LaPaloma
14-08-2010, 15:11
Ni har säkert haft den frågan uppe tidigare men jag har inte varit inne här på ett tag.
Jag satte tre olika sorter, "Sprint", "Vigor" och "Thermidrome" den 20/9 2009 så det måste väl börja vara dags att skörda nu, eller? Jag bor i zon 5 längs kusten.
Blasten har vissnat ner rejält men när jag gräver försiktigt runt de olika lökarna så är de ju inte så stora - ja, de är inte så stora som det vitlöksutsäde som jag satte ifjol i allafall.
När jag väl tar upp - hur gör jag då? Det är första året som jag skördar vitlök. Ska jag låta lökarna lufttorka ute? Hur länge?
Ge mig tips om hur jag ska göra!
DykUnderYtan
14-08-2010, 16:05
När blasten börjar torka är det dags att skörda. Häng på tork, gärna ute. Hur lång tid är nog lite olika beroende på temp och luftfuktighet.
Preussen
14-08-2010, 22:43
det är nog dags för dig att skörda. när ca 1/3 av blasten har gulnat, vissa väntar längre, är det dags att gräva upp dem.
kan finnas många anledningar till att dina lökar ej kommit upp i storlek. näringsbrist eller för torr sommar. ge inte upp utan försök igen. kolla in den här tråden för mer information
vitlökstrådom du inte läst Åke Truedssons vitlökshäfte finns det att beställa på
tomatklubben
LaPaloma
15-08-2010, 06:20
Ja, då är det nog dags för mig att skörda. Sommaren här hos oss har varit väldigt torr så det kan nog vara orsaken till de små lökarna. Men jag ger inte upp - ska sätta ett nytt gäng igen längre framåt hösten.
Preussen
15-08-2010, 09:19
CITAT (LaPaloma @ 15-08-2010, 07:20)

Ja, då är det nog dags för mig att skörda. Sommaren här hos oss har varit väldigt torr så det kan nog vara orsaken till de små lökarna. Men jag ger inte upp - ska sätta ett nytt gäng igen längre framåt hösten.
Eva i Västerås
16-08-2010, 15:08
Använd du dina små som sättlök.
Har dom inte delat sig i klyftor så fortsätter dom växa nästa sommar.
Har dom delat sig, men klyftorna är små, så blir det nya lökar.
Det dom ska ha nästa sommar för att bli fina är mycket vatten!
Mer än man tror. Ju sämre sommar, desto finare vitlök (och lök!).
Bara man har ett bra ställe att torka dom, riktigt luftigt, och kan bre ut dom glest.
Jag har trott att löken skulle ruttna, men den blir lika hållbar.
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.