Hej!
Vi vet inte vad vi ska göra.
Ifjol köpte vi två äppelträd. Rödluvan och Silva. Rödluvan har i sommar betett sig som död.
Fick inga blad alls. Vi trodde först att det berodde på att vi flyttade det i våras men vi gjorde det i helt rätt tid.
Möjligt är att det tog stryk av den kalla vintern. Vi hade -25--30 grader i flera veckor.
Nu ser vi dock att det kommer skott ur stammen långt ned. vad betyder det?
Då kan ju inte träden vara helt dörr i alla fall.
Kan vi göra något för att rädda det och vad i så fall.
Jag skickar bild på hur trädet ser ut samt skotten och en avknipsad gren.
Tacksam för svar /Ulrica
Gunilla T
14-08-2010, 16:31
Att det kommer skott från stammen långt ner betyder att roten lever men trädet i övrigt är dött. Antagligen är trädet ympat på annan stam så det är den stammen/roten som lever, inte Rödluvan.
Hej!
Tack för svaret fast det inte var så skoj att läsa.
Är det alltså bara att ta bort trädet?
/Ulrica
Huggorm
14-08-2010, 18:49
CITAT (UNL @ 14-08-2010, 19:47)

Hej!
Tack för svaret fast det inte var så skoj att läsa.
Är det alltså bara att ta bort trädet?
/Ulrica
Eller låt skotten växa upp, och ympa på något eget
Ezereht
15-08-2010, 01:41
Ta bort det.
Träd gillar inte att bli flyttade, även enligt konstens alla regler. Jag gjorde det med vårat Silva, och stödvattnade massor efteråt hela sommaren, ändå stannade det av rejält, tappade en del bladmassa och surade allmänt. Jag uppskattar att ungefär ett år's tillväxt stannade av. Iofs gör det ju inget, men det var ju dessutom en hård vinter den som var.
Sen inget gräs kring stammen på ett träd man försöker pyssla om.
Hej!
Tack så mycket.
Jag vet att det är ovårdat runt stammen och allt kanske ska bort. Dock är det "egentligen" blommor planterade där som nu på sensommaren fått "besök".
Igår gick vi och kollade detta med ympningen.
Vi är väldiga nybörjare men jag tog kort för att visa er.
Där knivspetsen är, visst är det ympningen.
I så fall kommer skotten ovanför dem.
Då ser det ut som att skotten kommer från detta träd, dvs Rödluvan...eller blir vi lurade.
Även om skotten skulle komma från detta träd och inte det som det ympades på, vad kan man göra?
Resten av trädet uppåt ser, som ni ser på tidigare bilder, ut att vara dött.''
/Ulrica
Huggorm
16-08-2010, 08:09
Nog ser det ut som om slotten kommer från ovanför ympen, där hade ni tur. Ni kan såga bort den döda delen försiktigt, men hur man skall göra det snyggast vet jag inte riktigt
Det här vill jag också veta svar på, men hos mig gäller det ett plommonträd som jag dödförklarade.
Nu har jag upptäckt 2-3 kvistar som kommer ovanför ympningen.
Men hur ska man kapa detta träd rätt?
Inga problem! Detta handlar om död eller snart död ved och det kan ni ta bort i steg så som är praktiskt, och dessutom lite när som helst under året.
Mycket praktiskt brukar vara att spara en hel del av en död stam för att använda som spjälkning/bindingspinne av det nya skott som man tänker sig kan växa rakast och bli det nya stam/toppskottet.
Malvia - tänk inte beskärning till att börja med. Låt ditt plommon behålla sina skott, de behövs för att trädet ska överleva och växa vidare. Tänk på uppbindning, att befria trädet från hinder som gräs över rötterna och att stödvattna till att börja med!
Trädet på bilden Ulrica kan ha dukat under av flera orsaker, men att det flyttats, haft en varm, våt höst med påföljande kall vinter och dessutom starkt gräs över rötterna kan vara orsaker.
De nya skotten har dock vuxit bra, och därmed har rötterna klarat sig i rätt stor utsträckning. Säg att du missat kanske två års utveckling (om du tar bort gräset minst 1,5 m diameter ruint trädet) efter detta. Men det är det värt att känna att man räddat och byggt upp det från början igen!
1. Ta bort gräset genom vinklade spadtag nu under hösten. Lägg på löv, välbrunnen kompost, såjord ed så att inte rötter står bara till vintern. Vattna med minst 30 liter i veckan en månad till.
2. Bind till våren med mjukt material, t ex strimlat lakanstyg, ett av skotten mot den gamla stammen så att det står rakt. Om det du väljer som nytt toppskott inte är det längsta, skär in det längsta något i vår.
Låt i ävrigt trädet få behålla alla sina grenar, oavsett hur knasigt de verkar växa. Trädet behöver blad och grenmassa för att kunna försörja sina rötter. Tag bort gräs under hela kronan minst en gång under sommaren 2011.
3. Till nästa vår, 2012, skär bort några av de lägsta grenarna från stammen. En krona med grenar på låg höjd vill man inte ha om man ska kunna sitta eller gå under kronan så småningom. Att ta bort 2-4 grenar per år brukar vara lagom.
Från 2013 kan du börja beskära trädet som med vilket ungt äppelträd som helst. Med skillnaden att ditt träd har en lite grövre stambas än sina storleksfränder och att du skapat det nästan helt själv!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.