Caprice
Börjar planera tomten, där ALLT behöver fixas... wacko.gif
Bla har vi ett sluttande område bakom huset där jag ska anlägga rabatter och en bäck som skingrar sig emellan... I centrum vill jag ha en buske eller ett träd (max ca 175cm) som ska vara snyggt året runt..
Funderar på ormhassel, ngn lönn, ngt med barr....

Någon som har ett spännande förslag...? blink.gif

Bor i Sthlm, zon 3, har naturtomt.

Caprice
Åsa, mälardalen zon 2
Är det soligt eller skuggigt på växtplatsen? Vilken typ av jord? Hur är dräneringen? Är det blåsigt eller mera vindstilla på växtplatsen?
Caprice
Hej Åsa!
Är soligt typ hela dagen, nu är det usel jord, men jag tänkte lägga dit ny när jag sätter igång..
Utmärkt dränering (sluttande), kan vara ganska så blåsigt ibland...

Caprice
Åsa, mälardalen zon 2
Isåfall skulle jag satsa på ormhasseln den klarar sol och den är ganska härdig och den bör tåla blåsten ganska bra, fast den kan bli högre än 1,75m (2-4m) det går dock bra att klippa i den och hassel brukar inte vara så enormt kinkig när det gäller jorden.
Cilla
Ja, eller en uppstammad slånbuske som vi diskuterat i en annan tråd här. Den blir också högre så småningom men är lätt att beskära, blir inte så vid och ser naturlig ut också som miniträd.

Inte så vacker formmässigt men fin grönska med illröda ungblad och vackra rosa blommor med röda bär har pelarapeln Malus Red Paradise. Blir inte vidare än 40 cm och max 2 meter hög.
Lars
Tänkte tipsa om vingrosen, Rosa sericea ssp omeiensis f pteracantha - blommar i vitt i maj, men den egentliga behållningen är de läckra omformade taggarna som ser ur som vingar - och dussutom är illröda och genomskinliga som unga!! Hur häftigt som helst när solen lyser igenom dem! Man måste beskära busken regelbundet för att få de fina röda vingarna (ungefär som korallkornell). Rosor brukar inte vara kinkiga med jorden, och på kass jord borde inte årsskotten överstiga 175 cm. Annars kan jag varmt rekomendera prunus serrula - glanskörsbär, med urläcker bark, samt flertalet björkar, ex betula utilis 'Doorenbos' med kritvit stam. Men båda dessa blir ju träd - med de är grymt läckra på vintern.

Hälsar Lars
zaaritha
Grön o röd kornell, de har fina färger även utan löv!
M-B
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon