Full version: Dagens fråga
Sidor: 1, 2
Cherry
Glasögon eller linser?
silos
Glasögon
malcolm
Glasögon, har testat linser men det var inget för mig. Såg knappt någonting inomhus då de "stal" ljus.
Cherry
Jag vill gärna ha linser men kan inte.
Så glasögon blir det här!
hattstugan
Glasögon! Fixar inte att det blåser in i ögonen!
malcolm
Har man astigmatism som jag funkar inte endagarslinser heller.
ninnisky
glasögon och linser
Cherry
CITAT (malcolm @ 15-08-2010, 20:58) *

Sant! Här är en till *vinkar*
Aqvakul
glasögon - klarade inte av att hantera linser...
Meriona
CITAT (malcolm @ 15-08-2010, 20:58) *

Är inte astigmatism brytningsfel? Jag har brytningsfel och endagslinser. Funkar alldeles utmärkt (även om jag ändå hellre använder brillor). Eller finns det olika typer av astigmatism?
Cherry
CITAT (Meriona @ 15-08-2010, 21:05) *
Är inte astigmatism brytningsfel? Jag har brytningsfel och endagslinser. Funkar alldeles utmärkt (även om jag ändå hellre använder brillor). Eller finns det olika typer av astigmatism?

Åh...ingen aning om det finns olika typer, finns säkert andra här som vet.
Min optiker sa att jag omöjligt kan ha linser....fast för att vara helt ärligt vet jag inte om jag klarar av att pilla in dem i ögonen heller...så...
Anki på Öland
Har just förra veckan hämtat mina första progressiva glasögon från optiker - körde ÖBs läsglas förut - hade aldrig linser i tankarna, skulle aldrig våga peta in något i ögonen........ alldeles för feg för det.....
Anki
Cherry
CITAT (Anki på Öland @ 15-08-2010, 21:13) *
Har just förra veckan hämtat mina första progressiva glasögon från optiker - körde ÖBs läsglas förut - hade aldrig linser i tankarna, skulle aldrig våga peta in något i ögonen........ alldeles för feg för det.....
Anki

Skönt att höra att det finns flera!
Jag har problem bara när de ska kolla trycket i ögonen...*ryser*
gnon49
Har dubbelslipade glasögon. Och trivs med det. Känner mig faktiskt naken utan brillorna. Blivit en del av mig helt enkelt. Enklare också.
Meriona
Det här var en skön tråd. smile.gif
Gossen Ruda
Linser givetvis. Har haft linser sen dygnet-runt-linserna kom. Mitt tidsminne är uruselt men nån gång på mitten av 70-talet var det. Underbart att slippa glasögonen.
ninnisky
CITAT (malcolm @ 15-08-2010, 18:58) *

Hallå där!
det finns faktiskt endagslinser även för oss som har astigmatism. det finns även progressiva linser. Funkar alldeles utmärkt! Kolla med en bra optiker.....

för det mesta har jag progressiva glasögon !
Cherry
Syster min har haft glasögon sen hon var liten och prisade oxå linserna när de kom, "Frihet"!
En fråga till...om man får ställa en ytterligare....ni som "alltid" haft glasögon och sen fick linser....hur kändes det??
Var det inte jobbigt att vara utan glajjorna?
Hur lång tid tar det innan man får linserna på plats i början?
Är det inte otäckt att pilla i ögonen??

Oj...ber om ursäkt...det där var fler än EN ytterligare fråga!
Sorry...

CITAT (ninnisky @ 15-08-2010, 21:24) *
Hallå där!
det finns faktiskt endagslinser även för oss som har astigmatism. det finns även progressiva linser. Funkar alldeles utmärkt! Kolla med en bra optiker.....

Ah...tack, det visste jag inte...dags att byta optiker alltså!!
Frågan är fortfarande om jag vågar peta in nåt!!??
Meriona
Hallå där!

Precis jag ställer mig frågande också till varför brytningsfel skulle vara ett problem. För 10-15 år sen funkade linserna för brytningsfel dåligt, men nu när jag köpte så funkar de alldeles utmärkt, utveckligen har gått framåt med stormsteg!
Gossen Ruda
CITAT (Cherry @ 15-08-2010, 21:28) *
Syster min har haft glasögon sen hon var liten och prisade oxå linserna när de kom, "Frihet"!
En fråga till...om man får ställa en ytterligare....ni som "alltid" haft glasögon och sen fick linser....hur kändes det??
Var det inte jobbigt att vara utan glajjorna?
Hur lång tid tar det innan man får linserna på plats i början?
Är det inte otäckt att pilla i ögonen??
Oj...ber om ursäkt...det där var fler än EN ytterligare fråga!
Sorry...

Det var inte jobbigt alls att slippa glasögonen. En nackdel var att eftersom glasögonbågarna skärmar av synfältet behövde jag direkt bära solglasögon mer. Jag hade visserligen solclips till glasögonen så jag behövde det innan också men skillnaden var stor. Att peta sig i ögonen är en vanesak, nu tänker jag inte på det.
malcolm
Hallå där!

Jag var till Synsam men det var några år sedan... Kanske beror på vilken styrka man behöver också...
Meriona
CITAT (malcolm @ 15-08-2010, 21:50) *
Jag var till Synsam men det var några år sedan... Kanske beror på vilken styrka man behöver också...

Säkert kan det finnas gränser för vad styrka kontra brytning man behöver. Men det är aldrig fel att kolla igen, utveckligen går framåt. smile.gif Linser är himla bra när man vill snorkla tillexempel, annars ser man inte ett jota. sweatingbullets.gif
Cherry
Ruda & Meriona; tack för era svar...ska nog prata lite med en annan optiker tror jag.
Och säger ni att det är en vanesak att peta i ögonen....*vetintedetjag* men oki....träning ger färdighet eller hur var det...
Bee
Jag har haft glasögon sen högstadiet. Har inte tänkt så mycket på det även om många av mina vänner och närmaste skaffat linser. Det här med linser tycker jag verkar jobbigt. Det ser så jobbigt ut när dom plockar ur dom och skall rengöra på kvällen.
Det kanske inte är så jobbigt som jag tror.
Själv tar jag handduken och putsar av lite snabbt innan jag tar glasögonen på mig innan jag går ut. Hemma funkar det utmärkt utan glasögon alls.
netha
Haft glasögon i 54 år ... skulle inte kunna ha linser pga allergier och irriterade ögon med sveda/klåda.

Efter många år med glasögon får man ju "gropar" på näsroten, "dike" vid tinningarna och bakom örat.
Försvinner "groparna" vid näsroten om man byter till linser?
Cherry
CITAT (netha @ 15-08-2010, 22:01) *
Haft glasögon i 54 år ... skulle inte kunna ha linser pga allergier och irriterade ögon med sveda/klåda.

Efter många år med glasögon får man ju "gropar" på näsroten, "dike" vid tinningarna och bakom örat.
Försvinner "groparna" vid näsroten om man byter till linser?

Ursäkta att jag drar på munnen lite...det där har jag aldrig funderat över men nu när du säger det så är det ju verkligen så!!
Jag tillhör den skaran som ännu inte har glasögon jämt men det är bara en tidsfråga *läs veckor*

Men ni som vet.....försvinner dikena och groparna??
Meriona
Japp. Ganska snabbt några dagar max. Den där glåmigheten under ögonen kan ta lite längre tid, men den ryker den med. smile.gif Låter som om jag använder linser dagligen, men det gör jag INTE nuförtiden, jag är bekväm av mig. Men det är bra att kunna alternera. smile.gif
Cherry
CITAT (Meriona @ 15-08-2010, 22:14) *
Japp. Ganska snabbt några dagar max. Den där glåmigheten under ögonen kan ta lite längre tid, men den ryker den med. smile.gif Låter som om jag använder linser dagligen, men det gör jag INTE nuförtiden, jag är bekväm av mig. Men det är bra att kunna alternera. smile.gif

Glåmigheten tar lite längre tid......hur är det med påsarna under ögonen??

unsure.gif
netha
Jag har inga påsar under ögonen, men det har maken... han har haft glasögon i 41 år
Cherry
CITAT (netha @ 15-08-2010, 22:23) *
Jag har inga påsar under ögonen, men det har maken... han har haft glasögon i 41 år

Mina är nog medfödda känns det som....likaså gäddhänget under armarna!!
wacko.gif
netha
CITAT (Cherry @ 15-08-2010, 22:24) *
Mina är nog medfödda känns det som....likaså gäddhänget under armarna!!
wacko.gif

Gäddhäng ... ja då måste du vara kvinna ... män verkar aldrig ha sånt även om det sladdrar lite här o där. laugh.gif

Jag brukar säga att armmusklerna har haft semester. rolleyes.gif giggle.gif
malcolm
Jag har ett par svindyra glasögon från Synsam med progressiva glas som jag inte använder eftersom jag inte trivs med dem, kör med tre separata glasögon istället. Ett par för allmänt seende, ett par terminalglasögon och ett par läsglasögon. Himla många par blir det och jag glömmer titta som tätt att byta till de allmänna när jag suttit vid datorn eftersom det inte skiljer så mycket på styrkan så därför har jag ett par "allmänna" i handskfacket på bilen. Tur att Specsavers finns där man får två par till priset av ett.
Cherry
CITAT (netha @ 15-08-2010, 22:32) *
Gäddhäng ... ja då måste du vara kvinna ... män verkar aldrig ha sånt även om det sladdrar lite här o där. laugh.gif

Jag brukar säga att armmusklerna har haft semester. rolleyes.gif giggle.gif

Visst är jag kvinna!
Eller vänta nu.....är det verkligen bara kvinnor som får gäddhäng??
Eller "grevinnedraperi" som en väninna säger.
Dagens fråga i morgon kanske?

Hahaha ja yngste sonen sa att pappa hade inget tolvpack...han hade torktumlare...så visst är det en smula orättvist att deras "håller ihop" medans vårt liksom.....delar upp sig.... blink.gif

CITAT (malcolm @ 15-08-2010, 22:35) *
Jag har ett par svindyra glasögon från Synsam med progressiva glas som jag inte använder eftersom jag inte trivs med dem, kör med tre separata glasögon istället. Ett par för allmänt seende, ett par terminalglasögon och ett par läsglasögon. Himla många par blir det och jag glömmer titta som tätt att byta till de allmänna när jag suttit vid datorn eftersom det inte skiljer så mycket på styrkan så därför har jag ett par "allmänna" i handskfacket på bilen. Tur att Specsavers finns där man får två par till priset av ett.

Ja tänk vilket jobb vi har som inte har ögonen med oss!!!
Jag har med olika...och är det terminalerna som är på och jag hastigt måste resa mig för att springa iväg...tja...då försvinner hela världen!
Och innan jag kommer på att det är glasögonen som måste av... har jag, som hypokondriker, hunnit tänkt att det är säkert hjärnblödning eller ditten och datten! smile.gif
Klint
Använder både och mest linser.De lär en hur man gör hos optikern min var väldigt tålmodig jag kan ha mina 1månad så jag pillar ju inte så ofta men det blir en vana skulle nog inte heller orka pilla varje dag.Men glasögonen fick allt torkas av flera ggr.dagligen+att det blir imma på glasen,Känner en frihet utan men säjer som nån annan blev känsligare för solljus men nu kan jag ju ha solglasögon! coolgleam.gif
Min uppmaning är pröva! det kostar ju faktiskt inget
Tikka
Jag har glasögon som åker av o på. Är oxå astigmatisk.
Hittade lite termer kring ämnet smile.gif
netha

Vi tog samtidigt var sitt par progressiva på Synsam ... kostade drygt 18.000 kr ... hutlöst, vet jag eftersom syrra jobbat hos optiker och vet att glasen kostar struntsumma i inköp.

Hädanefter kommer vi att ta hos Specsavers i grannsataden.
malcolm
Jag är jättenöjd med mina glasögon från Specsavers och bågarna är av minst lika god kvalitét som de från Synsam.
netha
CITAT (malcolm @ 15-08-2010, 23:20) *
Jag är jättenöjd med mina glasögon från Specsavers och bågarna är av minst lika god kvalitét som de från Synsam.

Tror säkert det ... men vi styrdes nog att bara leta i "märkesdjungeln" ... Armani och Peak Performance valde vi ... inte sjutton är de bättre än märkeslösa. thumbdown.gif

Har döttrar och svärsöner som köpt på nätet och är jättenöjda.
*Stintan*
Använder glasögon. Eftersom jag är närsynt så åker dom av och på mest hela tiden. Funkar inte med progressiva eller linser eftersom mitt braiga närseende då försämras.
*Stintan*
CITAT (netha @ 15-08-2010, 23:24) *
Tror säkert det ... men vi styrdes nog att bara leta i "märkesdjungeln" ... Armani och Peak Performance valde vi ... inte sjutton är de bättre än märkeslösa. thumbdown.gif

Fick 2 par jättesnygga till priset för 1 par förra året hos Synsam för totalt 1.500:- och då var glasen behandlade. Struntar fullkomligt i märken då det viktigaste är att dom sitter bra.
netha
CITAT (*Stintan* @ 15-08-2010, 23:40) *
Fick 2 par jättesnygga till priset för 1 par förra året hos Synsam för totalt 1.500:- och då var glasen behandlade. Struntar fullkomligt i märken då det viktigaste är att dom sitter bra.

Kanske beror det på hur stor konkurrens det finns på orten ... här kostade bara glasen ca 6.500kr för ett par på Synsam
Red Top
Jag är oxå astigmatisk. Översynt, vilket innebär att jag bara behöver glasögon när jag läser eller letar ohyra på växter etc.

Har behövt glasögon sedan 15-årsåldern. Linser skulle inte fungera tror jag.

Har använt senilsnören i mååånga år, för att slippa springa och leta efter glasögonen. Men nu har jag, sedan ett drygt år, världens bästa bågar. De hänger alltid runt halsen och är lätta att "klicka på" när jag behöver dem; tack vare magneten. De trasslar inte in sig i allting heller, vilket senilsnören har en tendens att göra.

Tekniken lär ursprungligen ha utvecklats av NASA. Astronautglasögon m.a.o.. rolleyes.gif

Edit: Glömde skriva att bågarna kostar under tusenlappen.
Anki på Öland
......................Tur att Specsavers finns där man får två par till priset av ett.

En kompis skaffade glasögon samtidigt som mig, hon på specsavers och fick alltså 2 för priset av 1 och jag gick till en "vanlig" optiker, alltså ingen kedja. Likartade enkla bågar, båda vanliga progressiva utan specialslipningar. Mina var något starkare än hennes. Båda hade tagit glas som var behandlat för att vara reptåligare. Hon fick sånt glas på det ena paret bara. Hennes 2 för 1 kostade 4500:- mina kostade 2600:- så nog fick hon betala det andra paret i alla fall fast det inte syntes på kvittot.......
Anki
malcolm
CITAT (netha @ 15-08-2010, 23:24) *

Mina dyra progressiva från Synsam har titanbågar som i princip går att böja hur som helst utan att deformeras men jag gillar dem inte ändå.

Använder senilsnören när jag är ute och paddlar utifall att, inte idiotsäkert kanske men det finns i alla fall en chans att glasögonen finns kvar OM jag skulle hamna i vattnet.
netha
CITAT (malcolm @ 16-08-2010, 00:07) *
Mina dyra progressiva från Synsam har titanbågar som i princip går att böja hur som helst utan att deformeras men jag gillar dem inte ändå.

Mina förra hade titanbågar ... saknar .
malcolm
CITAT (Anki på Öland @ 16-08-2010, 00:02) *
Hon fick sånt glas på det ena paret bara. Hennes 2 för 1 kostade 4500:- mina kostade 2600:- så nog fick hon betala det andra paret i alla fall fast det inte syntes på kvittot.......
Anki

Jag betalade 1750:- för två par med reptåliga glas förra våren hos Specsavers.
malcolm
CITAT (Meriona @ 15-08-2010, 21:31) *
Precis jag ställer mig frågande också till varför brytningsfel skulle vara ett problem. För 10-15 år sen funkade linserna för brytningsfel dåligt, men nu när jag köpte så funkar de alldeles utmärkt, utveckligen har gått framåt med stormsteg!

Jag provade med linser 2002 och då fanns i alla fall inte endagslinser för astigmatism, har en styrka runt 7 dioptrier.
*Stintan*
Det har nog hänt mycket på 8 år.
Klint
Red Top De där var en nyhet! Imponerande tummenupp.gif
mamamaggan
Red Top har sett sådana där glasögon på bild men aldrig hört någon som provat . Verkar vara smarta !

edit : rättat stavfel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon