|
wanda.gabriella.umiecka
15-08-2010, 18:47
När vi tittar på vilda växter i deras naturliga miljö kan vi se, att där människor inte ingrep genom plantering, är växternas naturliga samspel det bästa möjliga: de "skyddar" varandra från naturliga fiender & jorden förblir i balans. Det visste gamla bönder om . Rudolf Steiner, Maria Thun, Mieczyslaw Górny, Louise Riotte bidrog till att växternas positiva påverkan på varandra kom i dagsljuset igen under namnet "biodynamisk odling". Jag skapade "summan av kardemumman" i en tabell som mina kompisar uppmuntrade mig att sälja till andra trädgårdsfantaster som vill odla biodynamisk. Den är 42x58,8cm och kan hängas på väggen. Jag säljer den genom ADLIBRIS VÄXTSAMODLINGSTABELL. Den kostar 69 kronor. Testa gärna själv hur det fungera
Piccante
15-08-2010, 19:40
Reklam på odla brukar vara så där måttligt uppskattad. Enligt användarvillkoren så äär det egentligen bara de som köper reklamplats på odla.nu som får marknadsföra sina produkter.
I och för sig så är väl nästan alla nya medlemmar slarviga med att läsa villkoren så ta inte illa upp då är varken den förste eller ende som gör reklam. Ville bara påpeka att vissa är väldigt allergiska mot smygreklam i forumet.
RibesRubusVitis
15-08-2010, 23:30
Det är väl bara att lägga ut texten här utan omvägar via Adlibris. Jag tar aldrig betalt för mina råd...
Bolltistel
16-08-2010, 14:57
Tanken med detta forum är väl att man ska kunna utbyta erfarenheter med varandra, alldeles gratis, och ha trevligt samtidigt. Det finns så många som tar betalt för allt möjligt, det är skönt med en paus från det.
RibesRubusVitis
16-08-2010, 19:54
Sen kan det nog finnas anledning att varna för själva råden. De refererade auktoriteterna verkar vara en solid samling knäppgökar med astrologi och "kosmiska influenser" som ledstjärnor i odlingen.
wanda.gabriella.umiecka
16-08-2010, 20:04
Ur användarvillkor: "Med reklam avses i detta fall inte omnämnande av produkter, tjänster eller företag inom trädgårdsbranschen i forumets trädgårdsavdelningar när ett omnämnande är relevant för en pågående diskussion."
Då Du har kommit en lång väg i Din icke ekologiska odling tror jag. Äter Du bara besprutade frukter & grönsaker?
ASTROLOGI är inte samma som ASTRONOMI (kolla i WIKIPEDIA) och inom biodynamisk odling syftar man på ASTRONOMI. Men det bara visar hur beläst Du är inom ämnet. Och hur förklarar Du tidsvatten vid fullmåne??? Är det hokus pokus? Jag tycker om att diskutera saker med människor som kan lära mig något
Piccante
16-08-2010, 21:33
CITAT (wanda.gabriella.umiecka @ 16-08-2010, 21:04)  Ur användarvillkor: "Med reklam avses i detta fall inte omnämnande av produkter, tjänster eller företag inom trädgårdsbranschen i forumets trädgårdsavdelningar när ett omnämnande är relevant för en pågående diskussion."
Då Du har kommit en lång väg i Din icke ekologiska odling tror jag. Äter Du bara besprutade frukter & grönsaker?
ASTROLOGI är inte samma som ASTRONOMI (kolla i WIKIPEDIA) och inom biodynamisk odling syftar man på ASTRONOMI. Men det bara visar hur beläst Du är inom ämnet. Och hur förklarar Du tidsvatten vid fullmåne??? Är det hokus pokus? Jag tycker om att diskutera saker med människor som kan lära mig något Tycker du att din inledande reklam tillförde den icke existerande diskussionen något? Antroposofi och biodynamiskt jordbruk är definitivt påverkat av astrologi då man förvissa använder astronomin för att beskriva himlakropparna men deras inverkan på växter, potentisering av preparat i koskallar som är nedgrävda i fullmåne etc är astronomi och ej vetenskapligt baserade påstående.
RibesRubusVitis
16-08-2010, 22:13
Att astrologi och astronomi förväxlas inom den biodynamiska odlingen framgår av bl a: http://chaos.bibul.slu.se/sll/biodyn_foren...-3/KBT97-3G.HTMHär figurerar ett par av knäppgökarna, och vad de sysslar med är verkligen inte astronomi. Så rasande beläst inom ämnet astrologi är jag förvisso inte, men astronomi ingår i min gamla fil.kand. (jämte sex andra ämnen) och jag har undervisat i idé- och vetenskapshistoria på universitetet. Där tar vi också upp kuriosa som astrologi och alkemi… Besprutade frukter avstår jag gärna från, liksom rytmerna från Mars, Jupiter och Saturnus…
kerstin z5-6
16-08-2010, 23:46
CITAT (RibesRubusVitis @ 16-08-2010, 00:30)  Det är väl bara att lägga ut texten här utan omvägar via Adlibris. Jag tar aldrig betalt för mina råd... Inte jag heller .. och när jag får tid ska jag med skriva en bok men jag lär inte promota den såhär...
Preussen
17-08-2010, 06:31
CITAT (RibesRubusVitis @ 16-08-2010, 23:13)  Att astrologi och astronomi förväxlas inom den biodynamiska odlingen framgår av bl a: http://chaos.bibul.slu.se/sll/biodyn_foren...-3/KBT97-3G.HTMHär figurerar ett par av knäppgökarna, och vad de sysslar med är verkligen inte astronomi. Så rasande beläst inom ämnet astrologi är jag förvisso inte, men astronomi ingår i min gamla fil.kand. (jämte sex andra ämnen) och jag har undervisat i idé- och vetenskapshistoria på universitetet. Där tar vi också upp kuriosa som astrologi och alkemi… Besprutade frukter avstår jag gärna från, liksom rytmerna från Mars, Jupiter och Saturnus…
Bolltistel
17-08-2010, 07:40
Ja den vetenskapliga grunden för biodynamisk odling innehåller många tveksamheter. Mitt intryck är dock att många av odlingsmetoderna grundar sig på praktisk erfarenhet och därför fungerar de. Teoridelen är en efterkonstruktion i new-age-anda. Vad gäller samodling testar jag just nu gurka+tomat i växthuset som ju ska vara en typiskt dålig kombination. Jag tror inte växter har någon starkt negativ påverkan på varandra på det sättet. Däremot kan man kanske ge generella råd som att inblandning av blommor i grönsakslandet kan vara bra (insekter, snyggt, undvika monokulturer) och att odla spenat + morötter är ett bra sätt att kompaktodla. De små nyfödda morotsplantorna får ett bättre klimat och sen när de är stora och behöver platsen är spenaten redan färdigskördad.
Och så vidare. Variationsmöjlighetern är oändliga.
morris matte
19-08-2010, 17:46
Samodling studeras även på Ultuna i Uppsala av deras ekologiska avdelning/fakultet. Brukade förr prenumerera på deras forskningsresultat. Det som påverkar samodling förutom växternas krav på jord (sur mindre sur ex.vis) är att rötterna tar upp olika näringsämnen ur jorden olika takt och även avger s.a.s. 'förbrukade' näringsämnen som kan påverka en annan växt antingen positivt eller negativt. Allra tydligast ser man detta hos granen. Under den växer nästan inget. Jag tror att det kan i framtiden ge oss mycket vad gäller bekämpning av olika oönskadde iinsekter eller är det bara önsketänkande ? Synd att den gamla sanningen om lök och morötter inte var sann. Men med nyfikenhet, ifrågasättande och öppna ögon lär man sig hela tiden ngt nytt.
Anja Danmark
19-08-2010, 20:10
CITAT (Bolltistel @ 17-08-2010, 08:40)  Ja den vetenskapliga grunden för biodynamisk odling innehåller många tveksamheter. Mitt intryck är dock att många av odlingsmetoderna grundar sig på praktisk erfarenhet och därför fungerar de. Teoridelen är en efterkonstruktion i new-age-anda. Vad gäller samodling testar jag just nu gurka+tomat i växthuset som ju ska vara en typiskt dålig kombination. Jag tror inte växter har någon starkt negativ påverkan på varandra på det sättet. Däremot kan man kanske ge generella råd som att inblandning av blommor i grönsakslandet kan vara bra (insekter, snyggt, undvika monokulturer) och att odla spenat + morötter är ett bra sätt att kompaktodla. De små nyfödda morotsplantorna får ett bättre klimat och sen när de är stora och behöver platsen är spenaten redan färdigskördad.
Och så vidare. Variationsmöjlighetern är oändliga. Lige en kommentar til den med tomater og agurker. Det er ikke fordi planterne ikke trives sammen, at man nogle gange ser anbefalinger om at dyrke dem hver for sig. Det er simpelthen, fordi agurkerne trives i en højere luftfugtighed end tomater og har derfor ingenting med denne diskussion at gøre... mvh Anja
Taraxacum
19-08-2010, 22:11
Ämnet rör visst upp en hel del känslor. Kanske inte helt förvånande med tanke på att ämnesområdet är lite luddigt i sina uttryck. I det faktiska så finns det dock vissa, tydliga, skillnader. Ecologisk odling ska INTE förväxlas med biodynamisk. Det rör sig faktisk om två helt olika saker.
morris matte
21-08-2010, 14:42
Biodynamisk, biologisk-organisk och flera andra är olika riktningar inom ekologisk odling. Dom flesta riktningar har en förening med egen hemsida där man kan bekanta sig med ideerna. Sen är det upp till var en att dra egna slutsatser. Huvudmålet med ekologisk odling är ju att vårda jorden så att allt vi odlar får så bra betingelser som möjligt. Och att ätliga växterna är så nyttiga och friska som möjligt. Det är ju då som vi får den bästa maten. Dom husbehovsodlare som jag känner brukar plocka lite här och lite där. Man har ju inte alltid så mycket tid att göra saker efter konstens alla regler - eller hur?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|