Nina75
Hej
Förra sommaren så flyttade från en lägenhet med norr/söder fönster till en lägenhet med öst/väst fönster och det har varit upp och ner med alla våra krukväxter, jag har fått slänga en hel del och naturligtvis köpt nya då och de som överlevt verkar ha anpassat sig nu. Min Flamingoblomma blommar nu t.o.m smile.gif

Däremot så har Monsteran (ena) fått nån svamp eller mossa i jorden, den ser äcklig ut och jag plockar bort det så snart jag ser att det kommit nytt. Den känns svampig och gul-grön i färgen och den nästlar in sig i rötterna men Monsteran verkar må bra ändå. Låter den torka ut ordentligt i jorden men så fort jorden blir fuktig så kommer den där svampaktiga tillbaka sad.gif
Har tyvärr ingen bild än men vad kan det vara? Teori? Jag ska sätta om Monsteran så kanske det försvinner, vad ska jag tänka på då? Skölja av all jord naturligtvis, behandla rötterna med nåt speciellt medel kanske?

Alla orchidéer stod i norrfönster i gamla lägenheten (de trivdes jättebra och blommade ofta och länge) och står nu i österfönster med morgonsol. Nu på sommaren har vi haft sol från halv 6 till halv 12. Det har varit på morgonen som solen legat på direkt sen har vi dragit ner persiennerna och skuggat blommorna. Jag har brudorchidéer och bulborchidéer och ingen av dom vill blomma. Nästan alla bulborchidéer har fått barn och dessa har jag satt i nya krukor men då har barnen fått barn och några blommor syns inte till. Misstänker att jag gjort nåt fel vid omsättningen...
Sist då mina oncidium blommade blev blomstängeln hälften så hög som då jag köpte den och blommorna var mindre än 10 stycken. Jag gav näring regelbundet under blommningen men den blommade över väldigt snabbt.
Brudorchidéerna har börjat tagit sig men en fick jag slänga då bladen skrumpnade ihop och den tog sig liksom aldrig.
Jag har en venussko men den har stått med blad nu i nästan två år och bladen blir efter ett tag brunfläckiga. Misstänker nån svamp eller nåt, jag är försiktig med att det inte ska komma vatten på bladet.

Har krukor med en kant inuti som innekrukan vilar på så de står aldrig i vatten plus att det blir fuktigt runtomkring eftersom det är vatten i botten. I andra krukor står innekrukan på ett tre centimetrs lager av lecakulor med vatten nästan upp till de översta kulorna.

Kort sagt så tog flytten ganska så hårt på mina orchidéer och nu måste jag veta hur jag ska göra då maken hotar med att slänga ut dom (de blommar ju aldrig säger han)...
Nån som har tips att ge??
Nina75
Ingen som har nåt råd om orchidéerna?
lilla mamma
Jag är ju inte kunnig inom orkideerns magiska värld, men det verkar ju som de trivs för bra eftersom de skjuter keikis hejvilt.
Byt jord på monsteran, fundera över hur du vattnar det är bra att låta jorden torka ur.
Det låter lite som orkideerna får för mycket ljus och värme. Du har inget fönster likt det förra att placera dem i?
Mina bloommor stormtrivs efter att jag flyttade till en varmare, ljusare lägenhet så jag fick ett omvänt bekymmer för det växer som skrutt.
Lycka till./A
Nina75
Tack för svaret
Nej jag har bara öster- och västerfönster nu tyvärr. Det är ju rätt kul att de får barn men jag vill ju gärna att de ska blomma också...
lilla mamma
Plåga dem långsamt..
Krokodilen
Hej
Vi flyttade för tre år sen och nu har vi brudorkidéerna i österfönster när dom blommar. Däremellan står dom faktiskt i söderfönster (utom under värsta sommaren). Dom står alltså i sydvästfönster med massor av ljus (jättefönster) till dess att blomstängeln kommer. Sen när dom börjar slå ut flyttar jag dom till österfönster. Dom blommar väldigt ofta och mycket, tror det har mer med mängden ljus dom får att göra än med läget på fönstren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon