Hej alla växtälskare,
jag har lagt vantarna på ett par olika fröer/bullber (Iris G/B, Kejsarkrona gul, tegel kejsarkrona) Hur ska jag gro dessa?
Är tacksam för all hjälp jag kan tänkas behöva!
kerstin z5-6
24-01-2004, 16:11
Iris tror jag är varmgroende -de övriga har jag inte prövat utan köp lökar till
Nån annan vet säkert
Åsa, mälardalen zon 2
24-01-2004, 16:19
Om det är kejsarkrona (Fritillaria) så kanske de ska sås liknande kungsängslilja som hör till samma släkte = ljusgroende ska kallstratifieras, bör ej störas de första åren.
Det som gör mig misstänksam är ordet bullber, är det bulbiller som menas så är det nog varken iris eller kejsarkrona för de har inga bulbiller.
Brandliljor som ibland kallas för kejsarkrona i folkmun har dock bulbiller.
Brandlilja
http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/lilia/li...iu/lilibul.htmlSåhär ser den äkta kejsarkronan ut.
http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/lilia/fr...ti/fritimp.htmlBrandliljor förökas genom att man slänger ut bulbillerna där man vill ha dem på hösten (gärna lite öppen jord och inte tätt gräs), de gräver ner sig själva.
Hur länge ska de ligga i kylen då? Eller ska/kan man plantera ut dem på hösten och låta dem stå ute året om?
Åsa, mälardalen zon 2
24-01-2004, 17:02
Om det är Fritillaria du menar så slänger jag ut kungsängsliljefrön på sensommaren-hösten där jag vill ha dem. Sedan gäller det att inte rensa ogräs så noga där de närmsta åren, de ser ut som grässtrån när de gror. Fritillariastråna brukar dock kännas lite mer gummiaktiga än vanliga grässtrån.
Vill du ha mer kontrollerad odling så kan man du i en kallbänk eller liknande och låta dem växa till sig där i 3-5år tills de bildat en knöl/lök som går att flytta.
men vad mycket jobb... för en lök?!
kerstin z5-6
24-01-2004, 21:35
Ja de tar tid -därav köper jag hellre än sår -men allt annant sås här -även träd -som tar evigheter
Hur ska jag göra med Irisen då?
Kerstin>> Vad har ni sått för trädslag då?
Åsa, mälardalen zon 2
25-01-2004, 12:34
Tittade på Seed germination database och det verkar som om den kan ta tid på sig den med det står att de kan behöva gå igenom 2 vintrar innan de gror.
I en annan sådatabas som är mera utförlig står det att man ska göra såhär:
Iris barbata, bucharica, bulleyana, chamaeiris, chrysographes, foetidissima, forrestii, graminea, hollandica, illyrica, kamaonensis, kaempferi, lactea, laevigata, magnifica, missouriensis, orientalis, paradoxa, pseudacorus, pseudocaucasica, pumila, reichenbachii, sanguinea, sari, setosa, sibirica, sintenisii, spuria, tectorum, tenax, variegata, versicolor, virginica, and xiphioides , Impervious seed coats. Shake in dry sharp sand or nick carefully with a file. Sow at 18-22ºC (64-71ºF) for 2-4 wks, move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 4-6 wks, move to 5-12ºC (41-53ºF) for germination
Med andra ord så tar det nästa 2 år innan den visar sig?!
Helen i Piteå Zon 5
25-01-2004, 14:52
Jag sådde iris dichotoma inomhus den 11/1 och igår har små strån börjat titta upp. /Helen
kerstin z5-6
25-01-2004, 16:18
Jag har tidigare sått och även nu div irisarter -de flesta gror rätt bra i + 22 och fuktig miljö
gror de inte inom 4 v sätt ut i 3-4 v och ta in för groning -Det brukar inte ta 2 år
Träd jag sått är bla magnolia och Kastanj -
Buskar buddleja som är mycket lättgrodda samt callicarpa b. -som är tröögare
Då ska jag så Iris imorgon!
Helen i Piteå Zon 5
26-01-2004, 20:08
Härligt! Då är det bara att vänta på att det ska gro, jag kollar mina frödsådder flera gånger varje dag, och man blir sååå lycklig då man börjar se lite grönt i krukorna. / Helen