Full version: Humlor i komposten
simson68
Jag var ute häromdagen och skulle rensa bort ogräs och ge bort jord från komposten, när jag körde ner grepen så kom det en massa arga humlor ut och stack mig. ( jag förstår dem komma objuden bara sådär ) . Jag har så mycket jord så komposten spricker snart, jag måste dit och ta bort jorden.

Men nu till min fråga är det någon av er på forumet som vet när de flyttar confused.gif

Jag vill ju inte gärna komma dit ovälkommen igen.

Jag är väldigt tacksam om det är någon som kan svara mig på detta.

Mvh simson68
Gossen Ruda
Flyttar gör de inte men samhällena är på upphällningen och snart är de försvunna och bara de övervintrande drottningarna finns kvar. Dock inte i boet. Hur ser de ut? Om du kommer så nära, jag är lite nyfiken på arten.
simson68
Nu ska vi se om jag får in några bilder på humlorna.
Bilderna är inte av bästa kvalite då jag tagit dem med mobilen.

Suddiga blev de nog också men jag har i-alla-fall gjort ett försök.

Hoppas att du kan tyda något av detta gossen ruda.
Gossen Ruda
Det gick bra, ser ut som Jordhumlor. Finns 4 närbesläktade arter. Brukar bygga under marken men en kompost är ju bara upplyft mark. biggrin.gif
simson68
Tusen tack för ditt snabba svar, jag har inte sett någon stor aktivitet runt komposten idag, men de är väldigt sugna på blommorna. tongue.gif

jag väntar in i mitten av september med att störa dem igen, eller ska jag vänta längre.

Mvh simson68
Gossen Ruda
Svårt att säga exakt när samhällena töms men det borde vara snart men det kan bero på många faktorer. Först byggs det upp med en massa arbetare, sen på sommaren produceras det först hanar och till slut honor/drottningar. Jag har sett honor ute så det går mot sluttampen.
simson68
Hur skiljer man hannar från honor ???
Kan jag se det som ej är någon expert tro ?? Det skulle vara mycket intressant.

Tack för dina bra svar.

Mvh simson68
Gossen Ruda
Kan vara svårt för en ickeentomolog. Drottningarna är stora och maffiga, brukar inte vara några problem där. Stora arbetare och hanar är värre, kan se ganska lika ut. En jordhumla med mycket gult och en gul tofs på nosen är en hane av ljus jordhumla men resten är svårare.
simson68
Tack för svaret, ska ut i trädgården och kolla imorgon.

Mvh simson68
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon