Vad är det som äter på tomaterna i växthuset? -ser ut som bitmärken och finns bara på
själva frukterna, oftast på undersidan men ibland bakom också. Angripna frukter mognar
fort.
Åsa, mälardalen zon 2
15-08-2010, 11:23
En bild skulle behövas men såna som kan bita i tomatfrukter är ju grönsaksflylarver, råttor och liknande.
Här kommer en bild.
Finns inte några spår efter förövare.
Jultorpet
17-08-2010, 22:21
Ser ut som när grönsaksfly ätit men med så stora hål så har dom ju släppt ut en hel del efter sig också och det brukar ju synas även om man inte hittar själva larven på en gång.
blomkronan
18-08-2010, 07:33
Har dom bara ätit på frukten eller har dom gett sig på bladen oxå. Jag har har problem med larver som blir sländor, dom är stora och ramlar ner då jag skakar på plantorna. Även
åkersnigeln (små, slemmiga, ljusa) knaprar i sig mina frukter men till dom har jag lagt ut snigelgift och det hjälper dom är mycket färre nu.
Åsa, mälardalen zon 2
18-08-2010, 07:38
Jag tycker också det ser ut som grönsaksfly jag såg en riktigt stor och fet en som tuggade såna hål i min tomat häromdagen, jag som har skakat och mosat ganska ofta och ändå hann en växa sig riktigt stor utan att jag hade hittat den, de har ganska bra kamoflagefärg.
(den mörka botten på den röda frukten är dock ingen skadegörare det ser ut som pistillröta)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.