Full version: Getingar
zaaritha
Har ej vart med om förut--att getingar bara sätter sej o sticker,
direkt!?
Utan att man "viftar" eller "slår" efter dem!
Min man satt vid köksbordet i förrgår--vi pratade.
En geting landade på hans arm o stack direkt!
En arbetskamrat till honom satt o kollade på TV.
En geting satte sej på hans överläpp o stack direkt!
Jag tycker att det är olikt getingars beteende!
Har jag fel?
Racemosa
Det verkar konstigt tycker jag. Trodde att de bara stack när de var provocerade. Det bara bekräftar min antipati mot insekterna.
Idag kunde jag inte gå ut på altanen: Utanför dörren svärmar ett gäng getingar runt, runt. Tyvärr hann jag ställa ut tekoppen innan jag upptäckte dem. Teet står där ute nu - kallt.
Det börjar dra ihop sig till gift. En fasans tanke: Tänk om de byggt bo under altangolvet!!!
Huggorm
CITAT (Racemosa @ 15-08-2010, 10:52) *
En fasans tanke: Tänk om de byggt bo under altangolvet!!!

Det har dom gjort hos mig. Trodde det var jordgetingar först eftersom dom inte bryr sig om att man går på golvet, men när jag undersökte närmare såg jag att det är ett vanligt getingbo som hänger på undersidan golvet. Ett bo stort som ett kålhuvud är det, man ser det ovanifrån genom springorna. Men i år har jag ju getingar som är precis tvärt emot zaarithas, dom är underbart fredliga. Inte ett stick har jag fått trots att det finns mycket getingar det här året.
Racemosa
Hej Huggorm! Tack för bekräftelsen. Jag ska se om jag kan få syn på något.
Tidigare (=tills idag) har getingarna verkat lagom loja. Jag har suttit ute och läst, de har surrat omkring i närheten. Men idag är det som om hin håle farit i dem. Och så många på en gång och på en så begränsad yta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon