Som rubriken säger, har ni någon sort som ni rekommenderar?
Har en fin jordgubbsplanta i ampel som är frodig, blomrik och rikgivande - men vet inte vilken sort det är. Den verkar vara revande, vilket är bra, då jag gärna skulle vilja ha flera av den. Men till nästa år kommer jag köpa nya, och då undrar jag vilken sort jag ska satsa på, alla beskrivs nästan på samma sätt. Skulle vara trevligt med en som ger långvarig skörd och är frisk, men finns det andra egenskaper så varför inte...
Ezereht
16-08-2010, 18:01
Jag har Polka som jag gillar bäst. Hade senga senega förut den gillade jag inte för bären låg som dolda bland all blast. Har också honoey eller nått sånt, gillar jag också men den plantan är mindre och fryser ofta bort. Korona är också trevlig, men den har jag inte just nu.
Solstorm
16-08-2010, 18:21
Jag har korona, tycker att den är jättegod att äta. Om du vill ha någon som ger bär under lång tid ska du söka på remonterande jordgubbar
Myosotis
16-08-2010, 19:33
Senga Sengana är godast.
Korona är stora, söta, goda och ger rik skörd.
Mvh
Fenja
Tack för svaren.
Korona kan vara sorten jag har i ampel, då den har stora blad, blommor och frukter - kommer nog bli fler av denna nästa år.
En sak till, min jordgubbe i ampel blommar om nu för fullt, tror ni de hinner mogna så här års? Jag bor i Stockholmstrakterna.
Har ingen erfarenhet av olika sorter, men den sort jag har är supergod o söt. Bounty heter den.
CITAT (abbbe @ 17-08-2010, 10:16)

Tack för svaren.
Korona kan vara sorten jag har i ampel, då den har stora blad, blommor och frukter - kommer nog bli fler av denna nästa år.
En sak till, min jordgubbe i ampel blommar om nu för fullt, tror ni de hinner mogna så här års? Jag bor i Stockholmstrakterna.
Sätt en genomskinlig plastpåse eller fiberduk över ampeln så blir det lite varmare och de hinner kanske att mogna.
Mvh
Fenja
Tror ni man kan ta in ampeln med jordgubben för att de ska få ett varmare klimat, och ställa ljust/soligt vid fönstret?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.