Hej alla,
jag har en fråga om det går att föröka karifol? Är det någon som har provat och lyckats? Hur har ni burit er åt?
Åsa, mälardalen zon 2
24-01-2004, 16:07
tack! Ska prova detta i sommar!
Avläggare på kaprifol är lätt att lyckas med och ett sätt som jag brukar använda istället för att skära ned kaprifoler när de blir bladlösa nedtill. Tar man ned några slingor i jorden framför de bladlösa delarna skjuter de snabbt upp och får hela växten att se grön ut.
Vid en promenad för två somrar sedan hittade jag en kaprifol med vita blommor som klängde över några låga buskar en bit från havsstraden. Jag knep av en 20 cm lång bit som jag stoppade i jorden när jag kom hem. Över satte jag två bågar och la fiberduk över. Den levde och blommade i somras, men har inte växt nämnvärt på längden. Den sommar vi har framför oss kanske den även växer storleksmässigt.
Åsa, mälardalen zon 2
25-01-2004, 16:31
Kaprifol kan vara lite seg i början ibland tar det ett par år innan växten sätter igång att växa. Min vildkaprifol som jag grävde upp(pytteliten planta)på en parkering stod nästan helt stilla de 2-3 första åren innan den satte fart. Sedan brukar de växa ganska bra och brukar inte kräva så mycket.
Jag knipsade bara av bitar av Kaprifolen (när jag klippt ner för att få den lite mer hanterbar) och satte sticklingarna i jord det funkade jättebra
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.