martin v:a götaland
16-08-2010, 08:46
En kompis nere i Halland har råkat ut för en spännande granne. De har ett gemensam bergsknalle på deras tomtgräns. Nu håller grannen på att bygga ett trädäck på sin sida precis fram till tomtgränsen. De är tråkigt då min väns baksida inte blir privat. Får de göra detta? De talades även om att de skulle sätta en sån där 3 meter i diameter pool. Får de göra så här?
spacepingo
16-08-2010, 08:49
Jag skulle kolla med kommunen om det behövs bygglov för en sådan sak och om de i så fall har bygglov. Verkar konstigt om de skulle ha bygglov dock om han som granne inte blivit tillfrågad vad han tycker om bygget.
ingrids
16-08-2010, 09:34
Vad som gäller för pool vet jag inte, men trädäck räknas normalt inte som något som man behöver bygglov för om det inte är högre med stomme och allt än 60 cm. Om det inte räknas som byggnad eller så är jag tveksam om 4 meters regel gäller. Är en möljig lösning att grannarna tillsammans kommer överens om ett plank eller annan avskärmning så att båda får det lite mer privat?
spacepingo
16-08-2010, 17:18
Jag skulle ändå höra med kommunen, om det inte krävs bygglov så kan de upplysa om vilka regler som gäller.
Trädäcket behöver de inte ha bygglov till, men de får inte ändra markförhållandena så att de avsevärt förändras, d v s om de bygger ut ett trädäck från den högsta punkten och det innebär att däcket hamnar en bra bit över mark på en del ställen - så är det en annan femma. Därtill tillkommer att de förmodligen vill ha ett staket, och maxhöjden för ett sådant är inte så hög om man ska slippa bygglov.
En fritt stående pool kan man ha utan bygglov, men en fast behöver man bygglov till. Är den nedsänkt så är det också lag på att det runt poolen ska finnas ett staket på minst 60 cm (tror jag det var), av säkerhetsskäl.
.
Mina pool-erfarenheter är att en fast pool innebär en del buller (pumphus, reningsverk osv) och att när den används kan det bli livat med trevligare buller (barnskrik) som grannar inte alltid uppskattar.
Oavsett vilka regler som gäller så är det ALLTID bäst att prata med grannar som kan beröras av det man planerar. Har själv tråkiga erfarenheter av motsatsen, och det är oerhört frustrerande. Pipande AC-anläggningar in genom sovrumsfönster och grannar som avverkar våra planteringar vid tomtgränsen, och förmodligen tyckte att han gjorde oss en tjänst. Men är man på den andra sidan och drabbas, så är det svårare - speciellt om man är mån om grannsämjan. Man känner sej bara kränkt.
Din kompis bör prata med grannen och fråga hur han tänker sig att det ska se ut, de kanske kan göra något bra av det i samråd. Men, oftast slutar sådana där saker i uppförsbacke för grannrelationerna. Vissa människor är ju kanske i ren okunskap lite för fokuserade på sin egen värld och tänker inte några steg bortom sin tomtgräns. Eller så tänker de inte på var tomtgränsen är. Det kan t o m vara olika åsikter om sådana saker, säkrast att kika i ritningarna. De kan också vara förvanskade på vägen om man inte har originalen.
Mina föräldrar upptäckte t ex efter 30 år att grannen anlagt sin biluppfart över mina föräldrars tomt. Det beror iofs på att tomten i sig har en väldigt underlig form - men blir det någon gång bråk om tomtgränser så blir det jobbigt för grannen...
Hoppas det löser sej för din kompis!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.