter. Har inte råd att chansa tycker jag ,det vore inte snällt mot familjen.  Så därför artbestämmer jag mycket (som jag är tämligen säker på) men slänger ändå. Men när min "svampkonsulent-fröken" säger att det är en sak så litar jag på det, hon har hållit på med svamp i många sekler. DÅ kan jag smaka på nåt nytt, men inte annars.Jag tycker inte att jag har rätt att äventyra att sonen blir moderslös.
Platinum
18-08-2010, 06:55
CITAT (Bettis @ 17-08-2010, 23:07)   ja du kanske har rätt, du avgör ju själv vilket som är bäst man ska ju vara försiktig.... själv plockar jag bara det som jag vet att jag kan äta Klart man skall vara försiktigt för som bekant så kan man äta alla svamp men vissa bara en gång. Själv tillhör jag dem som försöker lära mig en ny matsvamp per säsong, så förra året kompletterades matsvampsarsenalen med blodriska och kremla. När jag lär in nya svampar kikar jag i mina svampböcker Våra matsvampar (Nylén), Nya svampboken (Holmberg) och numer även i nytillskottet Svampar - En fältguide (Holmåsen), jag tycker de olika böckerna kompletterar varandra väl. När jag med hjälp av böckerna tycker mig ha lyckats identifiera en art fotar jag av den och lägger upp förfrågan på svampguiden för att få bekräftat att jag hittat rätt.
Myosotis
18-08-2010, 07:38
 Hur kan man någonsin komma på tanken att äta svamp som man inte är 100% säker på?!! Jag skulle aldrig lita på vad någon på något svampforum har sagt. Var rädda om er, man kan ju dö av de giftigaste!
Meriona
18-08-2010, 15:26
Jag tyckte att tegelkremlorna och vinkremlorna smakade likadant, är det jag som har dåliga smaklökar?
CITAT (Meriona @ 18-08-2010, 16:26)  Jag tyckte att tegelkremlorna och vinkremlorna smakade likadant, är det jag som har dåliga smaklökar? Dom är nog inte dåliga, man känner smaker på olika sätt och om man t ex äter mediciner (jag säger nu inte att du gör det) så kan det påverka smakupplevelsen på ett oväntat sätt. Ibland blir jag så irriterad på t ex beskrivningen "doftar mjöl", jag har verkligen försökt förnimma det men inte lyckats trots ihärdigt svampplockande i 20 år.
malcolm
18-08-2010, 18:38
Jag har haft 21 olika svampar i frysen samtidigt och aldrig blivir sjuk... eller dött som synes...
Meriona
18-08-2010, 18:52
CITAT (malcolm @ 18-08-2010, 19:38)  Jag har haft 21 olika svampar i frysen samtidigt och aldrig blivir sjuk... eller dött som synes...  Nä det är ju svårt att bli sjuk så länge de är i frysen. Eller hur menade du? Vissa kan chansa, men inte vi som redan har organbrist.
Platinum
18-08-2010, 20:02
CITAT (malcolm @ 18-08-2010, 19:38)  Jag har haft 21 olika svampar i frysen samtidigt och aldrig blivir sjuk... eller dött som synes...  Jag har också ett flertal olika svampar lagrade, i frys och som torkat i skafferiet. Men även om man tillhör dem som plockar fler sorters matsvampar så får man ju lov att respektera dem som väljer att inte prova nya arter, ovsett vilket skäl de må ha. Oavsett så ska man inte äta svamp man inte är helt säker på att den är ätlig, så är det bara.
Det är ju upp till var och en eller hur? Här en lista på giftiga svampar. Bara några är dödliga, lönar sig att lära sig dom! http://www.svampguiden.com/giftsvampar_lista.asp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|