Full version: Larver på tomaterna
hippie53
Jag har larver som äter både blad och tomater. Som små är dom gröna och sen blir dom bruna.
Körsbärs tomaterna och Dansk export får vara ifred. Det är bara busktomaten "Bloody Butcher" som angrips.
Spolar med kallt vatten varje dag och plockar bort varenda en som rasar ner men det hjälper inte.
Någon som vet vad det är?

/Ulla.
Åsa, mälardalen zon 2
Grönsaksfly = en fjärilslarv, jag har dem varje år i växthuset. Så fort jag ser minimala hål mosar jag de då minimala larverna men några brukar man ju ändå missa så de blir stora och feta. Åtgärd: skaka plantor och mosa larver.

Hos mig går de på alla tomater + lungrot, mangold, basilika, trädgårdsmålla
hippie53
Basilikan och ärtorna är orörda. Var kommer dom ifrån? Är det jorden eller något som lägger "ägg"?

Läste slarvigt, sorry. Hur ser fjäilen ut?
Åsa, mälardalen zon 2
Här hittas bild på fjärilen

Och här är en av mina bilder på larven som kan vara både grön och mera jordfärgad.

rehn
Jag har också fått larver på mina tomater i år ( första gången på 15 år ). Jag antar att det är samma sort som dina. Men mina går på både Dansk export och körsbärstomater.
Jultorpet
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 14-08-2010, 18:55) *
Hos mig går de på alla tomater + lungrot, mangold, basilika, trädgårdsmålla

...och chili, pelargoner, purpurvinda, änglatrumpeter, ricin etc. Det som klarar sig bäst är gurkplantorna, har inte hittat en enda på dom, de kanske är för sträva!?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon