|
Lyssnar inte på valtal ... läser bara rubriker i tidn ... aldrig artikel med vallöften ... röstar efter vad partiet åstadkommit under lång tid ... går inte på falska fagra löften om guld o gröna skogar.
Solstorm
17-08-2010, 23:46
Fast det är väl inget parti som är för landsbygden? Gott om kollektivtrafik ska det ju vara inne i städerna och längs de stora vägarna in till sta´n. De som bor på landet är inte välkomna. De har ingen kollektivtrafik och straffbeskattas något bedrövlig om de tar bilen. Politikerna tror att alla på landet jobbar hemma och det är gott om lanthandlar inom cykelavstånd. Eller också ska ingen bo där alls, landsbygden är till för sommargäster och turister. Fast jag undrar hur de ska ta sig dit förstås.
Jag vet vad jag ska rösta på !samma sedan jag var 18 för något annat parti har aldrig kunnat gämföra sig med vad jag tror på och vad jag tycker .Skitslängandet !ja de tycks vara vissa partier som ägnar sig åt det i ren desperation.Jag tror på dom som säger precis som det är !dom som säger att Rom byggdes inte på en dag.
Huggorm
18-08-2010, 12:19
CITAT (Överbölingen @ 17-08-2010, 23:03)  Lite anarkistiskt tänkt. Men varför skall glesbygden låta de mer tätbebygdaplatserna få så fina vägar. De behövs ju inte för där finns både tät och fungerande lokaltrafik. I glesbygd utsätts bilen dagligen för våldsdåd pga dåligt underhållna vägar. Ta bussen! OK på vardagar om man kan ta sig till busshållplatsen. På helgerna går bussarna omvänt, alltså i fel riktning. En film i veckan här. Visserligen en stor teaterbegivenhet vid Döda fallet denna sommar med Sven Volter och Kim Andersson. Den här glesbygden är inte annorlunda än övrig glesbygd.
Det vi i glesbygd lägger drivmedelsskatt på för att kunna ta osas till arbetet eller vad det nu är borde skatteväxlas med högre skatt för för orter med tät kollektivtrafik. Det är rättvis skatteväxling. Saken är ju den att de är fler som bor i storstäderna, och därmed fler som betalar skatt för att få vägar på hemmaplan. Många vägar i norra Sverige används av så få att dom aldrig betalar sig, och då får storstadsregionerna skjuta till resterande summa. Storstadsborna är ofta ganska trötta på Robin Hood-skatter. Men nu är det ju så att ingen ekonomiskt sinnad person vill bevara den svenska landsbygden. Den är inte lönsam, det är mycket effektivare om folk samlas i grupp i höghusområden. Det blir effektivare och kräver mindre resurser. Därför stöder inget parti landsbygden, och absolut inte miljöpartiet om nu någon trodde det. Centern gjorde det förr, men inte nu längre. För oss som bor på landsbygden är det bara att anpassa sig, vi blir allt färre och får allt mindre att säga till om. Vi får vara nöjda så länge det fortfarande är tillåtet att ens vistas utanför tätorterna.
herkules
18-08-2010, 12:24
CITAT (Huggorm @ 18-08-2010, 13:19)  Saken är ju den att de är fler som bor i storstäderna, och därmed fler som betalar skatt för att få vägar på hemmaplan. Många vägar i norra Sverige används av så få att dom aldrig betalar sig, och då får storstadsregionerna skjuta till resterande summa. Storstadsborna är ofta ganska trötta på Robin Hood-skatter. Men nu är det ju så att ingen ekonomiskt sinnad person vill bevara den svenska landsbygden. Den är inte lönsam, det är mycket effektivare om folk samlas i grupp i höghusområden. Det blir effektivare och kräver mindre resurser. Därför stöder inget parti landsbygden, och absolut inte miljöpartiet om nu någon trodde det. Centern gjorde det förr, men inte nu längre. För oss som bor på landsbygden är det bara att anpassa sig, vi blir allt färre och får allt mindre att säga till om. Vi får vara nöjda så länge det fortfarande är tillåtet att ens vistas utanför tätorterna. envisas man med att bo på landet och låta storstäderna betala för ens lantliga boende så får man finna sig i gropiga vägar. skämt åsido - jag gillar inte valrörelsen - alla ljuger!
Huggorm
18-08-2010, 12:28
CITAT (herkules @ 18-08-2010, 13:24)  envisas man med att bo på landet och låta storstäderna betala för ens lantliga boende så får man finna sig i gropiga vägar. skämt åsido - jag gillar inte valrörelsen - alla ljuger! Jag har inga problem med gropiga vägar. Bara dom är breda nog så man kan köra om
CITAT (herkules @ 18-08-2010, 13:24)  envisas man med att bo på landet och låta storstäderna betala för ens lantliga boende så får man finna sig i gropiga vägar. skämt åsido - jag gillar inte valrörelsen - alla ljuger! Ja eller kallar det mera propagandatrick. Väntar på lite valdueller i TV. Det brukade vara kul förr i tiden ivf. Har redan bestämt mig o orkar inte höra på massa löften o påhopp.
herkules
18-08-2010, 14:57
CITAT (xlxl67 @ 18-08-2010, 13:29)  Har redan bestämt mig o orkar inte höra på massa löften o påhopp. jag orkar heller inte höra! när man vet att det bara är snack så känns det så meningslöst. har dock inte bestämt mig ännu vad jag ska rösta på, samma skit allt känns det som. haha, verkligen positivt inlägg det här, det andas framtidstro, visst?
Piccante
18-08-2010, 16:24
CITAT (Huggorm @ 18-08-2010, 13:19)  Saken är ju den att de är fler som bor i storstäderna, och därmed fler som betalar skatt för att få vägar på hemmaplan. Många vägar i norra Sverige används av så få att dom aldrig betalar sig, och då får storstadsregionerna skjuta till resterande summa. Storstadsborna är ofta ganska trötta på Robin Hood-skatter.
Men nu är det ju så att ingen ekonomiskt sinnad person vill bevara den svenska landsbygden. Den är inte lönsam, det är mycket effektivare om folk samlas i grupp i höghusområden. Det blir effektivare och kräver mindre resurser. Därför stöder inget parti landsbygden, och absolut inte miljöpartiet om nu någon trodde det. Centern gjorde det förr, men inte nu längre. För oss som bor på landsbygden är det bara att anpassa sig, vi blir allt färre och får allt mindre att säga till om. Vi får vara nöjda så länge det fortfarande är tillåtet att ens vistas utanför tätorterna. Du kan ju för nöjes skull granska Västra Götlandregionens budgetförslag från de olika partierna och se vilka som satsar mest på det små vägarna. Kanske är lite överraskande...
*Stintan*
18-08-2010, 19:06
[attachment=54054:milj_partiet.jpg]
Meriona
18-08-2010, 19:48
Varför kallas det egentligen vallöften när det så sällan hålls?
Aqvakul
18-08-2010, 19:58
CITAT (Meriona @ 18-08-2010, 20:48)  Varför kallas det egentligen vallöften när det så sällan hålls?  Varför kallas det nyårslöften?
Meriona
18-08-2010, 20:02
CITAT (Aqvakul @ 18-08-2010, 20:58)  Varför kallas det nyårslöften?  Det vet jag inte, det har jag heller aldrig använt.
Huggorm
18-08-2010, 20:10
CITAT (Markus_H @ 18-08-2010, 17:24)  Du kan ju för nöjes skull granska Västra Götlandregionens budgetförslag från de olika partierna och se vilka som satsar mest på det små vägarna. Kanske är lite överraskande... Miljöpartiet kanske du menar? Hur många kronor var det nu dom ville höja bensinen med? Det är ju lättare att ha bra vägar om det inte blir något slitage på dom...
Snöflinga
18-08-2010, 20:21
De flesta vallöften avslutas med; om finanserna tillåter ... och då är det ju lätt att lova
Meriona
18-08-2010, 20:31
CITAT (Snöflinga @ 18-08-2010, 21:21)  De flesta vallöften avslutas med; om finanserna tillåter ... och då är det ju lätt att lova  Visst är det! Det är som att älska varann till döden skiljer oss åt, KANSKE!
Aqvakul
18-08-2010, 20:33
CITAT (Meriona @ 18-08-2010, 21:31)  Visst är det! Det är som att älska varann till döden skiljer oss åt, KANSKE!  Tur att man aldrig lovade det då...
Meriona
18-08-2010, 20:35
CITAT (Aqvakul @ 18-08-2010, 21:33)  Tur att man aldrig lovade det då...  aj då....
Aqvakul
18-08-2010, 20:36
CITAT (Meriona @ 18-08-2010, 21:35)  aj då....  korta versionen av vigselakten...
Meriona
18-08-2010, 20:38
CITAT (Aqvakul @ 18-08-2010, 21:36)  korta versionen av vigselakten... Är ni dvärgar?
Piccante
18-08-2010, 21:47
CITAT (Huggorm @ 18-08-2010, 21:10)  Miljöpartiet kanske du menar? Hur många kronor var det nu dom ville höja bensinen med? Det är ju lättare att ha bra vägar om det inte blir något slitage på dom... Hur många kronor sänkte KD bensinskatten med??? (deras vallöfte 2006). DE rödgröna föreslog 49öre höjning av bensinskatten o reseavdrag medan Centerns skattegrupp klubbade 109 öre.
ja det rödgröna blocket har det inte lätt just nu.T.om pensionärerna sviker. Nu gäller det att ta fram nya orättvisor snabbt som attan. Annars blir det att sitta i opposition fyra år till.
Solstorm
18-08-2010, 23:52
Arbetarpartierna moderaterna kommer ju att jobba hårt för att få bort arbetslösheten. Sänkta löner så får arbetsgivarna två arbetare till priset av en.  Det löftet kommer de nog försöka hålla.
Blomstertanten
19-08-2010, 04:18
CITAT (Snöflinga @ 18-08-2010, 21:21)  De flesta vallöften avslutas med; om finanserna tillåter ... och då är det ju lätt att lova  Det visar väl på att de tar ansvar! Jag tycker det är värre att lova bort "pengar" som man inte ens vet om de finns
Huggorm
19-08-2010, 09:45
CITAT (Solstorm @ 19-08-2010, 00:52)  Arbetarpartierna moderaterna kommer ju att jobba hårt för att få bort arbetslösheten. Sänkta löner så får arbetsgivarna två arbetare till priset av en.  Det löftet kommer de nog försöka hålla. Det är den vägen jag tror vi blir tvungna att gå. Lönerna i Sverige är för höga, vi kan inte konkurrera på världsmarknaden och utan export blir vi snart riktigt fattiga. Och arbetande idag har grenerellt sett mer pengar än de egentligen behöver. Det är bara att kolla på vägarna och räkna antalet Mercedes, BMW, Audi, Volvo osv. Eller så kan man räkna antalet stora villor som finns överallt. En familj på fyra behöver tydligen dubbelt så mycket utrymme nu som för femtio år sedan. Mobiltelefon kanske man inte behöver byta varje år, det räcker väll med varannat? Och semestern blir inte sämre av en tur till badstranden i stället för att vräka sig i en hotelpool på rivieran.
*Stintan*
19-08-2010, 09:59
Nej men lite lägre ingångslöner så att inte den som är helt ny på arbetsmarknaden har snudd på lika hög lön som den som jobbat 20 år inom samma arbetsområde.
Huggorm
19-08-2010, 10:03
CITAT (*Stintan* @ 19-08-2010, 10:59)  Nej men lite lägre ingångslöner så att inte den som är helt ny på arbetsmarknaden har snudd på lika hög lön som den som jobbat 20 år inom samma arbetsområde. Där håller jag inte heller med. I många yrken kan du jobbet lika bra efter en månad som efter tjugo år. Jag tycker hellre man skall få betalt efter kompetens och resultat i såna fall.
CITAT (Huggorm @ 19-08-2010, 10:45)  Det är den vägen jag tror vi blir tvungna att gå. Lönerna i Sverige är för höga, vi kan inte konkurrera på världsmarknaden och utan export blir vi snart riktigt fattiga. Och arbetande idag har grenerellt sett mer pengar än de egentligen behöver. Det är bara att kolla på vägarna och räkna antalet Mercedes, BMW, Audi, Volvo osv. Eller så kan man räkna antalet stora villor som finns överallt. En familj på fyra behöver tydligen dubbelt så mycket utrymme nu som för femtio år sedan. Mobiltelefon kanske man inte behöver byta varje år, det räcker väll med varannat? Och semestern blir inte sämre av en tur till badstranden i stället för att vräka sig i en hotelpool på rivieran. Rimmar illa med alliansens "mer pengar i plånboken"...
Huggorm
20-08-2010, 07:28
CITAT (Anma @ 19-08-2010, 22:56)  Rimmar illa med alliansens "mer pengar i plånboken"... Men det är bättre för arbetsgivarna att löntagarnas löner ökar på grund av sänkt skatt och inte på grund av höjd lön.
CITAT (Huggorm @ 20-08-2010, 08:28)  Men det är bättre för arbetsgivarna att löntagarnas löner ökar på grund av sänkt skatt och inte på grund av höjd lön. Summasumarum är det samma, folket har råd att köpa fler Volvon och större hus, och det var ju inte alls bra. Motstridigt så det skriker om det. Förklara också varför staten ska bli fattigare och privata arbetsgivare rikare? Hur gynnar det Sverige? Säg inte att det ger mer arbeten, för ett statligt ägt bolag behöver precis lika mycket arbetskraft som en privat.
Huggorm
20-08-2010, 11:04
CITAT (Anma @ 20-08-2010, 11:51)  Summasumarum är det samma, folket har råd att köpa fler Volvon och större hus, och det var ju inte alls bra. Motstridigt så det skriker om det. Förklara också varför staten ska bli fattigare och privata arbetsgivare rikare? Hur gynnar det Sverige? Säg inte att det ger mer arbeten, för ett statligt ägt bolag behöver precis lika mycket arbetskraft som en privat. Det gör att företagen får lättare att klara ekonomin, och kan slippa gå i konkurs eller tvingas flytta verksamheten utomlands.
Så klart, tänkte inte på det, men förklara det andra också.
Solstorm
20-08-2010, 11:52
CITAT (Huggorm @ 19-08-2010, 11:03)  Där håller jag inte heller med. I många yrken kan du jobbet lika bra efter en månad som efter tjugo år. Jag tycker hellre man skall få betalt efter kompetens och resultat i såna fall. Så tycker ungdomarna men det är nog få jobb som man klarar lika bra efter någon månad. Det finns så mycket att lära när det gäller att begripa hela biten, ta ansvar, lära av egna och andras erfarenhet mm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|