September
Hej!
Nu är jag igång igen med mina dinga frågor. Men vad är detta för blomma? Ser så fin ut med sitt lilla paraply smile.gif
Kan man ta sticklingar av den?
Jag kan själv söka på hur man ska sköta den, men eftersom jag inte vet vad den heter..så.. blir det svårt för mig

Tack på förhand thanks.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Fallskärmsranka

http://www.odla.nu/krukvaxter/ceropegia_sandersonii.shtml

Den är hyfsat lätt att ta sticklingar av.
September
Tack snälla!

Jag låter blomman slå rot i vatten då va?

Åsa, mälardalen zon 2
Det är bättre att rota i fuktig sand el i lucker lätt fuktig och lucker såjord och som på alla andra fetbladsväxter bör snittytan torka något dygn innan man sticker ner sticklingen i jorden/sanen. Det är precis under bladen som nya rötter kommer så skär av en bit under ett bladpar och plocka bort bladen och den delen ska sedan ner i jorden, ovan jord bör du ha åtminstone ett bladpar kvar.
September
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-08-2010, 14:54) *
Det är bättre att rota i fuktig sand el i lucker lätt fuktig och lucker såjord och som på alla andra fetbladsväxter bör snittytan torka något dygn innan man sticker ner sticklingen i jorden/sanen. Det är precis under bladen som nya rötter kommer så skär av en bit under ett bladpar och plocka bort bladen och den delen ska sedan ner i jorden, ovan jord bör du ha åtminstone ett bladpar kvar.

Tack för alla tips smile.gif
*bugar mig djupt*

Jag är så ny på allt sånt här, men vill verkligen lära mig. Sorgligt att jag är så okunnig på vad de olika växternas namn är. hittar ju inget på nätet utan namn smile.gif

Ha det så gott!

Cissi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon