Gardengirl
14-08-2010, 16:34
Jag har en gurkplanta i mitt växthus som jag odlar i en stor hink. Nu är det andra gången i sommar som den blommat och gurkorna har börjat komma. Dock så inträffar samma sak som vid förra tillfället. Det ser ut att bli jättemånga gurkor men när 2-3 stycken börjar bli hyffsat stora så gulnar de andra små och liksom torkar bort. Nån som har nåt tips på vad det beror på?
//Camilla
Red Top
14-08-2010, 17:05
Jag har hört av Maj-Lis Pettersson på Odla med P1, att man inte ska låta alla kart vara kvar. Man måste gallra ordentligt, även om det svider i själen och varje gurka känns dyrbar.
Plantan orkar helt enkelt inte med att göra gurkor av alla kart.
Man ska oxå vara noga med att skörda gurkorna när de är lagom stora. Låter man dem sitta för länge, tar de all näring från de gurkor, som är på gång.
Prova alltså med att gallra själv och inte låta karten vissna av sig själv..
Gurkor måste oxå få näring varje gång man vattnar.
Lady Hamilton
14-08-2010, 18:26
Jag gallarar aldrig bort kart utan det brukar plantorna sköta om själv Men som Red Top skriver så klarar inte plantorna av att producera hur mycket som hellst. Jag odlar uteslutande slanggurka och varje planta brukar ge ca 8-9 gurkor o sen vilar den ca 2 veckor innan de börjar om igen. Och jag ger näring vid varjevattning. Det är inte så att du haft problem med myror i dina hinkar? i så fall kan de vara så att de byggt gångar för att dränera i din hink å på så vis så får inte dina gurkplantor de vatten som de behöver. Är det så så rekommenderar jag dig att ta en pinne och köra ner på ca 10-15 ploika ställen i hinken för att förstöra myrgångarna och ge vattnet en chans att fara dit det ska
Gardengirl
16-08-2010, 18:29
Tack för era svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.