MissB
Jag vill gärna se inredningsbilder från era små växthus på ca 5-6 kvm på hur ni utnyttjat den lilla ytan maximalt! Tills jag får mitt är det kul att planera lite. Med en sån liten yta är det en utmaning i sig. smile.gif
Red Top
Det är inte lätt att ta bra bilder inne i ett 5m2 växthus, men här kommer lite bilder från mitt.

Den fasta inredningen består av:
En lagerhylla i aluminium på ena gaveln.

Längs ena långsidan har jag en smal hylla.

Längs den andra en stång. Där hänger jag amplar på tillväxt på våren och senare låter jag mina gurkplantor klättra där.

Har också en fast odlingsbänk längs halva höger långsida.

På våren kompletterar jag detta med två små växthus till höger och vänster om den fasta lagerhyllan, och ett bord; en skiva på bockar.
Tar bort det när jag planterar mina gurkor och tomater.

Brukar odla i hinkar, men i år har jag satsat på IKEA-kassar, efter ett tips från Blomkronan förra året.

Jag har lyckats få plats med tre gurkplantor, tio tomatplantor, 5 olika sorter plus paprika i stora krukor.

Blomman i lagerhyllan är en doftpetunia 'Ultra Blue Vein'. Den står där för att locka till sig insekter.

Bettis
Jäklar så käckt med IKEAs kassar tummenupp.gif men dina ser ut att vara fyrkantiga confused.gif dom har jag aldrig sett på IKEA giggle.gif annars är det himla fint i ditt växthus yes.gif
Red Top
Tack Bettis! blush.gif

Det gäller att utnyttja utrymmet maximalt.

Att kassarna ser fyrkantiga ut beror på att kassen är fastsatt i en rektangulär träram.
MissB
Tack Red Top för dina bilder, det var väldigt roligt att se att man kan få plats med så mycket på liten yta! Vilka mängder tomater du har, vad är det för sort?
Anja Danmark
Imponerende udnyttelse af et lille drivhus!

Jeg kan godt forstå, at du har brug for en blæser (fläkt) til at holde fugtigheden nede på denne årstid - det kan være lidt svært at styre...

Bolltistel
Smart med insektslockande blommor inuti växthuset! Det ska jag ha nästa år. Man kanske till och med skulle kunna ha en insektsholk där inne också? Jag tänker mig en sådan man gör av gamla vassstjälkar och liknande.
Red Top
CITAT (MissB @ 15-08-2010, 12:36) *
Tack Red Top för dina bilder, det var väldigt roligt att se att man kan få plats med så mycket på liten yta! Vilka mängder tomater du har, vad är det för sort?
'
Till vänster om dörren har jag 'Lemon Tree', gul salladstomat. Längst in til höger Tomatberry, kul, god sort med jordgubbsform. Framför den har jag 'Jersey Devil', bra till tomatsås, ketchup mm. Har inte haft den förut. Jättestora frukter, som jag undrar om de kommer att mogna.

I den fasta odlingsbänken har jag 'Gardeners delight', ett säkert kort, och 'Super Sweet'. Den senare motsvarar inte förväntningarna. Är inte särskilt söt. smile.gif
omk
Herregud Red Top !! Det är ju rena djungeln därinne !! 000.gif

Tur att det är så litet annars hade man väl gått vilse ... sos.gif

Många bra tips och idéer! TACK !! tummenupp.gif

Nu gäller det bara att få maken till att hjälpa mej att flytta mitt pytte-växthus till en skuggigare plats ..... Trodde att jag hade hittat den ultimata platsen, men allteftersom solen, i våras, steg högre och högre, insåg jag att det blir VÄLDIGT varmt därinne = vattning var 3dje timma eller så !! Trots solskydd !!
MÅSTE flyttas !!
MissB
Jag vill se fler bilder! smile.gif Nu ska vi snart börja fixa grunden till mitt blivande pytteväxthus. Längtar! smile.gif
Malvia

AVUNDSJUK!!

Så fint

Till nästa år SKA jag ha växthus! Så de så, så!
Margith
Jag har letat runt bland mina bilder på mitt växthus, 5 kvm.
Eftersom det var inredning som var mest intressant för dig, är nog den här bilden den bästa jag har:

[attachment=54579:070410_003.jpg]

Hyllan till vänster följde med växthuset (begagnat) Den består av 4 brickor som jag kan ta bort. På våren har jag alla, så att frösådderna får plats, när gurkplantorna växt till sig tar jag bort 2 st. Till höger har jag tomaterna. På hyllorna chili och pelargonsticklingar på tillväxt.
Under hyllorna har jag champinjonbackar med perenner på tillväxt.

Som du ser har jag trägolv och odlar bara i krukor.

Grunden gjorde vi av byggtimmer.
omk
Oh, jag är bara SÅ redo att börja bygga om i mitt lilla "glas-hus" !!
Margith, hur är din hyllor fästa i väggen ? Det ser jätteprydligt ut och vad SMART att ha flyttbara brickor !! DET ska jag ha också !!
Fick ett tips från en väninna, som på vintern, har "frigolitblock", ca 5 cm tjocka och kanske 50 x 120 cm, utlagda på de delar av golvet där man inte går och speciellt där krukor står, för att de inte ska "frysa om fötterna/rötterna". Fiffigt, tyckte jag.
Peztis
Jag tycker det är dags för IKEA att ha sina påsar i flera olika färger än bara de där blåa.
Det är en himla bra lösning och de kan användas till otroligt mycket men det liksom bara skriker IKEA när man ser dem överallt. Jag har dem också... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon