Jag har köpt tre stora höstanemoner. De är ca en meter höga och rätt breda. Ska ställa dem bredvid varandra i en rabatt men vet inte hur nära varandra jag ska sätta dem. Hur mycket sprider de ut sig och breddar sig?
Det är vanligt att de breder ut sig/ sprider sig så du behöver inte placera de särskilst tätt, de kan stå långt ifrån varandra, men det är inget måste.
Monica i Nässjö
16-08-2010, 15:36
c/c 35 cm enligt min perennbok. Höstanemoner ska helst planteras på våren för att säkert överleva men jag har planterat på hösten en gång och det gick bra, min lever och frodas.
Pote2illa
16-08-2010, 17:16
[size="3"][/size] Jag har höstanemoner i min täppa och de tenderar att ta över helt och hållet och jag vill nog kalla dom ogräs. Har planerat att försöka utrota dom.
Solstorm
16-08-2010, 17:53
Jag kan inte få dem att trivas hos mig, jag tycker ju att de är så himla vackra
Geranium
25-08-2010, 17:51
Sätt dem lite halvskuggigt, det funkar bra här iallafall. Bra dränering men med mycket mull, lite "skogsbryn" verkar den gilla.
Jag ÄLSKAR höstanemoner, men de verkar inte riktigt trivas hos mig! Ni som har jättestora mängder - vad har ni för jord och väderstreck? Hur snabbt kan de växa om de trivs???
Jag har tagit frön i våras, någon som vet om de går att så höstanemoner och hur man i så fall gör?
mamamaggan
27-08-2010, 05:27
Mina växer som ogräs , måste rensa lite och kanske flytta några innan de tar över för mycket. De står i en rabatt som har sol i stort sett från 10 på fm till solen går ner . Ingen speciell jord , plantjord som byttes för kanske 4 - 5 år sedan , gödslar med ko på påse på våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.