I hörnet av gräsmattan upptäckte jag detta. Inget litet hål. Kan det vara Grävling måntro.[attachment=53936:S5030786.JPG]
Gossen Ruda
16-08-2010, 13:02
Troligen grävling som har fått sig ett mål mat. Sork eller kanske humlor/getingar.
malcolm
16-08-2010, 13:05
Kanin...?
Okey, inget gryt i alla fall då.
Gossen Ruda
16-08-2010, 13:12
Knappast grytgrävning. Jag tycker mig se tofsar av torrt gräs och det är sånt som sorkarna bäddar i boet med. Fast sen kan insekter ta över använda bon så därav min tveksamhet.
Solstorm
16-08-2010, 13:36
Hos mig finns gott om grävling och i skogen finns det massor av sådan grävda gropar. Jag har alltid trott att det var rötter de grävde efter men de kanske inte alls äter rötter?
Rötter tror jag inte att de gräver efter, även om de äter en hel del vegetabiliskt (frukt och bär mm) särskilt inför övervintringen på hösten. De lever till stor del av daggmask, men även sniglar, insekter, smågnagare och en hel del annat. Större djur än gnagare och kaninungar tar de sällan, eftersom de är ganska dåliga jägare.
Olle
De tar med glädje både kaniner, höns, och även så stora djur som kalkoner, om de bara får möjlighet. Det vill säga, om man har dessa djur ute om nätterna i burar eller inhägnader som grävlingen kan ta sig in i.
sparvuggla
17-08-2010, 17:31
Det som grävlingen tycker allra bäst om, är daggmask.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.