Full version: Citronträd
rosita
Hur mycket citroner ger ett citronträd? Kan man vara självförsörjande på 1 eller 2 träd?
Alexander-VG-zon3
allt beror ju på hur trädet mår och hur stort det är, men upp till 50-100frukter per träd (i kruka) kan dom ge.
rosita
Tack flaxss! Jo, visst har det betydelse hur trädet mår och hur stort det är, men det kan vara bra att ha någon hum om mängden frukt att räkna med. Kan du också ge mig ett svar på var trädet mår bäst under vintern: i växthuset minst 5 grader med extraljus 5 timmar/dygn eller inomhus ca 20 grader med extraljus?
kentbra
lite för kallt med plus 5 och lite för varmt med plus 20.
har mina på plus 12 till 16 grader och det är perfekt.
hadde det varit mitt val så hadde jag hellre provat plus 20 samt mer ljus.

kent
Alexander-VG-zon3
vill du inte ge mer extraljus än 5timmar ? mina växter på vintern får ca 16timmar.

men jag själv har övervintrat citron både kallt (ca +1c +10c) och ljust och ''varmt'' och ljust och bägge funkar. och det finns dom som odlar citroner inne åretrunt också med extraljus.

står den ca +5c (min) och extraljus - kommer den gå in i vila, då får du hålla koll på vattningen noga. vilket kan vara svårt. blir det för kallt kan den fälla bladen eller om det blir för kall för den namnsortren (beror på namnsorten alltså). frukt-utvecklingen kommer stå stilla under tiden det är kallt, likaså blomningen kommer ju inte komma förens till våren.

står den ca 20grader och extraljus - kommer den blomma tidigt på året och frukt-utvecklingen kommer att pågå hela vintern. den kommer också växa lite under vintern så även då får man hålla koll på vattningen. bladlöss kan det bli på vintertillväxten. blir det för varmt och fel ljus kan den fälla bladen.

står den ute och får lite svalka/kyla på hösten så kan den likagärna få ''våren'' inne. dock Eva rönnblomm (som skrivit boken citrus i kruka) övervintrar sin i ett växthus som håller kallt men frostfritt (lägst +2c +4c) och hon får 40citroner på sitt träd. så bägge sakerna funkar. frågan är vad som funkar för dig ? .

alla mina citrusar har jag ute så länge jag kan (beror på art/sort hur länge) sedan övervintras dom inne i sval rumstemperatur ( på natten ca 10-15 och på dagen ca 15-20) och extraljus (ca 16tim). mina får vår-sommar-höst-vinter, fast jag inte övervintrar dom kallt under vintern. så här gör jag med mina nu och det funkar väldigt bra för mig.
rosita
Nu fick jag beslutsångest! wacko.gif

Anledningen till bara 5 timmar extraljus är delvis att jag är lite snål, både med naturens resurser och mina pengar, och delvis att jag tycker att när de står i växthuset, får de det naturliga (om än dåligt) ljuset så fort tillfälle ges. Jag har en 400 w högtrycksnatrium och tänker att det kan räcka med 5 timmar, men det är kanske lite kort tid g.gif Jag får fundera vidare.

Jag är lite orolig att få löss eller annan ohyra om den står inne, även om jag skulle kunna ordna så den får 17-18 grader och skrivbordsbelysning (lågenergi) 12 timmar/dygn. g.gif
Lady Hamilton
Mitt Citronträd ger ca 4-6 Citroner om året och då bör de ha optimala växtförhållanden året om vilket kan vara lite knepigt att få till. Citroner tar mellan 6-9 mån på sig att mogna. Det är ingen ekonomi i att odla sina egna Citroner och man får ofta tampas med diverse ohyra imellanåt. Jag har mina vinterförvarade i ca +10° och under lysrörsbelysning ca 12 tim/dygn och det har gått bra i många år nu
Alexander-VG-zon3
CITAT (rosita @ 15-08-2010, 21:04) *
Nu fick jag
Jag är lite orolig att få löss eller annan ohyra om den står inne, även om jag skulle kunna ordna så den får 17-18 grader och skrivbordsbelysning (lågenergi) 12 timmar/dygn. g.gif

vintersolen ute ger nästan noll ändå. och bladlöss eller annan ohyra är det inte säkert att dom får inne. min citron har fått det en vinter inne men ingen annan vinter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon