Full version: Att döda rotskott
Rebeka
Det finns massvis med björk rotskott som självsåde sig på min trädgård;
dem kom efter att jag huggade ner alla björkar som jag hadde på min tomt.
Björkar är borta men små nya skott växer hela tiden och dem växer t.o.m på
grannens mark fast det är kanske 10m från mina kappade träden.
Huggorm
Säker på att det är björk, jag har aldrig varit med att dom skjuter rotskott? Stubbskott i mängder, men inte rotskott. Hur som helst är det väll lättast att ta dom med gräsklipparen, eller om dom står illa till så rycka upp dom eller klippa med sekatör
Rebeka
vet inte vad det heter men skottet kommer inte direkt från
roten utan växer omkring i närheten var mina kapade björkved legat under vinter.
Det finns också vid själva stubben men på andra sidan staketet - detta är konstigt.
Jag klipper dem med gräsklippare med dem är så envisa, kan man inte spruta dem med nån gift??
Huggorm
CITAT (Rebeka @ 14-08-2010, 19:12) *
Jag klipper dem med gräsklippare med dem är så envisa, kan man inte spruta dem med nån gift??

Klart man kan, om man har ett rymligt samvete. Round up finns alltid, men jag tycker egentligen inte att björk är tillräckligt invasivt för att motivera glyfosat. Hade det varit asp eller sälg hade det kanske varit en annan sak. Björk borde man kunna komma till rätta med utan att sprida ut gift.
Rebeka
oj, nu gick jag ut och kollade, det var inte björkskott, men vet inte vad det heter.
Jag är inte duktig på träden, tyvärr sad.gif.
I allafall frågan står, hur tar jag död på dem?
Gossen Ruda
Du har säkert tagit ner en asp tillsammans med björkarna. Du kan ta bort rotskotten allt eftersom de kommer upp och till slut har rötterna tröttnat. Eller du, det är en besvärlig motståndare. Eller spruta/pensla/bestryka med Roundup.
em_san
Jag skulle nästan tro att det är asp så som de växer och du trott att det har varit björk, för de är ganska lika när de är små. Jag lät en person ta ner några träd(aspar) på min tomt för några år sedan, då de lovade att spara ca 2 meter stam för då skickar den inte lika mkt rotskott, men de gjorde dem inte så jag fick ungefär tusen nya träd som jag har låtit stå då jag varit rädd för att få ännu fler..

Jag fick rådet att använda roundup här inne på forumet, men då mina träd var ungefär 3 år så kapade ner en fjärdedel av träden som skjutit upp/ville ha bort under maj/juni iår och borrade ett litet hål i varannan stubbe (hålet blev ca 0,5 cm brett och 3-4cm djupt) och så fyllde jag på med koncentrerad roundup, finns billigast på k-rauta eller granngården för 350kr för 1liter. Blev hur chockad som helst när jag såg att alla andra träd började dö ut ca 1 månad senare! Även några stora aspar dog, men det är verkligen effektivt!

Men då dina träd som kommer upp är så små så kan du försöka droppa några droppar på varje blad med koncentrerad roundup, gör det på kvällen eller när det är lite mulet (så att det sugs upp av trädet och inte avdunstar) men det får inte regna för det är inte bra om det kommer någon annan stans än på bladen. Har gjort så på några av de minre träden som kommit upp här och bladen vissnade på den också efter några veckor. Jag använde en liten pipett/spruta för att vara säker på att det bara kom där jag ville ha medlet.

Det bästa är också om du skulle kunna borra ett så stort hål som möjligt ner i den stora stubben, för den är inte död efter som att den skickar upp skott. Borra så långt ut, så nära barken som möjligt, för det är via den som medlet förs ner i rötterna och trädet dör. Du skulle kunna såga bort översta ytan av stubben så att du kommer så nära frisk ved som möjligt och sen borra hålet som ska vara riktigt stort i stubben! Du skulle även kunna pensla på lite längst ut med kanten på stubben, då det som sagt är där vätskan transporteras ner till rötterna! Lycka till! smile.gif
Rebeka
nu har jag penslat varje rotskott med roundup, den var inte koncentrerad.
Jag väntar och se vad händer, om dem dör eller inte.
Tack för alla svar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon