Full version: Röd Glada?
vildvittra
på vår bilfärd från Falkenberg till Stockholm, tvingade jag chauffören att bromsa
när jag såg denna vackra rovfågel cirkla långsamt runt en liten gård
troligen var den ute efter en svala eller småfåglar
några ilskna skator försökte mota bort den

dethär med fåglar är inte min starka sida, och oftast har jag gissat helt fel
men visst ser det ut som en röd glada???speciellt på bilden där träden är med så kommer färgerna till sin rätta (autovitbalansen i kameran är lite egensinnig)

Myosotis
Japp, röd glada och nej, glador jagar inte småfåglar, det är mest sparvhök och lärkfalk som gör det, gladan skulle inte vara snabb nog att få tag i dem.
vildvittra
YeS! bravo.gif det tar sig så sakteliga, kanske blir bra på fåglar så småningom smile.gif
tack för hjälpen!

Myo: har kollat upp nu vad de vanligen äter så nu ser jag ju att jag anklagade gladan helt felaktigt för att vara ute efter småfåglar:)
Myosotis
CITAT (vildvittra @ 15-08-2010, 18:33) *
YeS! bravo.gif det tar sig så sakteliga, kanske blir bra på fåglar så småningom smile.gif

Det blir du säkert, du har ju intresset tummenupp.gif
sparvuggla
Gladan äter ungefär det samma som kråkan gör + fisk.
Aqvakul
Fast jag undrar om småfåglarna vet det...

När vi hade häckande (vanlig) glada alldeles vi vårt sommarhus så höll sig småfåglarna undan, vilket var väldigt trist...
zaaritha
SÅ glad--om de kommer igen!
Som barn ; fanns alltid glador på gärdena!
Men; se´n försvann de, tyvärr.
Jag tror--att jag faktiskt såg en glada i förrgår !
Vågade inte tro det!
bellaobert
Hade en i trädgården i vintras...den åt ost och var vacker....
Aqvakul
CITAT (zaaritha @ 22-08-2010, 01:22) *
SÅ glad--om de kommer igen!
Som barn ; fanns alltid glador på gärdena!
Men; se´n försvann de, tyvärr.
Jag tror--att jag faktiskt såg en glada i förrgår !
Vågade inte tro det!

I Skåne har vanlig glada ökat ofantligt de sista 30 åren. Det är numera den rovfågel man oftast ser. Det är så vackert att skåda, då de "ryttlar" på låg höjd i jakt på föda...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon