carin1964
Jag har precis planterat ett äppelträd (Aroma) och undrar om det ska beskäras och hur i så fall? Vi har tänkt att hålla det ganska litet, kanske en diameter på 3 meter. Bifogar en bild.
Åsa, mälardalen zon 2
Det ska allafall inte beskäras nu utan till vårvintern, låna beskärningsboken av Alm, Veltman och Vollbrecht på biblioteket där finns det bra beskrivningar över hur man beskär unga äppelträd.

Som tillägg beskärning som sätt att hålla ett Aroma så litet blir aldrig lyckat ifall du köpt ett träd på den vanliga grundstammen A2 det blir oftast bara igelkottsbon av vattenskott och få frukter av lite sämre kvalité, +ofta blir ju träden lättare sjuka ifall man kapar hårt varje år och gör många sårytor. Vill man ha ett litet träd ska man slänga upp några hundralappar till och få ett träd som är ympat på B9 som ger små äppelträd.
carin1964
OK, tack. Jag trodde äppelträd skulle beskäras vid JAS. Där ser man... Jag ska kolla upp böckerna.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är uppväxta äppelträd man beskär under JAS, unga äppelträd under uppbyggnad där man vill ha bra skottbrytning beskärs under vårvintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon