L otta
Jag har problem med min isbergssallad. Huvuden började att rutna vid fästet trots att bladen var fina. Så nu vid en närmare spaning insåg jag att det sitter små vita löss på de skaqdade huvudena.
Någon som har tips på vad jag kan göra? Snart är det inte mycket kvar - vill ju inte hälla såpvatten på salladen och det är det enda jag känner till mot löss.
DykUnderYtan
Prova att duscha dem med en hård stråle kallt vatten. Upprepade behandlingar brukar funka om det bara är löss.
L otta
Det ska jag prova men de sitter liksom inne i huvudet också så jag vet inte om jag kan komma åt dem ordentligt.
Åsa, mälardalen zon 2
Det går inte att spruta bort sallatsbladlus, man får skölja sallaten innan man äte den istället. (odlare bekämpar ofta innan de gått in i huvudet + de får amnvända gifter man inte får använda som hobbyodlare).

Det ska finnas sallatssorter som är resistenta mot sallatsbladlus så man kan ju testa någon av dem. +Inte ha poppel i trädgården har för mig att det är sallatsbladlus el. sallatsrotlus som övervintrar på poppel.
L otta
Lite sent ute nu men tack för detta kompletta svar.
Är det bladlössen som gör att salladen börjar att ruttna vid fästet också - eller är de bara färdigväxta möjligen? Visserligen så har sommaren varit mycket blöt men det såg inte ut som att det var problemet, särskilt som jag odlar i upphöjd bädd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon