LenaFriman
Hejsan på er!

Tänkte ha plymspirea och koreansk plymspirea i olika rabatter.

Tänkte sätta 3 stycken av dem vardera. (fast ej i samma rabatt som sagt var).

Nu undrar jag över planteringsavståndet. Vilken bredd blir det på de respektive plantsorterna? confused.gif
Red Top
Koreansk spirea vet jag inget om, men min plymspirea betraktar jag mest som en buske.

Den blir bortåt 2m bred och c:a 170cm hög, när den blommar.

Solstorm
Den koreanska är mycket mycket mindre i storlek. Svårt att säga något om planteringsavstånd. De breder ju ut sig åt sidorna med det går inte jättefort. Det är nog bättre att plantera dem med lite större avstånd. Om man ska ta upp dem efter några år för att dela dem så har de jättetjocka stenhårda rötter som inte är så lätta att dela.

Jag har haft den koreanska i många år och tycker mycket om den. Den vanliga plymspirean behöver plats och kan kanske föröka sig mer än vad man vill i en rabatt tillsammans med andra blommor.
LenaFriman
Oj vilken bjässe din plymspirea är, och snygg! Tänkte ha plymspirean i en egen rabatt om 3 stycken, som en häck längs
uppfarten till huset. Tycker att den är läcker men kanske för "vidväxande". Även om det blir en annan perenn så ska jag
ha 3 stycken på rad i alla fall, är så förtjust i 3 tal.

Blir den gulaktig på hösten. Den koreanska blir väl rödbladig?

Solstorm, ungefär hur vida är dina "koreaner"?
Solstorm
CITAT (LenaFriman @ 15-08-2010, 18:19) *
Solstorm, ungefär hur vida är dina "koreaner"?

De växer jäms med en stor natursten, himla snyggt. Nu är det kanske en halvmeter långt och 30 cm brett. Jag har haft den i många år och varit där och grävt upp en del så det är svårt att säga hur stor den varit om jag inte tagit upp något.
LenaFriman
Har googlat på de små rackarna, de är ju jättefina. Verkar hur tacksamma som helst.

Ett måste till min trädgård! bravo.gif
Red Top
Såg inte din följdfråga förrän nu.

Plymspirean vissnar ner helt på hösten. Inte som andra spireor, som är buskar.
Den blir rätt ful efter första frosten. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon